יום רביעי, 3 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-3.12.14

היום בעדכון: התאוששות בתיירות למצרים • חילופי מהלומות דיפלומטיים בין טורקיה לבין מצרים • וצבא לבנון עצר את אחת מנשותיו של מנהיג דאע”ש
תמונת היום: נשיא רוסיה, פוטין, בביקור באנקרה השבוע עם הנשיא הטורקי, ארדואן (צילום: Türkiye)


מצרים
  • התאוששות במגזר התיירות המצרי ברבעון השלישי של 2014. ברבעון הקודם ביקרו במצרים 2.77 מיליון תיירים, עליה של 70% מהתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות מצרים מתיירות, המקור החשוב ביותר למטבע חוץ עבורה, נחתכו בחצי מאז המהפכה של פברואר 2011.
  • בית משפט מצרי הטיל גזר דין מוות על 188 אנשי אחים מוסלמים, מתוכם רק 140 נמצאים בידי השלטונות, באשמת מעורבות בהתקפה על תחנת משטרה בה נהרגו 11 שוטרים באוגוסט 2013, בסמוך להפיכה הצבאית שהפילה את שלטון התנועה. גזר הדין יאושר סופית ב-24/1 ואחר כך יוכלו הנאשמים לערער עליו.
  • התובע הכללי במצרים הודיע כי יערער על החלטת בית המשפט משבת שעברה שפסלה את התיק נגד הנשיא המודח מבארכ באשמת הרג מפגינים וביטלה את מאסר העולם שהוטל עליו. הערעור על ההחלטה היה צפוי, ואם יתקבל יפתח משפט שלישי ואחרון לנשיא המודח.
  • מצרים סגרה אתמול את מעבר רפיח המחבר בין רצועת עזה לסיני לאחר שהיה פתוח בתחילת השבוע כדי להתיר את חזרתם לרצועה של פלסטינים שנתקעו במצרים. השבוע ובשבוע שעבר נפתח המעבר ליומיים לכניסה לרצועה בלבד, לאחר שהיה סגור כחודש בעקבות מתקפת הטרור בסוף אוקטובר בה נהרגו כ-30 חיילים מצרים. סגירת המעבר מכבידה מאד על האוכלוסיה ברצועה לה הוא מהווה נקודת היציאה היחידה מעזה.

טורקיה
  • נמשכים חילופי מהלומות דיפלומטיים בין טורקיה לבין מצרים. אתמול פרסם משרד החוץ הטורקי הצהרה הדוחה את האשמות מצרים כי נשיא טורקיה, ארדואן, מתערב באופן לא לגיטימי בענייניה הפנימיים. בהצהרה נאמר כי טורקיה, שתמכה בשלטון האחים המוסלמים שהודח ב-2013, תוסיף להביע עניין במצב הדמוקרטיה וזכויות האדם במצרים. ההצהרה באה בתגובה לגינוי של משרד החוץ המצרי בראשית השבוע את הביקורת שמתח ארדואן על המשטר בקהיר.

איראן
  • איראן הצהירה בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי אין בסיס לההאשמות נגדה כי ביצעה מחקרים הקשורים בפיתוח יכולות גרעין צבאי. לטענתה, העדויות שהוצגו למחקרים מזויפות והיא הציגה לחוקרים את כל העדויות הדרושות להוכיח שלא בוצעו מחקרים מעין אלה. ההצהרה האיראנית באה בתגובה לטענות פקחי הסוכנות בחודש שעבר כי איראן אינה משתפת פעולה עם החקירה בנושא.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • צבא לבנון עצר את אחת מנשותיו וילד של מנהיג המדינה האסלאמית, אבו בכר אלבגדאדי, לפני כ-10 ימים. השניים נעצרו בתיאום עם ארגון מודיעין חיצוני כשניסו לנוע במדינה עם דרכון מזוייף ותושאלו על ידי גורמי ביטחון בלבנון.
  • גורמים צבאיים בארה”ב אישרו כי בימים האחרונים תועדו תקיפות אוויריות של חיל האוויר האיראני נגד כוחות של המדינה האסלאמית במחוז דיאלה שמזרח עיראק. הגורמים הדגישו כי לא מתקיים תיאום בין ארה”ב לאיראן לגבי התקיפות.

לבנון
  • שישה חיילים של צבא לבנון נהרגו כשהותקפו בסיור באזור הגבול בין סוריה ללבנון אתמול. כוחות שבאו לסייע להם נאבקו בחמושים והצליחו לחלץ מידיהם את שש הגופות.

הזירה הפלסטינית
  • הפרלמנט הצרפתי העביר אתמול ברוב גדול (339 תומכים מול 151 מתנגדים) החלטה הקוראת לממשלה להכיר במדינה פלסטינית. משרד החוץ הישראלי הגיב כי החלטות מעין אלה רק מקצינות את עמדת הפלסטינים. הרשות הפלסטינית ברכה על ההחלטה.

או”ם

  • העצרת הכללית של האו”ם אישרה אתמול הצעה הקוראת לישראל להתפרק מנשק גרעיני ולהעמיד את מתקניה תחת פיקוח בינלאומי. ההצעה שהוצגה על ידי מצרים, אושרה ברוב של 161 נגד 5 (בהם ישראל עצמה, ארה”ב וקנדה) עם 18 נמנעות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה