יום רביעי, 20 במאי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-20.5.2015

היום בעדכון: מנהיג איראן בנאום שמצר את צעדי משלחת המשא ומתן האיראנית בשיחות הגרעין • ישראל הדליפה לרויטרס כי ארה”ב לא מנעה מכירת מטוסים לאיראן למרות מידע מקדים שהועבר לה • ובצפון סוריה איבד המשטר עוד מאחז חשוב לידי מורדים אסלאמיסטיים
תמונת היום: נשיא פיפ”א בפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו אתמול (צילום: לע”מ)


תימן
  • הקואליציה הערבית ביצעה אתמול גל תקיפות מתמשך נגד החות’ים בבירת תימן צנעא שהיה הארוך מאז החל המבצע הצבאי הערבי במדינה. מטוסי הקואליציה תקפו בעיר משעות הבוקר ועד לאחר חצות.
  • נושאת המסוקים האמריקאית “איוו ג’ימה” החלה לעקוב אחר ספינת הסיוע האיראנית המתקרבת לחופי תימן בליווי שתי ספינות מחיל הים האיראני. האיראנים טוענים כי הספינה נושאת סיוע הומניטארי ומסרבים להיענות למצור הימי שהטילה סעודיה על תימן. מאידך, סעודיה, ארה”ב ובעלות הברית הערביות שלהן חוששות כי איראן מנסה להכניס נשק על גבי הספינה. טרם התקבלה החלטה בארה”ב האם ליירט את הספינה ולמנוע את כניסתה לתימן.

איראן
  • נציגי איראן והמעצמות בדרג מומחים החלו היום בוינה בסבב פגישות נוסף בניסיון לגבש את פרטיו של הסכם קבע בנושא הגרעין לפני תאריך היעד של ה-30 ביוני. מעורבים בשיחות הצהירו כי נרשמת התקדמות, אך עדיין קיימים פערים מהותיים בין הצדדים.
  • מנהיג איראן, ח’אמנהי, הכריז כי איראן לא תסכים לביקורות בבסיסי צבא שלה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות ולא תתיר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לערוך ראיונות עם מדעני הגרעין שלה. דבריו, שנאמרו הבוקר באוניברסיטה בטהראן הקשורה למשמרות המהפכה, צפויים להצר את צעדי צוות המשא ומתן האיראני הניצב מול דרישת הקהילה הבינלאומית להבהיר את החשדות כי בעבר ניסתה איראן לפתח יכולות גרעין צבאי כחלק מהסדר הקבע בנושא הגרעין.
  • מקורות רשמיים בישראל שלא הזדהו בשמם מסרו ל”רויטרס” כי רכישה איראנית של מטוסים אזרחיים עליה הוכרז בשבוע שעבר יצאה לפועל בניגוד לסנקציות על המדינה ולמרות שמידע מודיעיני על הרכישה המתוכננת הועבר לארה”ב. יתכן שההדלפה מצד ישראל נועדה כדי להצביע על חולשה אמריקאית באכיפת הסנקציות נגד איראן לקראת תאריך היעד לחתימת הסדר בנושא הגרעין אליו מתנגדת ישראל.
  • משפטו של עיתונאי הוושינגטון פוסט, ג’ייסון רזיאן, בעל האזרחות האיראנית שנעצר באיראן לפני כמעט שנה יפתח בשבוע הבא. רזיאן שנעצר עם אשתו ששוחררה כבר מואשם בריגול.

סוריה
  • כוחות המורדים האסלאמיסטיים בסוריה כבשו את בסיס מסתומה במחוז אדליב בצפון מערב סוריה וכוחות המשטר נסוגו מהבסיס לעיירה אריחא, מהאחרונות שעוד בשליטת אסד במחוז. למחוז אדליב חשיבות אסטרטגית משום שהוא גובל באזור לטקיה בו מרוכזים בני המיעוט העלווי אליו משתייכת משפחת אסד.

מצרים
  • היום הושבע לתפקיד שר המשפטים המצרי אחמד אלזינד. אלזינד, שופט ויו”ר מועדון השופטים, ידוע כעוין את האחים המוסלמים וכתומך של ההפיכה הצבאית שבוצעה ביולי 2013. הוא נבחר לתפקיד לאחר שקודמו אולץ להתפטר בשבוע שעבר בעקבות מחאה על דבריו לפיהם ילדיהם של עובדי תברואה לא ראויים לכהן כשופטים משום ששופטים צריכים לבוא מ”רקע הולם”.
  • דוח של הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם טוען כי מאז ההפיכה הצבאית במצרים הלך וגבר השימוש של כוחות הביטחון המצרים בתקיפות מיניות נגד עצירים מכל המינים והגילאים ככלי להרתעת מתנגדי המשטר.

ישראל-פלסטינים

  • שליח האו”ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הזהיר אתמול מפני פיצוץ בעזה בתדריך שנתן למועצת הביטחון של האו”ם. מלאדנוב טען כי האוכלוסייה בעזה הולכת ונעשית זועמת יותר ויותר על ישראל, חמאס, מצרים והרשות הפלסטינית נוכח ההרס ברצועה, העובדה שהיא אינה משוקמת ודרישות שלטון חמאס בעזה כי התושבים יתרמו למגבה לשיקום נזקי הלחימה בקיץ האחרון.
  • נשיא פיפ”א, ספ בלאטר, המבקר בישראל וברשות הפלסטינית נועד אתמול עם ראש הממשלה נתניהו ואמור היה להפגש היום עם יו”ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ג’בריל רג’וב, ועם אבו מאזן. בלאטר הגיע לאזור כדי לשכנע את הפלסטינים להסיר את קריאתם לפיפ”א להצביע על החלטה להשעות את ישראל משורותיו בשל פגיעה בחופש של ההתאחדות הפלסטינית. בתום הפגישה עם נתניהו אמר בלאטר כי הוא קורא לערוך “משחק שלום” בין הנבחרת הפלסטינית לנבחרת ישראל. נתניהו אמר כי ינכח במשחק כזה אם יסכימו הפלסטינים לקיימו. 
  • היום בבוקר התרחש פיגוע דריסה באזור א-טור שבירושלים בקרבת הר הזיתים. נהג פלסטיני דרס שוטר ושוטרת שנפצעו קל ונורה למוות על ידי שוטר שלישי שהשתתף עימם בסיור קודם שהצליח לדרוס פעם נוספת את הנפגעים. תושבים פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות ביטחון והצלה שהגיעו למקום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה