יום שני, 15 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-15.12.14

היום בעדכון: נסללה הדרך לחידוש הסיוע האמריקאי למצרים • ירידות חדות בבורסות המזה”ת בשל צניחת מחיר הנפט • והפלסטינים הכריזו שיגישו ההצעה לסיום הכיבוש למועבי”ט בשבוע הבא בעוד קרי באירופה לקרב בלימה מול השחקנים הרלבנטיים
תמונת היום: חברים בכוח הימי של חמאס מצלמים סלפי בצעדה לציון 27 שנים לייסוד התנועה בעזה אתמול (צילום: ג’יימס ג’ונס)

מצרים
  • בחקיקת תקציב שאושרה בסנאט האמריקאי בשבת נסללה הדרך לחידוש הסיוע האמריקאי למצרים בגובה 1.3 מילארד דולרים, שהופסק לאחר ההפיכה הצבאית ב-2013 והותנה בצעדי דמוקרטיזציה. החקיקה החדשה הותירה את התנאים במקומם, אך כוללת סעיף חדש המאפשר לשר החוץ, קרי, לוותר על התנאים, בהם קיום בחירות דמוקרטיות והגנה על חופש הביטוי, ולחדש את הסיוע בכפוף לאינטרסים אמריקאיים. הכללת הסעיף התאפשרה בעקבות מאמצים מצד בעלות ברית מצריות כגון סעודיה, איחוד האמירויות וירדן ומצד השדולה הפרו-ישראלית, איפא”ק.
  • חמושים פתחו באש על עמדת משטרה בעיר אלעריש שבסיני. מהאש נהרג שוטר אחד ושוטר נוסף נפצע.

איראן
  • ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, הביע אתמול תמיכה בהגעה להסדר בין איראן למעצמות בנושא הגרעין. לדבריו, להגיע להבנות ולהסכם בין הצדדים זו “האפשרות היחידה שנותרה”. צאלחי הוסיף כי כל עוד ימשכו המגעים הסכימה איראן שלא להפעיל 9,000 צנטריפוגות שכבר מותקנות במתקני ההעשרה שלה לצד 9,000 הצנטריפוגות המשמשות אותה להעשרה כיום.

אזורי
  • בעקבות הצניחה במחיר הנפט למחיר של כ-60$ לחבית בסוף השבוע, חוו אתמול הבורסות במזרח התיכון ירידות חדות בשל בריחה של משקיעים מפירמות הנפט המפרציות. בדובאי ירדו השערים ב-6.1%, בקטר איבד המדד 6.6%, בסעודיה נרשמה ירידה של 3.5% וגם במצרים ירד המדד המרכזי ב-5.2%.


הזירה הפלסטינית

  • פקידים פלסטינים טוענים כי הצעת ההחלטה למועצת הביטחון של האו”ם בנושא קביעת מועד גג של שנתיים לסיום הכיבוש תוגש ביום רביעי הקרוב בניסיון להביאה להצבעה לפני סוף שנת 2014. 
  • במקביל, שר החוץ האמריקאי קרי, הגיע אתמול לאירופה במטרה להגיע לפשרה מוסכמת עם ישראל, הפלסטינים ושחקנים שונים בקהילה הבינלאומית שתמנע את הצורך להטיל וטו על ההצעה הפלסטינית. קרי נועד אתמול עם שר החוץ הרוסי, לברוב. היום הוא יפגש ברומא עם ראש הממשלה נתניהו. מחר יפגוש את נציגי מדינות אירופה בפריז, וביום רביעי יפגש עם נציגים פלסטינים ועם נציגי הליגה הערבית בלונדון. כרגע, נראה כי סיכוייו של קרי לשכנע את הפלסטינים לסגת מהצעת ההחלטה נמוכים.
  • אתמול ערכה חמאס בעזה עצרת ומצעד צבאי בהשתתפות כ-2,000 חמושים לציון 27 שנים להקמת התנועה (שקמה בתחילת האינתיפאדה הראשונה ב-1987). העצרת נערכה בסימן “הנצחון” בלחימה מול ישראל בקיץ האחרון. בעצרת הצהיר בכיר התנועה, ח’ליל אלחיה, כי התנועה נותרה מחוייבת למחוק את “האשלייה המכונה ישראל”. דובר הזרוע הצבאית, אבו עבידה, הזהיר כי אם לא תשוקם הרצועה, תתחדש הלחימה מול ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה