יום רביעי, 1 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-1.10.14

היום בעדכון: נתניהו ואובמה יפגשו היום • שורת הקלות לאוכלוסייה האזרחית ברצועה • וטורקיה לקראת אישור פרלמנטרי של הרחבת הפעולה נגד דאע”ש


פוטין רוחאני ושרי חוץ


תמונת היום: פוטין, רוחאני ושרי החוץ של איראן ורוסיה בפגישה שלשום (צילום: Mashregh News)



ישראל


* היום ייפגש נתניהו עם הנשיא אובמה בוושינגטון לדיון שאמור להתמקד בנושא האיראני ובנושא הפלסטיני. אתמול נועד נתניהו עם מזכ”ל האו”ם ומחה על יחסה לישראל של מועצת זכויות האדם של האו”ם.



הזירה הפלסטינית


* בציר התיאום שבין ישראל לרשות הפלסטינית הוסכם על שורת הקלות אזרחיות לאוכלוסייה ברצועת עזה. כבר אושרו הגדלת מכסת הסוחרים שיכולים לעבור בין הרצועה לגדה ל-200 ביום, הקלות בתחום ביקורי המשפחות לאסירים ועל הפרק גם מתן אישור לעלייה להר הבית לגברים בני 60 ומעלה מהרצועה והיתר לייצוא מהרצועה לגדה.



איראן


* נשיא איראן, רוחאני, נועד שלשום עם נשיא רוסיה פוטין בשולי ועידת הים הכספי הרביעית שהתקיימה באסטרחאן שברוסיה.


* מזכיר המועצה האיראנית לביטחון לאומי המבקר בלבנון, הכריז אתמול כי ארצו תעניק לצבא לבנון סיוע בדמות ציוד צבאי ללחימה בארגוני ג’האד הפועלים באזור הגבול עם סוריה. פרטי הסיוע יקבעו, לטענתו, במהלך ביקור קרוב של שר ההגנה האיראני בלבנון.


* בעקבות קמפיין אינטרנטי נדחתה אתמול הוצאתה להורג של ריחאנה ג’בארי שנידונה למוות ב-2009 לאחר שהואשמה בהריגת גבר שניסה לאנוס אותה. ההוצאה להורג נדחתה לעת עתה בעשרה ימים כנראה.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* 24 יעפי הפצצה בוצעו אתמול בסוריה ובעיראק על ידי מטוסים אמריקאים ובריטיים. זהו גל התקיפות הגדול ביותר מאז החלה המערכה הבינלאומית נגד המדינה האסלאמית. שתי התקיפות שביצעו הבריטים בעיראק היו הראשונות מאז נכנסה בריטניה למערכה.


* כוחות כורדים בעיראק כבשו מחדש את מעבר הגבול בין עיראק לסוריה ברביה, שנחשב לעורק לוגיסטי חשוב של המדינה האסלאמית. בלחימה ספגו הכורדים אבדות קשות ובכלל זאת מפקד בכיר שנהרג בפיצוץ מכוניות תופת בקרב הכוחות הכורדים. הכורדים מקווים כי תפיסת המעבר תסייע בשבירת המצור על איזור סינג’אר בו בוצע הטבח במיעוט היזידי.


* הפרלמנט הטורקי צפוי לדון מחר באישור פעולה צבאית חוצת גבול לתוך סוריה להגנה על אינטרסים טורקיים באזור. זאת, בפרט לאור התקרבות של לוחמי המדינה האסלאמית לקבר  בצפון סוריה הנשמר על ידי חיילים טורקים ושנחשב על ידי טורקיה כחלק משטחה הריבוני.


* ארה”ב אינה פועלת בסוריה ובעיראק על פי רף מחמיר בהקשרי פגיעה בחפים מפשע עליו הכריז הנשיא אובמה לפני כשנה. דוברת של המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב הבהירה במכתב לתקשורת כי הנוהל לפיו אישור תקיפה דורש שיהיה זה “כמעט ודאי” שלא יפגעו אזרחים, חל רק באזורים בהם אין זירת לחימה פעילה.



מצרים


* בית משפט מצרי דן אתמול 68 אנשי אחים מוסלמים לעונשי מאסר ארוכים על השתתפות בהפגנות נגד המשטר הצבאי באוקטובר 2013. 63 מהנאשמים נידונו ל-15 שנות מאסר ועוד חמישה נידונו לעשר שנות מאסר. במקביל, 9 פעילי פעילים ליברלים נידונו לשנתיים מאסר על השתתפות במחאה נגד חוק האוסר על “התכנסות אסורה”.


* רויטרס חשפו כי בחודשיים האחרונים התקיימו פגישות בין גורמי ביטחון מצרים ולובים בהם הציעה מצרים את עזרתה ללוב במאבק במיליציות אנטי משטריות הפועלות במדינה. מצרים חוששת כי האנרכיה בשטחה של שכנתה תפגע גם בביטחונה כפי שארע מספר פעמים בחודשים האחרונים.


* שוטר אחד נהרג ושוטר נוסף נפצע מאש חמושים לעבר מחסום משטרה בדרום מצרים אתמול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה