יום שישי, 22 במאי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי-שישי ה-22-21.5.2015

היום בעדכון: בית משפט בשוויץ קבע כי ישראל חייבת לאיראן 1.1 מיליארד דולר • אובמה: אם איראן תשיג נשק גרעיני “זה יהיה רשום על שמי” • והפלסטינים מתעקשים על השעיית ישראל מפיפ”א
תמונת היום: עתיקות רומיות בתדמור שבסוריה שנכבשה על ידי דאע”ש השבוע (צילום: AFP)


תימן
  • שיחות לפתרון המשבר בתימן יפתחו בחסות האו”ם בג’נבה ב-28 במאי. זאת, לאחר שהחות’ים הנתמכים על ידי תימן החרימו שיחות שכינסה סעודיה בשטחה.
  • איראן הסכימה לבידוק של ספינת הסיוע ששלחה לתימן תוך הפרה של המצור הימי שהטילה סעודיה על המדינה. הספינה תעגון בנמל ג’יבוטי לבדיקות על פי פרוטוקולים של האו”ם לפני שתמשיך בהפלגה לנמל חדידה בתימן במטרה להפיג חששות כי היא נושאת נשק ולא רק סיוע הומניטארי. 

איראן
  • בית משפט בשוויץ קבע ביום רביעי כי על ישראל לשלם לאיראן 1.1 מיליארד דולר על רווחים שהפיקה מנפט איראני שניתן לה באשראי לפני המהפכה האסלאמית ושעליו לא שילמה ישראל לאחריה. פסיקה זו נוגעת לאחת מסדרת תביעות שהגישה איראן נגד ישראל כתוצאה מהפסקת שיתוף הפעולה בין המדינות בקו צינור אילת-אשקלון (קצא”א) שהוקם כדי להזרים נפט מהמפרץ הפרסי לישראל ולאגן הים התיכון דרך אילת. ישראל הודיעה כי לא תשלם לאיראן מרווחי החברה עליהם מוטל איפול חוקי. יוזכר, כי תקלה בצינור הובילה בשנה שעברה לשפיכת דלק בשמורת עברונה.
  • ארה”ב הפעילה סנקציות נגד חברת התעופה העיראקית השנייה בגודלה “אלנצר” כעונש על שסייעה לאיראן לרכוש מטוסים אזרחיים בניגוד לסנקציות נגדה. מוקדם יותר השבוע טענו גורמים בישראל שארה”ב לא סיכלה את הרכישה למרות מידע שהעבירה לה ישראל בנושא.

ארה”ב
  • בראיון מקיף לעיתונאי ג’פרי ג’ולדברג, התייחס אובמה למדיניותו במזרח התיכון ובפרט לנושא האיראני, הפלסטיני ולקשר עם ישראל. בנושא האיראני הבהיר אובמה כי הוא נחוש למנוע מאיראן נשק גרעיני בין היתר לאור רצונו שמורשתו האישית לא תוגדר על ידי כשלון בחזית זו. הוא אמר כי אם תשיג טהראן נשק גרעיני הדבר יהיה “רשום על שמו”. 
  • ביחס לישראל התעקש אובמה כי קיים קשר ישיר בין תמיכתו בזכויות שחורים לבין אמונתו כי לעם היהודי מגיעה מדינה בה יוכל לחוש בטוח ולשגשג. עם זאת, הוא הבהיר שמסיבות דומות הוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית חופשית. הוא דחה את הביקורת כי הוא אנטי-ישראלי וטען כי הביקורת שלו כלפי מדיניות ישראל בנושאים מסויימים איננה שקולה לאנטי-ציונות. בנוסף, אובמה שב וביקר את דברי ראש הממשלה נתניהו ערב הבחירות נגד אזרחי ישראל הערבים וחזרתו בו מתמיכה בפתרון שתי המדינות וטען כי דברים אלה מנוגדים ברוחם להכרזת העצמאות של ישראל.
  • למרות הצהרות מצד גורמים ישראלים לפיהן ישראל לא מנהלת שיחות על פיצוי ביטחוני בהקשר של הסכם גרעין עם איראן מחשש כי הדבר יתפרש כהסכמה ישראלית להסכם, שיחות בלתי רשמיות בנושא בין ישראל לארה”ב החלו. על פי פרסומים בידיעות אחרונות, ישראל וארה”ב החלו לשוחח על האפשרות להרחבת יכולות ההגנה נגד טילים של ישראל ולהגדלת מספר מטוסי F35 שיסופקו לישראל. מוקדם יותר השבוע אישר הקונגרס חבילת סיוע לישראל בשווי מאות מיליוני דולרים.

נפט
  • נמשכת העלייה המתונה במחיר הנפט בעקבות המלחמה בתימן והתקדמות דאע”ש בעיראק שפגעו בהיצע הנפט בשווקים. מחיר הנפט עלה השבוע ל-59 דולרים לחבית לאחר שבחודשים האחרונים חלה ירידה חדה במחירו בשל עודף היצע.

דאע”ש
  • ממשלת עיראק קראה השבוע למתנדבים להתגייס לצבא כדי לסייע בכיבוש מחדש של העיר רמאדי, בירת מחוז אנבאר בו מתגוררים בעיקר תושבים סונים, שנכבשה על ידי דאע”ש ביום ראשון. בינתיים, החלו מיליציות שיעיות להתכנס באזור העיר והקואליציה הבינלאומית תוקפת את כוחות דאע”ש באזור מהאוויר. ניסיון של דאע”ש להשיג הישגים נוספים באזור נבלם על ידי צבא עיראק.
  • כוחות דאע”ש בסוריה כבשו את תדמור שבמרכז המדינה, עיר בת כמאתיים אלף תושבים, בה נמצאות גם עתיקות מהתקופה הרומית. שליש מתושבי העיר נמלטו ממנה וכעת גובר החשש כי דאע”ש ישמיד את העתיקות כפי שעשה לנכסים היסטוריים טרום אסלאמיים באזורים אחרים שכבש הארגון.
  • דאע”ש כבש את מעבר הגבול האחרון בין עיראק לבין סוריה שנותר בידי שליטת צבא אסד עד כה.

מצרים
  • ביום רביעי הורה בית משפט במצרים לממשלה לחסום את הגישה לאתרי אינטרנט פורנוגרפיים במדינה בשל התוכן “הארסי והמתועב” שלהם. פסיקות דומות ניתנו על ידי בתי משפט במצרים בעבר אך לא נאכפו.
  • מנהיג מחוז סיני של דאע”ש קרא לתומכיו לתקוף שופטים מצרים בהודעה קולית שפורסמה באתרי אינטרנט ג’האדיים ביום רביעי. עד כה התרכזו תקיפות הארגון בעיקר באנשי צבא ומשטרה, אך בשבוע האחרון כוונו מספר תקיפות נגד שופטים ותובעים.

ישראל-פלסטינים

  • בפגישה עם נשיא פיפ”א, ספ בלאטר, הודיעו יו”ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ג’בריל רג’וב, ואבו מאזן כי הצעת ישראל להקלות תנועה לשחקני כדורגל פלסטינים אינה מספקת ולכן ימשיכו לקדם הצעה להשעיית ישראל מהארגון. בלאטר הגיע השבוע לישראל ולרשות הפלסטינית כדי לנסות לתווך פתרון שימנע מהפלסטינים להביא את הנושא להצבעה בקונגרס של פיפ”א בסוף החודש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה