יום ראשון, 31 במאי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-31.5.2015

היום בעדכון: שיחות אינטנסיביות בין ארה”ב לאיראן לקראת פקיעת הזמן שהוקצב לשיחות הגרעין • לבנון תסתייע בסעודיה לאיסוף מידע פלילי על בכירים בחזבאללה • והפלסטינים ויתרו ברגע האחרון על הדרישה להשעיית ישראל מפיפ”א
תמונת היום: ג’בריל רג’וב רוקד לצלילי המוזיקה של ישראל בהחלטתו לוותר על הדרישה להשעות את ישראל מפיפ”א (צילום מסך מטוויטר)



תימן
  • למרות המשך המתקפות האוויריות של הקואליציה הערבית, הצליחו החות’ים להשתלט על העיר סעיד בדרום תימן, בין היתר הודות לסיוע מצד ראשי שבטים בעיר שעל פי טענות שונות קיבלו שוחד מהחות’ים תמורת תמיכתם. בעימותים בבירה צנעאא’ נהרג מושל המחוז במהלך ניסיון של החות’ים לשבות אותו.

איראן
  • ארה”ב ואיראן מאיצות את המגעים ביניהן כשנותר פחות מחודש עד למועד הגג לסיום השיחות על הסדר הקבע בנושא הגרעין - 20 ביוני. ביום שישי נועדו שרי החוץ של איראן וארה”ב למשך שש שעות כשעל הפרק מאפייני הפיקוח להם תסכים איראן, קצב הסרת הסנקציות. דיפלומטים אמריקאיים טענו כי אין על הפרק אפשרות להארכה נוספת של השיחות.
  • ראש הממשלה, נתניהו, אישר בסוף השבוע כי ישראל נמצאת במגעים עם ארה”ב על עסקת סיוע צבאי לעשור הקרוב שתחליף את ההסכם הנוכחי שתוקפו יפוג ב-2017. עם זאת, נתניהו הכחיש כי העסקה נועדה לפצות את ישראל על קבלת הסכם גרעין עם איראן ולדבריו ישראל מוסיפה להתנגד להסכם כזה.

לבנון
  • ממשלת לבנון תבקש מסעודיה להעביר לה מידע על שני קציני חזבאללה בכירים, ח’ליל חרב ומחמד קבלאן, על רקע מעורבות השניים בלחימה של הארגון באזור ובכלל זאת בסוריה ובתימן. חבר פרלמנט מטעם חזבאללה גינה את ההאשמות נגד ארגונו לפיהן הוא עוסק בטרור בניגוד לחוק הלבנוני.

דאע”ש
  • כוחות צבא עיראק בסיוע מליציות שיעיות המשיכו בהתקדמות במחוז אנבאר הסוני שממערב לבירה בגדד במבצע שמטרתו להקיף את העיר רמאדי שנכבשה על ידי דאע”ש לפני שבועיים. הכוחות הדפו מתקפות של רכבי תופת ומתאבדים של דאע”ש בין היתר באמצעות שימוש בטילים מתקדמים נגד טנקים.
  • לטענת הטלוויזיה המצרית, מחוז סיני של דאע”ש איים ביום חמישי כי יפגע בימים הקרובים בנמל אילת בתיאום עם השלוחה העזתית של הארגון שאמור לפגוע בחמאס ברצועה.

סעודיה
  • בפעם השנייה בתוך שבוע, פיגוע במסגד שיעי במזרח סעודיה. מחבל מתאבד של דאע”ש הגיע למסגד בעיר דמאם כשהוא מחופש לאישה. שני מאבטחים מנעו את כניסתו לתפילה בה השתתפו כאלף איש וכשהפעיל את המטען נהרגו השניים ועוד אדם נוסף שלא זוהה.

הזירה הפלסטינית

  • ביום שישי, סמוך למועד המתוכנן להצבעה על השעיית ישראל בקונגרס של פיפ”א, החליט יו”ר התאחדות הכדורגלת הפלסטינית, ג’בריל רג’וב, להענות ללחץ מצד הארגון ומצד ישראל ולהסיר את ההצבעה מסדר היום. הוא קיבל את הצעת הנהלת הארגון הבינלאומי להקים ועדה שתדון בדרישות הפלסטינים להסיר את מגבלות התנועה על שחקניהם ואת המגבלות על יבוא ציוד ספורט והקמת מגרשים. דרישת הפלסטינים לאיסור על קבוצות ישראליות בהתנחלויות נדחתה.
  • בקרב הציבור הפלסטיני מחד, וארגונים הקוראים לסנקציות על ישראל מאידך, נמתחה ביקורת חריפה על רג’וב שהודיע כי אם לא תחול התקדמות בדרישות הפלסטינים הם יציגו שוב את ההצעה להשעות את ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה