יום רביעי, 8 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-8.10.14

היום בעדכון: חזבאללה הפעיל זירת מטענים בהר דב ופצע שני לוחמי צה”ל • מהומות בהר הבית היום בבוקר • ו-14 הרוגים במהומות כורדים בטורקיה


זירת הפיגוע בצפון


תמונת היום: מיקומה של זירת המטענים של חזבאללה בגבול לבנון בה נפצעו שני לוחמי צה”ל אתמול (צילום: Ynet)



לבנון


* זירת מטענים הופעלה אתמול נגד כוח צה”ל בהר דב. שני לוחמי היחידה לסילוק פצצות נפצעו ברגליהם מהמטען הראשון. חצי שעה לאחר מכן הופעל מטען שני ללא נפגעים. חזבאללה נטל אחריות לאירוע ואמר כי החוליה פעלה בשמו של פעיל הארגון, עלי חסן חידר, שנהרג בפיצוץ מתקן האזנה ישראלי שחשף הארגון בראשית ספטמבר.


* צה”ל הגיב לתקרית בירי של 40 פגזי ארטילריה לעבר שתי מטרות של הארגון בדרום לבנון.


* שגריר איראן בלבנון הודיע כי ארצו עדכנה אתמול את לבנון בפרטי הציוד הצבאי שבכוונתה להעביר לצבא לבנון, אך לא פרט מה הוא כולל. בשבוע שעבר הודיעה איראן כי תשלח לצבא לבנון סיוע צבאי לשם מלחמתו בחמושים הסונים במדינה.



ישראל


* עשרות פלסטינים התפרעו משעות הבוקר בהר הבית במהלך מתוכנן אליו נערכו מאז כניסתם להר אתמול בשעות הערב. בין היתר, יידו המתפרעים אבנים, זיקוקים ולפחות בקבוק תבערה אחד. שלושה שוטרים נפצעו קל. המתפרעים, שנהדפו על ידי המשטרה, ניסו לשבש כניסת יהודים להר לכבוד חג הסוכות שיחל הערב.



מצרים


* לראשונה זה שנתיים וחצי נרשם גידול במדדים כלכליים חשובים במצרים. בין היתר, החודש לראשונה גדל מספר המועסקים במשק המצרי וחלה ירידה בקצב צמיחת מחירי התשומות בתעשייה. המדדים מבשרים טובות למשק המצרי המקרטע מאז המהפכה ב-2011.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* מטוסי הקואליציה תקפו כוחות של המדינה האסלאמית בדרום מערב העיר קובאנה אתמול. שלשום. הלוחמים הכורדים ציינו כי התקיפות עוזרות, אך אינן מספיקות בינתיים למנוע את המשך התקדמות הארגון בכיבוש העיר.


* נשיא טורקיה, ארדואן, טען גם הוא כי מתקפות אוויריות אינן מספיקות לבלימת התקדמות הארגון וכי קובאנה קרובה ליפול לידיו. הוא הפציר בקואליציה להכריז על איזור אסור בטיסה בסוריה, מהלך שיפגע גם בכוחות ממשל אסד אליו מתנגדת טורקיה. בימים האחרונים מתקיימות שיחות בדרג בכיר בין הממשל הטורקי והאמריקאי ובימים הקרובים צפוי השליח האמריקאי למשבר, הגנרל אלן, להגיע לביקור בטורקיה.


* ברחבי טורקיה נרשמו מהומות כורדים במחאה על חוסר המעש של ממשלת טורקיה מול התקדמות המדינה האסלאמית בקובאנה. בעימותים עם כוחות משטרה נהרגו לפחות 14 כורדים, ועוצר הוטל על חמישה מחוזות המאוכלסים בעיקר בכורדים.


* לאחר שנאלץ להתנצל בפני טורקיה על דבריו לפיהם אפשרה כניסת לוחמי ג’האד לסוריה, פנה סגן נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, בימים האחרונים גם לאיחוד האמירויות ולסעודיה והתנצל על דבריו שקשרו אותן לעליית ארגוני הג’האד באזור.



סוריה


* נשק כימי - סוריה הודיעה לארגון האמנה הכימית על עוד ארבעה אתרי נשק כימי שהסתירה עד כה. שלושה מתוך הארבעה הם אתרי פיתוח והרביעי הוא אתר ייצור. על פי נציגי האו”ם, באף אחד מן האתרים אין חומרי לחימה כימיים. בנוסף, דיווח שליח מזכ”ל האו”ם לנושא כי ארגון האמנה הכימית מצא עדויות לשימוש שיטתי וחוזר על עצמו בגז כלור בחודשים האחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה