יום ראשון, 17 במאי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-17.5.2015

היום בעדכון: ארה”ב חיסלה בכיר בדאע”ש בפעולה קרקעית בסוריה • נשיא מצרים המודח, מורסי, נידון למוות • ונשיא פיפ”א יגיע השבוע לפגישות עם נתניהו ואבו מאזן לקראת דיון בהצעה פלסטינית להדחת ישראל מהארגון
תמונת היום: תמונה שפרסם אתמול חזבאללה המראה לוחמים בארגון יורים לעבר מורדים באזור רכס הקלאמון שבגבול סוריה-לבנון (צילום: חזבאללה)


דאע”ש
  • בפעולה צבאית נדירה של כוחות קרקע אמריקאיים בתוך שטח סוריה בלילה שבין יום שישי לשבת, חיסל כוח מיוחד של צבא ארה”ב את אבו-סיאף, בכיר במנגנון הכלכלי של דאע”ש במזרח סוריה. אשתו, שעל פי טענות גורמים אמריקאיים, מעורבת בסחר בבני אדם נעצרה והועברה לידי צבא ארה”ב בעיראק. בפעולה נהרגו לפחות עשרה לוחמים נוספים של דאע”ש. 

לבנון
  • בנאום משודר אתמול אמר מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כי הארגון הצליח להשתלט מחדש מידי המורדים על רוב רכס הרי הקלאמון שבאזור הגבול בין סוריה ללבנון, אך הקרבות באזור עוד לא נגמרו. הוא טען כי רק 13 מלוחמי הארגון נהרגו בקרבות ולא עשרות כפי שפרסמו כלי תקשורת אחרים.

סוריה
  • מטוס קרב טורקי הפיל בסוף השבוע מסוק סורי שהפר את המרחב האווירי הטורקי, כך הודיעו קציני צבא ובכירי ממשל בטורקיה. הסורים מצידם הודיעו כי כלי הטיס שהופל היה בלתי מאוייש.

מצרים
  • נשיא מצרים המודח מטעם האחים המוסלמים, מחמד מורסי, נידון אתמול למוות באשמה כי היה מעורב בתכנון בריחה המונית מבתי הכלא במדינה ובתקיפת תחנות משטרה במהפיכה נגד מבארכ ב-2011. מורסי נידון למוות יחד עם עוד 104 נאשמים, בהם בכירים בזרוע הצבאית של חמאס וחזבאללה. רק 27 מהנידונים האחרים נמצאים במעצר במצרים. גזרי הדין כעת יועברו להליך ערעור שעשוי להמשך מספר חודשים.  
  • את ההחלטה גינו מגוון שחקנים אזוריים ובינלאומיים. בין המגנים את ההחלטה: חמאס, שאנשיה נידונו למוות, ארה”ב שהביעה דאגה נוח ההחלטה ורואה סכנה בפוליטיזציה של מערכת המשפט המצרית וטורקיה התומכת באחים המוסלמים.
  • S&P, פירמת דירוג האשראי הבינלאומית, עדכנה ביום שישי את התחזית הכלכלית שלה למצרים מ”יציבה” ל”חיובית”. עדכון הדירוג צפוי להקל על מצרים ללוות כספים ולגייס השקעות בתנאים נוחים יותר. בעקבות המהפכה ב-2011 הלך דירוג האשראי המצרי ונפגע אולם מאז עליית הנשיא סיסי לשלטון הוא משתפר.
  • חמושים של מחוז סיני של דאע”ש ירו למוות אתמול בשני שופטים, בתובע מצרי ובנהג שהסיע אותם בעיר אלעריש בסיני. בנוסף, תובע נוסף נפצע בתקיפה.

ישראל-פלסטינים

  • נשיא התאחדות הכדורגל הבינלאומית, פיפ”א, הביע תקווה שישראל תנקוט בצעדים להקל על התאחדות הכדורגל הפלסטינים שימנעו את הצורך בהבאת ההצעה הפלסטינית להוצאת ישראל מההתאחדות להצבעה בקונגרס של פיפ”א בסוף החודש. נשיא פיפ”א, ספ בלאטר, אמר את הדברים בעקבות פגישה משולשת עם נציגי ישראל והפלסטינים ביום ראשון שעבר ולקראת ביקור בישראל השבוע בו יפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה