יום רביעי, 31 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-31.12.14

היום בעדכון: נדחתה הצעת ההחלטה הפלסטינית במועבי”ט משום שהשיגה רק 8 מתוך 9 הקולות התומכים הדרושים • רוסיה מזהירה כי תפסיק לשתף פעולה עם ארה”ב באיראן ובסוריה • וסבב שיחות הגרעין הבא נקבע ל-15 בינואר
תמונת היום: מסע”ת של השיח’ הסלפי הלבנוני, ויסאם אלמצרי, הטוען כי הוא מתווך בין ארגוני הג’האד המחזיקים ב-26: אנשי ביטחון לבנוניים לממשלת לבנון (צילום: חסן שעבאן)


הזירה הפלסטינית
  • הצעת ההחלטה הפלסטינית למועצת הביטחון נדחתה משום שלא השיגה את הרוב הדרוש של 9 מדינות תומכות אלא רק 8. חמש מחברות המועצה נמנעו: בריטניה, רואנדה, ניגריה, דרום קוריאה וליטא, ורק שתיים התנגדו: ארה”ב ואוסטרליה. שמונה התומכות היו: ירדן, צ’ילה, צ’אד, רוסיה, סין, ארגנטינה, לוקסמבורג ולהפתעת מערך החוץ הישראלי - צרפת. ההצעה נדחתה בשל להחלטתה של ניגריה לעבור מתמיכה להמנעות, כנראה בעקבות פניה של ראש הממשלה נתניהו לנשיא ניגריה. נתניהו שוחח גם עם הנשיא הרואנדי בנושא אתמול.
  • ההצעה הפלסטינית שהוגשה שלשום למועצת הביטחון הובאה במהלך הלילה להצבעה לאחר שירדן קראה לדיון חירום בה וכפתה הצבעה מהירה עליה כבר במהלך הלילה. 
  • ההנהגה הפלסטינית הודיעה כי תתכנס היום בצהריים כדי לדון בתגובתה לתוצאות ההצבעה. בעבר הודיעו הפלסטינים כי אם תכשל ההצבעה ישקלו להצטרף לאמנות בינלאומיות נוספות.

הזירה הבינלאומית
  • בעקבות גל סנקציות נוסף נגד אישים רוסים שהוטל ביום שני על ידי ארה”ב הזהיר משרד החוץ הרוסי כי מהלכים אלה מעמידים בסכנה את שיתוף הפעולה של מוסקבה עם שיחות הגרעין עם איראן ועם הניסיונות לפתור את המשבר בסוריה. דובר משרד החוץ הרוסי אף הצהיר כי “כפי שוושינגטון יכולה הייתה להתרשם, איננו מותירים פעולות לא-ידידותיות מעין אלה ללא תגובה”.

איראן
  • סבב שיחות הגרעין הבא נקבע ל-15 בינואר ויתקיים בז’נבה, כך הודיע אתמול שר החוץ האיראני, זריף. 
  • משרד האוצר האמריקאי הודיע אתמול על הפעלת סנקציות נגד 9 מטרות נוספות בהן אישים וחברות שסייעו לאיראן לעקוף את הסנקציות המוטלות עליה או שסייעו להפרת זכויות אדם. תת שר האוצר לענייני טרור ומודיעין כלכלי, דיוויד כהן, הבהיר כי אף שהממשל מתנגד להטלת סנקציות חדשות הוא הבהיר כי יקפיד על אכיפת הסנקציות שכבר בתוקף.

מצרים
  • מושל מחוז צפון סיני של מצרים הודיע אתמול כי בשבוע הבא יחלו העבודות להכפלת רוחב אזור החיץ שמקימה מצרים בגבול רצועת עזה מ-500 מטרים ל-1000 מטרים. מצרים החליטה על הקמתו לאחר הפיגוע בסוף אוקטובר בו נהרגו כ-30 חיילים מצרים.


סוריה
  • סבב השיחות בין האופוזיציה למשטר באירוח רוסיה נקבע ל-29-26 בינואר. אתמול פורסם כי זהו המועד בו יערכו השיחות וכי יוזמן אליהן גם שליח האו”ם למשבר בסוריה, סטפן דה-מיסטורה. 

לבנון
  • השיח’ הסלפי, ויסאם אלמצרי, הטוען כי הוא עומד בקשר עם ארגוני הג’האד המחזיקים ב-26 חיילים ושוטרים לבנונים ערך אתמול מסיבת עיתונאים בה הציג את הדרישות שהציבו הארגונים לכאורה. על פי ההודעה הארגונים יפסיקו את הוצאות החיילים להורג בתמורה לשחרור אשתו לשעבר של מנהיג דאע”ש אבו בכר אלבגדדי, פתיחת ציר מרכזי המוביל לאזורי הגבול בהם מרוכזים הפליטים מסוריה לתנועה והפסקת הפעולות נגד המורדים באזור ארסאל. התנאים לשחרור האסירים הם הקמת אזור בטוח באזור הגבול עם סוריה, הקמת בית חולים אזרחי באזור ושחרור כל הנשים שנעצרו בלבנון בחשדות הקשורים ללחימה בסוריה. משפחות חלק מהשבויים מטילות ספק בכך שאלמצרי מייצג את הארגונים משום שלא הייתה על כך הודעה פומבית מצידם. 

המדינה האסלאמית (דאע”ש)

  • ירדן השעתה את מעורבותה בתקיפות הקואליציה נגד דאע”ש בעקבות נפילתו בשבי של אחד מטייסיה לידי הארגון בשבוע שעבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה