יום רביעי, 27 במאי 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-27.5.2015

היום בעדכון: הישג ראשון לכוחות התומכים בנשיא האדי בתימן זה חודשים • ארדואן במתקפה חריפה על התקשורת הטורקית ועל ה”ניו יורק טיימס” • ורקטה מרצועת עזה לישראל
תמונת היום: צילום מתוך סרטון שהוביל למעצרה של צעירה מצרית (צילום מסך)


תימן
  • הישג ראשון לכוחות התומכים בנשיא האדי מאז ההתקדמות החות’ית בחודשים האחרונים. כוחות מיליציה התומכת בהאדי ובממשלתו כבשו את העיר דהלה בדרום תימן ובסיס גדול הסמוך לה.

מצרים
  • 8 בני אדם, מהם חמישה שאינם במעצר נידונו בבית משפט באזור דלתת הנילוס שבצפון מצרים למוות בתליה על מעורבותם בפעולות אלימות נגד כוחות הביטחון והשתייכות לגופים המסיתים לטרור.
  • אישה מצרית נעצרה על ידי משטרת מצרים לאחר שסרטון בו היא רוקדת לבושה, אך באופן לא צנוע, הפך לויראלי. היא הופנתה לבית משפט באשמת “הסתה לפריצות”.

ישראל-ארה”ב
  • מקורות אמריקאיים טוענים כי ישראל החלה להשלים עם חתימתו של הסכם גרעין בין איראן למעצמות וכי באגף התכנון בצה”ל פועלים לגבש בקשה לחבילת פיצוי אמריקאית לביטחון ישראל. בין היתר, החבילה שתבקש ישראל תכלול כנראה הגדלה של הסיוע הצבאי מ-3.1 מיליארד דולר בשנה ל-4 מיליארד מלבד סיוע נקודתי לפרוייקטים נוספים שניתן מעבר לכך. 

טורקיה
  • בנאום שלשום בפני מכון מחקר באיסטנבול תקף נשיא טורקיה, ארדואן, בחריפות את ה”ניו יורק טיימס” ואת יריביו מבית בתקשורת. ארדואן האשים את העיתון האמריקאי ב”חוסר בושה” וטען כי לא היו מעזים למתוח על נשיא ארה”ב ביקורת דומה לזו שנמתחה עליו, לאחר מאמר מערכת שהאשים את ארדואן כי הוא מנסה להשתיק ולהפחיד את התקשורת החופשית. זאת, לאחר שהורה על חקירה נגד עיתון טורקי שפרסם את הכותרת “זעזוע בעולם. גזר דין מוות לנשיא שנבחר ברוב של 52%” לאחר גזר דית המוות שנפסק נגד נשיא מצרים המודח, מורסי. העילה לחקירה היא העובדה שארדואן עצמו נבחר ברוב של 52%. הוא הוסיף בדבריו כי לאחר הבחירות לפרלמנט ב-7 ביוני ישאף להעביר סמכויות ביצועיות לנשיאות בהן ישתמש כדי לבלום את “מבצעי ההפיכות” מתוך האליטה הישנה בטורקיה שעל פי רמזים שפיזר, קשורה לגופי תקשורת המבקרים אותו.

הזירה הפלסטינית

  • רקטה נורתה אתמול מרצועת עזה ונפלה באזור גן יבנה. זוהי תקרית ירי הרקטות השלישית לשטח ישראל מאז מבצע “צוק איתן” ועל פי הערכות מערכת הביטחון לירי אחראים פעילים בג’האד האסלאמי. בתגובה לירי תקף צה”ל ארבע מטרות ברצועה והזהיר את חמאס כי הוא רואה בתנועה האחראית לשמירת השקט.
  • על פי העיתון הלונדוני בערבית “אלשרק אלאוסט”, הג’האד האסלאמי בעזה קרוב לפשיטת רגל ופעיליו לא קיבלו משכורות כבר כמה חודשים בשל סכסוך עם פטרוניתו של הארגון, איראן. הרקע לסכסוך לטענת מקורות פלסטיניים הוא חוסר הנכונות של הארגון לגנות את המבצע הצבאי הערבי בהובלת סעודיה נגד החות’ים בהם תומכת איראן.
  • במענה לדברים שיוחסו לראש הממשלה נתניהו לפיהם ממשלתו החדשה תסכים לפתוח במשא ומתן על גבולות גושי ההתנחלויות, דחו הפלסטינים את הקריאה לחדש את התהליך המדיני. דובר הנשיאות הפלסטינית הבהיר כי הרשות לא נסוגה מעמדתה לפיה התנאי לחידוש המשא ומתן הוא הכרה ישראלית בפרמטרים הבסיסיים של הסדר הקבע ובהם הכרה כי גבולות המדינה הפלסטינית יתבססו על גבולות 67’.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה