יום ראשון, 12 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-12.10.14

היום בעדכון: ועידה בינלאומית לשיקום הרצועה במצרים • הצבעה בפרלמנט הבריטי מחר להכיר במדינה פלסטינית • וסימן לנכונות איראנית להארכת שיחות הגרעין


הריסות בעזה


תמונת היום: הריסות בעזה שנגרמו ב”צוק איתן”. היום נפתחה במצרים ועידת שיקום בינ”ל (צילום: AFP)



הזירה הפלסטינית


* היום נפתחה במצרים ועידה בינלאומית בנושא שיקום רצועת עזה. בועידה משתתפים שרי חוץ ממדינות ערב, אירופה, ארה”ב, מזכ”ל האו”ם והנשיא הפלסטיני אבו מאזן. הפלסטינים יציגו הצעת שיקום שמחירה כ-4 מיליארד דולר, ומסתמן כי כ-1.5 מיליארד כבר הובטחו, בעיקר על ידי מדינות המפרץ.


* ראש ממשלת ישראל, נתניהו, החליט להענות לבקשת מצרים שלא להתעקש על השתתפות ישראלית בועידה מחשש שההתעקשות תוביל לביטול השתתפות הפלסטינים ומדינות המפרץ שצפויות לשאת ברוב עלויות השיקום. זאת, בניגוד לעמדת משרד החוץ הישראלי שסבר כי על ישראל לדרוש השתתפות בהיותה שחקן מרכזי בתהליך השיקום.


* שר החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, צפוי לנסות לשכנע את אבו מאזן במהלך הכינוס, לחזור בו מההחלטה לפנות למועצת הביטחון של האו”ם בבקשה שתחליט על הצבת מועד גג של שנתיים לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67’. קרי צפוי גם לקרוא בנאומו לשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן.


* מחר צפויה הצבעה בפרלמנט הבריטי על הצעה לא מחייבת הקוראת לממשלה להכיר במדינה פלסטינית כבר עתה. להצעה סיכויי הצלחה טובים.



איראן


* אם לא יושג הסכם קבע עד ה-24 בנובמבר, איראן תשקול הארכה של השיחות עם המעצמות. כך אמר סגן שר החוץ האיראני המוביל את השיחות, עבאס ארקאצ’י. מצד המעצמות לא נשמעו עד כה אמירות בנוגע לאפשרות להארכת השיחות.


* ביום שישי פורסם סרטון רשמי של מנהיג איראן, ח’אמנהי, מטייל בגבעות צפונית לטהראן. ח’אמנהי בן ה-75 אושפז ב-8 בספטמבר, כנראה לשם ניתוח בבלוטת הערמונית, והסרטון שפורסם נועד להראות כי הוא מתאושש מהניתוח.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* הקרב על קובאנה - בסוף השבוע השתלט ארגון המדינה האסלאמית על חלקים נרחבים מהעיר ובכלל זאת מפקדה של הכוחות הכורדים הלוחמים בעיר. עם זאת, אתמול הדפו הכורדים מתקפה של הארגון על מרכז העיר. נמשכת הלחימה בחלקיה המזרחיים והדרומיים של העיר. במקביל, נמשכות הפצצות הקואליצייה נגד כוחות הארגון באזור.


* צעיר ישראלי, אחמד חבשי, נהרג בימים האחרונים בעיראק בלחימה בשורות המדינה האסלאמית. חבשי הוא אחד ממספר צעירים ערבים ישראלים שהצטרפו לשורות הארגון. משפחתו קראה לצעירים אחרים במגזר שלא להתפתות ושלא להצטרף לארגון.



מצרים


* ראשת קרן המטבע הבינלאומית אמרה בראיון בסוף השבוע כי היא “מאד מתרשמת” מהרפורמות הכלכליות שביצעה מצרים בחודשים האחרונים. מצרים מקווה להערכה חיובית מהקרן לקראת ועידת השקעות שתתכנס במצרים בחודש פברואר 2015.


* צבא מצרים הודיע כי חיסל בצפון סיני ביום שישי מפקד בכיר ב”אנצאר בית אלמקדס” בשם שחאתה פרחאן.


* גורמים במערכת בתי המשפט המצרית הודיעו כי גזר דינם של הנאשמים בעריכת חתונה הומוסקסואלית ופרסום סרטון שלה, ינתן ב-1 בנובמבר.



לבנון


* העיתונות הלבנונית מדווחת כי ארה”ב מאיימת לקטוע את כל הסיוע שהיא מעניקה ללבנון אם האחרונה תסכים להצעת איראן לסיוע בדמות ציוד צבאי. רק השנה סיפקה ארה”ב ללבנון כמאה עשרים מיליוני דולרים בסיוע ללחימה בארגוני ג’האד ולטיפול בפליטים מסוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה