יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-2.10.14

היום בעדכון: נתניהו ואובמה נפגשו. לאחר מכן - עימות פומבי בנושא התנחלויות • טיוטת החלטה פלסטינית למועבי”ט לסיום הכיבוש תוך שנתיים • וארדואן מתחייב ללחימה טורקית בדאע”ש


נתניהו אובמה בפגישה


תמונת היום: נתניהו ואובמה בפגישתם אתמול (צילום: רויטרס)



ישראל-ארה”ב


* אתמול נפגשו ראש הממשלה, נתניהו, והנשיא אובמה. קודם לפגישה הצהיר נתניהו על מחויבותו לפתרון שתי המדינות ואובמה הביע תמיכה בישראל, אך קרא לשנות את הסטטוס קוו באזור בהתייחסו בעיקר לתהליך השלום. נראה כי בפגישה עצמה קרא נתניהו לאובמה שלא להותיר בידי איראן יכולות סף גרעיניות ואובמה מצידו לחץ על נתניהו בהקשר להתנחלויות וביקש ממנו הבהרות ביחס לחזון המדיני שלו.


* לאחר הפגישה פרסמה ארה”ב גינוי חריף ויוצא דופן של מהלכי ישראל בימים האחרונים באזור ירושלים. דובר הבית הלבן הכריז כי קידום תכנית בנייה בגבעת המטוס שבמזרח ירושלים ותפיסת בתים בשכונה הערבית סילוואן על ידי עמותת אלע”ד. הדובר הצהיר כי הבנייה בהתנחלויות “מרעילה את האווירה” כולל בקרב ממשלות ערב שאליהן פנה נתניהו בנאומו באו”ם. הוא אף הזהיר שמהלכים מעין אלה מנכרים את בעלות הברית הקרובות של ישראל.


* ראש הממשלה נתניהו, הגיב בזעם לדברי הבית הלבן. הוא קרא לארה”ב להכיר את הפרטים לפני שהיא מתייחסת לסוגיות מעין אלה, והאשים את “שלום עכשיו” בחשיפת ההליך הטכני של קידום התכנית בירושלים כדי לחבל בפגישתו. בהקשר לסילוואן אמר כי לא ימנע מתושב יהודי או ערבי בירושלים לממש את זכותו לקניין פרטי.


* מספר חברים בבית היהודי, בהם ראש המפלגה, בנט, מתחו ביקורת על הצהרות ראש הממשלה בפני הנשיא בדבר תמיכתו בפתרון שתי המדינות.



הזירה הפלסטינית


* הפלסטינים ניסחו טיוטה להחלטה של מועצת הביטחון של האו”ם הקוראת ל”סיום הכיבוש שהחל ב-1967 כולל במזרח ירושלים” ולהשלמת נסיגת ישראל עד נובמבר 2016. הטיוטה נידונה בקבוצה הערבית ביום שלישי ונראה כי הנטיה היא לא להביאה להצבעה אם יהיה ברור כי תתקל בוטו אמריקאי. נראה כי הטיוטה עוד לא הופצה רשמית (מהלך נפרד מהבאה להצבעה) בין 15 החברות במועצה.


* שלשום אמר אבו מאזן לכתבים בראמאללה שאם תכשל הפנייה למועבי”ט, יפנו הפלסטינים בבקשת הצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC).



סוריה


* גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי המשטר הסורי הותיר בידיו טונות בודדות של נשק כימי קטלני בתהליך הפירוק שנמשך בשנה האחרונה בו ויתר על כאלף טונות של חומרי לכימה כימיים.



מצרים


* המשטר המצרי החרים אתמול את כל העותקים שהודפסו של היומון הפרו-ממסדי הנפוץ “אלמצרי אליום” לאחר שהתפרסם בו ראיון עם איש מודיעין מצרי לשעבר שהכיל התבטאויות שנתפסו על ידי המשטר כמזיקות. בהן בין היתר טענות כי מרגלים של ישראל לא הוצאו להורג על מנת שניתן יהיה להחליפם באסירים מצרים וכי סוכניות המודיעין המצריות מעורבות מאד בחיים במדינה. עותקים של המאמר נותרו זמינים אלקטרונית.


* ארגון הג’האד “אנצאר בית אלמקדס” פרסם סרטון המאיים כי בשבת, יומו הראשון של חג הקרבן, יבצע גל התקפות נגד כוחות הביטחון המצרים.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* נשיא טורקיה, ארדואן, הצהיר אתמול כי טורקיה תלחם נגד המדינה האסלאמית “וארגוני טרור אחרים באזור”, אך תוותר מחוייבת למטרתה להסיר את אסד מהשלטון בסוריה. יוזכר, כי היום צפוי הפרלמנט הטורקי להצביע על היתר לצבא לפעול על אדמת סוריה נגד ארגוני טרור.


* אוסטרליה הבהירה כי היא ממתינה לאישור עיראקי כדי להפעיל את מטוסיה, שכבר טסים בשמי עיראק, להפצצת כוחות המדינה האסלאמית.


* בפיגוע בבית ספר בשכונה עלאווית, המיעוט אליו משתייך הנשיא אסד, בעיר חומס שבסוריה נהרגו כ-40 בני אדם, בהם כ-30 ילדים בני 6-9.



לבנון


* חייל בצבא לבנון שהוחזק במשך שבועיים על ידי חמושי “ג’בהת אלנצרה” באזור הגבול עם סוריה, שוחרר אתמול הודות למגעים של שליח קטרי עם החמושים. השליח פועל להשיג את שחרורה של קבוצת חיילים ושוטרים שנמצאת בידי הארגון מאוגוסט. ששלושה מחברי הקבוצה הוצאו להורג בשבועות האחרונים במטרה ללחוץ על ממשלת לבנון להענות לעסקת חילופי שבויים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה