יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-10.12.14

היום בעדכון: בכיר איראני: נגביל אך לא נפסיק את מו”פ הצנטריפוגות • קטר משנה כיוון ומצטרפת להצהרת תמיכה במצרים של סיסי • ונמשכים החיכוכים בין פתח לחמאס על רקע כלכלי
תמונת היום: ראשי מדינות המפרץ בכינוס מועצת שיתוף הפעולה המפרצי אתמול (צילום: AP)


איראן
  • ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, הודיע כי איראן תמנע מלהזרים אוראניום לצורך מחקר ופיתוח בצנטריפוגות המתקדמות ביותר שברשותה עד תום שיחות הגרעין. עם זאת, הוא הבהיר שאיראן לא תפסיק פעולות אחרות לצרכי המחקר והפיתוח של צנטריפוגות מתקדמות. צנטריפוגות מתקדמות יאפשרו לאיראן להעשיר אוראניום מהר בהרבה משהיא יכולה כיום ועל כן מעוררות חשש בקהילה הבינלאומית כי פיתוחן יקל על פריצה איראנית להעשרה ברמה צבאית לפני שניתן יהיה לעצור אותה.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • בהופעה בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט בארה”ב, ביקש שר החוץ, קרי, מהמחוקקים שלא להגביל את הממשל לתקיפות אוויריות בלבד או לפעולה רק בתחומי סוריה ועיראק בחקיקה המתירה לנשיא להורות על שימוש בכוח צבאי. קרי אמר את הדברים בתגובה לרצונם של חלק מהנציגים להגביל את הממשל, בעוד הממשל מבקש להמנע מלאותת לארגון המדינה האסלאמית כי “יש לו מקומות בטוחים להמלט אליהם”. החוק האמריקאי מחייב את הנשיא לקבל את אישור הקונגרס לפעילות צבאית. עד כה הובילה ארה”ב את הלחימה במדינה האסלאמית מכוח אישור שנתן הקונגרס לנשיא בוש להפעיל כוח כדי להלחם בטרור לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, וכעת מבקש אובמה להשיג את אישור הקונגרס לפעולה הנוכחית.

מדינות המפרץ
  • בסיכומה של פסגה של מדינות המפרץ אתמול הצטרפה קטר להצהרת תמיכה במדיניות המשטר המצרי בהנהגת הנשיא סיסי. בשבועות האחרונים פתחה קטר במהלכי פיוס עם מדינות המפרץ האחרות שהביעו מורת רוח רבה מתמיכת הנסיכות העשירה בתנועת האחים המוסלמים. סוגייה מרכזית שעמדה במחלוקת בין הצדדים הייתה התנגדות קטר להפיכה הצבאית שהדיחה את שלטון התנועה במצרים ב-2013 מול תמיכתן של סעודיה ואיחוד האמירויות במשטר החדש.
  • שני פיגועים תוך פחות מ-24 שעות בבחרין, שם שולט מיעוט סוני ברוב שיעי. שני הפיגועים בוצעו  בכפרים שיעים. בראשון, שלשום בערב, נהרג שוטר ובפיגוע אתמול נהרג אזרח בחריני ונפצע נתין זר אחד. השלטונות בבחרין האשימו את ארגון חזבאללה בפיגוע של יום שני.

סוריה
  • תוכנית הסיוע במזון של האו”ם גייסה בשבועות האחרונים את הסכום הדרוש לה כדי לחדש למשל החודשיים הקרובים את הסיוע ל-1.7 מיליון פליטים מסוריה הפזורים במדינות האזור. בחודש שעבר הודיע הארגון כי בשל מחסור בכספים הוא משעה את פעילותו.

הזירה הפלסטינית

  • בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק טען כי ישראל פנתה במחאה רשמית למצרים על ירי הרקטות שמבצעת חמאס לעבר הים שממערב לעזה. לדבריו, הירי אינו הפרה של ההבנות שהביאו להפסקת האש שסיימה את מבצע “צוק איתן”.
  • שני פלסטינים נעצרו אתמול סמוך לגדר הישוב תקוע בגוש עציון כשהם חמושים בסכין בדרכם לפגע ביישוב. צה”ל פתח בחיפושים אחרי השניים שהובילו למעצרם לאחר שהוריהם דיווחו כי הם נעדרים מבתיהם מאז יום שישי. אחד מהעצורים הוא אחיינו של אחד מהחוטפים והרוצחים של שלושת הנערים.
  • ראש מחלקת המשא ומתן של אש”ף, צאא’ב עריקאת אמר אתמול כי הפלסטינים אינם מתכוונים לדחות את הפנייה למועצת הביטחון של האו”ם לאור הבחירות בישראל. הוא הוסיף כי הרשות מקווה שההחלטה הקוראת לקביעת מועד לסיום הכיבוש תיערך לפני חג המולד (25/12) וכי אם תטיל ארה”ב וטו על ההחלטה, הפלסטינים יחלו עוד באותו יום במהלכי הצטרפות ליותר מעשרים גופים בינלאומיים בהם גם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC).
  • ממשלת אירלנד הודיעה כי לא תנסה לבלום הצעה של האופוזיציה בבית התחתון של הפרלמנט הקוראת להכרה במדינה פלסטינית ומבקרת את הבניה הישראלית בשטחים הצפויה לעלות היום להצבעה. באוקטובר עברה הצעה דומה בבית העליון של הפרלמנט האירי.
  • כתב קול ישראל, גל ברגר, דיווח אתמול כי נמשכים החיכוכים בין פתח לחמאס על רקע כלכלי. הרשות הפלסטינית עצרה ביומיים האחרונים את אספקת גז הבישול לרצועה בשל מס שהטילה חמאס על הבלונים הנמכרים. חמאס מצידה מאיימת להשבית משרדי ממשלה ברצועה במחאה על כך שעדיין לא שולמו משכורות לעובדיה.
  • שר הביטחון יעלון אמר אתמול בישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי חלה רגיעה מסויימת בהסלמה הביטחונית מאז הקיץ. עם זאת, לדבריו, חמאס חותרת להניע פעילות טרור שתחמם את השטח וכי המשך פיגועי המחבלים הבודדים הפועלים ללא תשתית ארגונית אפשרי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה