יום שלישי, 14 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-14.10.14

היום בעדכון: תמיכה גורפת בפרלמנט הבריטי בהצעה הקוראת לממשלה להכיר במדינה פלסטינית • ישראל ביקרה את ההחלטה בזהירות • ושר החוץ הסעודי תוקף את מעורבות איראן בסוריה


מיליציה שיעית בעיראק


תמונת היום: מצעד של חיילי מיליציה שיעית הנלחמת לצד ממשלת עיראק (צילום: EPA)



הזירה הפלסטינית


* הפרלמנט הבריטי הביע תמיכה גורפת בהצעה הקוראת לממשלה הבריטית להכיר במדינה פלסטינית. 274 חברים הצביעו בעד ההצעה ורק 12 התנגדו. ראש הממשלה, קמרון, נמנע בהצבעה.


* בישראל הגיבו במתינות יחסית למהלך. משרד החוץ טען כי “הכרות מוקדמות” במדינה פלסטינית מאותתות לפלסטינים שהם יכולים לחמוק מהמשא ומתן עם ישראל ולכן פוגעות בתהליך השלום. הפלסטינים מצידם ברכו על המהלך.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* צבא עיראק פינה את כוחותיו מהעיר חית במחוז אנבאר שבמערב המדינה. בכך, עברה השליטה הכמעט מוחלטת במערב המדינה לארגון המדינה האסלאמית. הכוחות פונו לבסיס חיל האוויר העיראקי אלאסד במחוז כדי לסייע בהגנה עליו.


* כוחות המדינה האסלאמית הצליחו אתמול להתקדם במאמץ לכיבוש קובאנה שסמוכה לגבול סוריה-טורקיה. לאחר ההתקדמות, למעלה מחצי מהעיר נמצאת בידי הארגון.


* טורקיה הכחישה כי הסכימה לשימוש של הקואליציה בבסיסים שבשטחה במתקפה נגד המדינה האסלאמית.



מצרים


* סעודיה ואיחוד האמירויות יעמידו לרשות מצרים חמישה מיליארד דולר בהלוואות בחודש הקרוב. הסכום נועד להגדיל את יתרות מטבע החוץ של מצרים שהצטמצמו עקב תשלום חובות לממשלת קטר.


* שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, נועד אתמול עם נשיא מצרים, סיסי, ועם שר החוץ המצרי. בפגישותיו הפציר קרי במצרים לנקוט בצעדי דמוקרטיזציה ולהקל את הלחץ על החברה האזרחית במצרים.


* מצרים גירשה חזרה לעזה 68 פלסטינים שנתפסו בעיר אלכסנדריה בדרכם לנסות ולהסתנן ימית לאירופה.



אזורי


* שר החוץ הסעודי, סעוד אלפיצל, הכריז כי על איראן להוציא את “כוחות הכיבוש שלה” מסוריה אם ברצונה להביא לסיום המשבר במדינה. הוא הוסיף, כי על איראן לשנות את מדיניותה גם בעיראק ובתימן אם ברצונה להיות “חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה”. דבריו של אלפיצל באים דווקא על רקע תקופה של הפשרה ביחסים המתוחים בין סעודיה לבין איראן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה