יום שלישי, 28 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-28.10.14

היום בעדכון: תגובות חריפות מצד ארה”ב, האיחוד האירופי וירדן להחלטת ישראל לבנות כ-1000 יחידות דיור במזרח ירושלים • המפלגה הליברלית ניצחה בבחירות בתוניסיה • וצבא לבנון השיב את הסדר לטריפולי בצפון לבנון 
תמונת היום: ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה (במרכז), בביקור בהר הבית אתמול. משמאלו המופתי של ירושלים (צילום: EP)

ישראל-פלסטינים
  • ראש הממשלה נתניהו הנחה על תחילת הליכי תכנון ל-1040 יחידות דיור בשכונות בירושלים שנמצאות מעבר לקו הירוק. 
  • דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב הבהירה כי ארה”ב מודאגת מההודעה ואמרה שצעדי ישראל “אינם תואמים שאיפה לחיות בשלום”. באיחוד האירופי דרשו מישראל הבהרות וקראו לה לחזור בה מיידית מההחלטה. גם הירדנים, שהשבוע צויין יום השנה ה-20 להסכם השלום עימם, תקפו בחריפות את המהלך והגישו בקשה לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו”ם בנושא. 
  • בנאומו לרגל פתיחת מושב החורף של הכנסת הדף נתניהו את הביקורת הבינלאומית על הבניה במזרח ירושלים ובגושי ההתנחלויות. הוא טען כי מדובר בקונצנזוס בישראל וכי זכותה של ישראל לבנות במקומות שיוותרו בידיה בהסדר שלום. בנושא הפלסטיני, שב נתניהו והביע התנגדות להכרה במדינה פלסטינית שלא בהסדר, והתנה את הקמתה בהסדרי ביטחון שיבטיחו חופש פעולה מלא לישראל גם בעתיד והכרה בישראל כ”מדינת הלאום של העם היהודי”. ראש הממשלה הצהיר כי בראייתו הסדרת יחסי ישראל עם העולם הערבי יכולה לסייע להסדר עם הפלסטינים ולהקדים אותו.
  • ראש הממשלה הפלסטינית, ראמי חמדאללה, ביקר אתמול בהר הבית והצהיר כי “לא תהיה מדינה פלסטינית מבלי שמזרח ירושלים תהיה בירתה”. הביקור התקיים על רקע טענות מצד הרשות הפלסטינית בשבועות האחרונים כי ישראל מנסה לשנות את הסטטוס קוו במתחם. 

תוניסיה
  • המפלגה הליברלית בתוניסיה “נִדַאא’ תוניס” זכתה בבחירות לפרלמנט התוניסאי שהסתיימו ביום ראשון עם 80 מושבים מתוך 217 בפרלמנט. מנהיג המפלגה האסלאמיסטית “אלנהצ’ה” שהובילה את הקואליציה השולטת מאז המהפכה, ברך את יריביו על זכייתם בבחירות, והעריך כי מפלגתו זכתה בכ-70 מושבים. בבחירות השתתפו כ-60% מהבוחרים הרשומים במדינה והן עברו בשלום.

סוריה
  • ארגוני המורדים הסורים פתחו אתמול במתקפה על העיר אידליב שבצפון מערב סוריה, ממעוזי המשטר האחרונים באזור. רוב מחוז אידליב כבר בשליטת מורדים, אך המשטר מוסיף לאחוז בעיר והצליח להדוף כנראה גם את המתקפה אתמול, אך רק לאחר שהמורדים השתלטו זמנית על מבני משטר בעיר.

לבנון
  • צבא לבנון הכריז אתמול כי השתלט על העמדות האחרונות שהיו בשליטת לוחמים אסלאמיסטיים בעיר טריפולי שבצפון לבנון. בשלושת ימי הלחימה הקשים בעיר נהרגו 11 חיילים, 8 אזרחים ו-22 מורדים ונעצרו 162 מורדים נוספים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה