יום שני, 13 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-13.10.14

היום בעדכון: התורמות התחיבו ל-5.4 מיליארד דולר לשיקום הרצועה, מיליארד מעל המבוקש • התפרעויות בירושלים • וטורקיה תאפשר שימוש בבסיסים בשטחה למלחמה בדאעש


אבו מאזן וסיסי בקהיר


תמונת היום: אבו מאזן וסיסי בקהיר אתמול (צילום: רויטרס)



הזירה הפלסטינית


* הפלסטינים השיגו התחייבויות בגובה 5.4 מיליארד דולר בועידה הבינלאומית לשיקום הרצועה שהתקיימה אתמול בקהיר, במענה לבקשתם ל-4 מיליארד בלבד. ההתחייבות הגבוהה ביותר היא של קטר שהתחייבה  למיליארד דולר.


* נשיא מצרים, סיסי, פנה ל”עם בישראל ולממשלה” וקרא לסיים את הסכסוך עם הפלסטינים כפתח לעידן של דו קיום עם מדינות ערב. הוא הזכיר כי זוהי מטרת היוזמה הערבית.


* אבו מאזן קרא לקהילה הבינלאומית לתמוך בפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו”ם בבקשה להציב תאריך יעד לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67’. הוא הדגיש כי פתרון כזה משקף את רוח היוזמה הערבית ופתרון שתי המדינות ותקף את ישראל על הבניה בהתנחלויות, על הסירוב שלה להענות לציפיות הקהילה הבינלאומית ביחס לתביעות הפלסטינים ועל הבניה במזרח ירושלים.


* סגן שר החוץ הרוסי אמר בועידה כי ארצו תתמוך בפניה הפלסטינית למועצת הביטחון.


* שר החוץ של ארה”ב, קרי, קרא לחידוש תהליך השלום והבהיר כי הוא והנשיא אובמה יהיו מחוייבים לסייע לתהליך.


* היום יצביע הפרלמנט הבריטי על קריאה לממשלה להכיר במדינה פלסטינית.


* התפרעויות בירושלים - כוחות משטרה הדפו הבוקר לתוך מסגד אלאקצא שעל הר הבית קבוצת צעירים פלסטינים שנערכו מאתמול כדי להתעמת עם שוטרים על ההר, לאחר שבימים האחרונים נמנעה כניסת יהודים להר בשל ההתפרעויות. בנוסף, נמשכים אירועי ידוי אבנים לעבר הרכבת הקלה במהלך נסיעתה בשכונות מזרח ירושלים.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* גורמים אמריקאיים אישרו כי במשא ומתן עם טורקיה, הסכימה האחרונה לאפשר לכוחות ארה”ב והקואליציה לפעול מבסיסים בטורקיה ובהם הבסיס החשוב, אינג’רליק, שבדרום טורקיה. כמו כן, הסכימה אנקרה לאמן 4000 מורדים סורים בשטחה. עם זאת, בינתיים ארה”ב מצהירה כי לא ביקשה מטורקיה לשלוח כוחות קרקע משלה להלחם במדינה האסלאמית.


* אתמול הדפו הכורדים בקובאנה ניסיון נוסף של ארגון המדינה האסלאמית להרחיב את הישגיו בעיר, והכורדים אף התקדמו מעט לכיוון המפקדה שנכבשה בסוף השבוע שעבר.


* מפקד משטרת מחוז אנבאר בעיראק, שנמצא ברובו בשליטה של המדינה האסלאמית, נהרג אתמול ממטען צד שכוון נגד שיירתו.



מצרים


* בעקבות הפגנות של תומכי האחים המוסלמים באוניברסיטת אל אזהר ובאוניברסיטת קהיר אתמול, נכנסו כוחות משטרה בליווי משוריינים ובירי גז מדמיע אל הקמפוסים. כ-65 מפגינים נעצרו בהפגנות אתמול ובסוף השבוע.



לבנון


* גורם באופוזיציה הסורית אמר בראיון ל-CNN כי ג’האד מע’ניה, בנו של עמאד מע’ניה, בכיר חזבאללה שחוסל בדמשק בשנת 2008, מונה למפקד גזרת הגולן מטעם חזבאללה. לטענת הגורם, המורדים מצאו עדויות למעורבות משמעותית של הארגון הלבנוני ברמת הגולן לאחר שכוחות האופוזיציה כבשו בשבועות האחרונים שטחים נרחבים בגולן הסורי.


* מפקד צבא לבנון, ג’אן קהוג’י, טען בסוף השבוע כי ארצו הצליחה לבלום חדירה של המדינה האסלאמית והדפה את הארגון חזרה לאזורי הגבול ההרריים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה