יום שני, 1 בדצמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-1.12.14

היום בעדכון: מתיחות גואה בין פתח לחמאס בנושא עתיד ממשלת ההסכמה • רוסיה טוענת שמתקרבת חתימה על עסקת נפט תמורת סחורות עם איראן • ודאע”ש טוענים כי שבו ישראלית-קנדית שנלחמה עם הכורדים בקובאנה
תמונת היום: מפגינים בקהיר בסוף השבוע נגד זיכוי נשיא מצרים לשעבר, מבארכ (צילום: AP)


הזירה הפלסטינית
  • דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, הצהיר אתמול כי פקע המנדט של ממשלת ההסכמה הפלסטינית שקמה בעקבות הסכם הפיוס לפני חצי שנה. זאת, משום שהממשלה אמורה הייתה להוביל לבחירות תוך חצי שנה. הוא ביקר את הרשות על כך שהיא ממשיכה במעצרים פוליטיים, כולל 80 עצורים בחודש נובמבר בלבד. דובר של פתח מסר בתגובה כי מנדט הממשלה בתוקף למרות טענות אבו זהרי.
  • אבו מאזן טען בשבת כי הוא יודע שהתקיים משא ומתן ישיר בין ישראל לחמאס. לטענתו, ישראל הציעה לחמאס שליטה ב-50% מהגדה המערבית ושב-15 השנים הקרובות ימשך משא ומתן על השליטה בשאר השטח. חמאס הכחישה את הטענות.
  • אבו מאזן הצהיר בשבת בפני כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית כי לא יכיר ביהודתה של מדינת ישראל לעולם. כמו כן, הזהיר שאם לא תאומץ ההחלטה במועצת הביטחון של האו”ם הקובעת תאריך יעד לסיום הכיבוש יפנו הפלסטינים בבקשת הצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) ולפי חלק מהדיווחים אבו מאזן אף איים כי הרשות תשקול להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל.

מצרים
  • אתמול התחדשו ההפגנות נגד זיכוי מבארכ באוניברסיטאות ברחבי מצרים. בקהיר, הפגינו מאות סטודנטים נגד המשטר באוניברסיטת קהיר. כוחות משטרה מנעו מהמפגינים לצאת מהקמפוס לרחובות.

איראן
  • שר הכלכלה הרוסי הכריז אתמול כי עסקת החליפין של סחורות תמורת נפט עם איראן הנידונה מאז תחילת השנה, עשוייה להחתם בקרוב. העסקה תאפשר לרוסיה לחזק את הייצוא התעשייתי והחקלאי שלה ולאיראן לעקוף את הסנקציות על מגזר הנפט שלה. ארה”ב מתנגדת לעסקה בשל החשש כי העסקה תרפה את הלחץ הכלכלי על איראן. השר הרוסי לא ציין מתי בדיוק תחתם העסקה ומה יהיה היקפה. בעבר, דנו הצדדים על היקפי תנועת סחורות בשווי של עד 20 מיליארד דולר.
  • שר הנפט האיראני הצהיר כי החלטת קרטל המדינות יצואניות הנפט (OPEC) בשבוע שעבר שלא להגביל את ייצוא הנפט שמחירו יורד בחודשים האחרונים פוגעת בחלק מחברות הקרטל. עם זאת, הוא הבהיר כי איראן, הנפגעת ממחיר הנפט הנמוך, לא תמחה על ההחלטה כדי לשמור על אחדות הארגון.
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, הצהיר אתמול כי האיום הצבאי על איראן בעתיד הקרוב “אפסי” הודות להרתעה של איראן את אויביה.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • אתר אינטרנט שנחשב כערוץ דברור של המדינה האסאלמית טען אתמול כי שבה במהלך המתקפה על קובאנה בשבת את ג’יל רוזנברג, אזרחית ישראלית וקנדית בת 31 ששרתה בצה”ל והצטרפה בתחילת נובמבר לכוחות הכורדים בעיראק. בישראל ובקנדה הבהירו כי בודקים את הדיווחים, אך מטילים ספק באמינות הפרסום.
  • ביממה האחרונה איבד ארגון המדינה האסלאמית 50 לוחמים בקובאנה בקרבות עם המגינים הכורדים של העיר, בהפצצות הקואליציה שמובילה ארה”ב ובפיגועי התאבדות של הארגון עצמו. זהו מספר האבדות הגבוה ביותר שספג הארגון ביום אחד מאז החל בניסיון לכבוש את העיר בספטמבר.

עיראק

  • ראש ממשלת עיראק, חידר אלבעאדי, הצהיר אתמול כי חשף 50,000 ”חיילי רפאים” בצבא עיראק. חיילים שהופיעו ברשימות הצבא, אך אינם משרתים בו בפועל ושמשכורותיהם הולכות לכיסי מפקדים בצבא. אלעבאדי שנכנס לתפקידו בקיץ מנסה להלחם בשחיתות הרווחת בצבא עיראק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה