יום רביעי, 29 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-29.10.14

היום בעדכון: נתניהו כינה את הביקורת האמריקאית על בנייה בירושלים “מנותקת מהמציאות” • פקידי ממשל בארה”ב כינו את נתניהו “פחדן עלוב” • ומצרים החלה בהליכי הקמת חיץ בין סיני לבין הרצועה
תמונת היום: לוחמי המיליציה הכורדית בעיראק אתמול בדרכם לקובאנה לסייע למגיני העיר הכורדים (צילום: AFP)


ישראל-ארה”ב
  • ראש הממשלה, נתניהו, הגיב אתמול לביקורת מצד דוברת מחלקת המדינה על הבנייה במזרח ירושלים ואמר כי לא הבנייה מרחיקה את השלום, אלא הביקורת עליה. הוא כינה את הביקורת “מנותקת מהמציאות” והאשים את הקהילה הבינלאומית בהפעלת סטנדרטים כפולים מול מה שהוא כינה “הסתה לרצח יהודים בירושלים” מצד אבו מאזן.
  • הפרשן הבכיר, ג’פרי גולדברג, פרסם אתמול מאמר בו הוא מביא עדויות למשבר עמוק ביחסי ישראל-ארה”ב ולתסכול חסר תקדים של וושינגטון ממשלת ישראל בכלל ומנתניהו בפרט, בעיקר על רקע הבניה בהתנחלויות וההתבטאויות החריפות של חברים בממשלה נגד ממשל אובמה. בין היתר, מספר גולדברג, פקידים בממשל אובמה כינו את נתניהו “פחדן עלוב” על כך שלא הפגין את האומץ לתקוף באיראן מחד, או לנוע לעבר הסדר מדיני מאידך. גורמי הממשל עימם שוחח גולדברג העריכו כי פחתו מאד הסיכויים שישראל תתקוף עצמאית באיראן. גולדברג העריך כי לאחר בחירות האמצע לקונגרס שיתקיימו בתחילת נובמבר, יפגין הממשל את תסכולו מממשלת ישראל על ידי שיפסיק להעניק גיבוי מלא ואוטומטי להחלטות נגד מדיניות ישראל באו”ם. 

מצרים
  • צבא מצרים הורה לאזרחים הגרים בסמוך לגבול עם רצועת עזה לפנות את בתיהם לקראת הריסתם והקמת אזור חיץ ברוחב 500 מ’. זאת, במסגרת הצעדים שנוקטת מצרים לאחר הפיגועים בשבת בהם נהרגו למעלה מ-30 חיילים מצרים. לתושבים ניתן אולטימטום של 48 שעות, אך הריסת הבתים נדחתה בשל מחאת תושבים.
  • על פי מקורות במצרים, בקהיר נשקלת האפשרות לחצוב תעלה לאורך קטע הגבול שבין הים התיכון לבין כרם שלום שבמשולש הגבולות ישראל-מצרים-עזה. התעלה אמורה להקשות על חפירת מנהרות מתחת לגבול.

ישראל-פלסטינים
  • על רקע המהומות במזרח ירושלים, הורה ראש עיריית ירושלים, ברקת, על החמרת האכיפה המוניציפלית במזרח העיר. בין היתר, מדובר בהריסת מבנים שנבנו ללא רשיונות בניה, קנסות חניה, החרמת בעלי חיים וסגירת עסקים ללא רשיון.
  • היום צפויה מועצת הביטחון של האו”ם לדון בהסלמה במזרח ירושלים לבקשת ירדן, החברה במועצה. לאור התנגדות ארה”ב לגינוי חריף של ישראל, לא ברור האם המועצה תצליח להסכים אפילו על הודעה משותפת, הכלי החלש ביותר שבידי המועצה, בעלת תוכן משמעותי.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • 150 לוחמי פשמרגה, המיליציה הכורדית בעיראק, הגיעו לפנות בוקר לטורקיה ויעברו היום לקובאנה שבצפון סוריה כדי לסייע למגיניה נגד כוחות המדינה האסלאמית הצרים על העיר בשבועות האחרונים.

איראן

  • השבוע התפרסם דוח של שליח האו”ם למעקב אחר זכויות האדם באיראן בו נטען כי מצב זכויות האדם במדינה הדרדר מאז עליית רוחאני לשלטון בשנה שעברה עם עלייה בהוצאות להורג, בעינוי עצירים ובפגיעה בזכויות נשים. איראן דחתה את הביקורת וטענה כי היא מונעת מאסלאמופוביה ומאיראנופוביה.
  • איראן האשימה את טורקיה כי התעקשותה על החלפת משטר אסד היא שגורמת להתארכות מלחמת האזרחים הסורית. הדברים נאמרו כנראה בתגובה להאשמות נשיא טורקיה, ארדואן, ביום שני האחרון כי איראן מחזקת את המתחים העדתיים בסוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה