יום שישי, 3 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-3.10.14

היום בעדכון: מחר יחל חג הקורבן • ארה”ב הגיבה להאשמות נתניהו כי הביקורת על בנייה בהתנחלויות אינה מבוססת • ודאע”ש מוסיף להתקדם לכיבוש קובאנה


קניות לחג הקורבן


תמונת היום: קניות לחג הקרבן בשוק בתימן אתמול (צילום: גטי אימג’ס)



חג הקורבן


* בשבת יחל חג הקורבן, החג הגדול בלוח השנה המוסלמי, והוא ימשך ארבעה ימים.


* השנה יחול החג ביחד עם יום הכיפורים וארגונים אזרחיים וכוחות הביטחון בישראל נערכו בשבועות האחרונים למנעו חיכוכים על רקע זה. הפעם הבאה ששני החגים יפגשו תתרחש בעוד 33 שנים.


ישראל-ארה”ב


* דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב הצהירה כי לארה”ב יש “מידע ברור ונוכחות בשטח” ועליהם היא מבססת את טענותיה בנוגע לבניה בהתנחלויות. זאת בתגובה להאשמות נתניהו כי הביקורת האמריקאית על פעולות בניה במזרח ירושלים מפגינות חוסר שליטה בפרטים.



הזירה הפלסטינית


* במהלך הלילה הוטל סגר כללי על שטחי הגדה לרגל יום הכיפורים והוא ימשך עד חצות במוצאי שבת.


* ישראל אישרה לפלסטינים שורת הקלות לרגל חג הקורבן, בהן היתר לקיים ביקורי משפחות בישראל וברצועת עזה והיתר ל-500 מתושבי הרצועה מגיל 60 ומעלה לבקר בהר הבית.


* הפרלמנט הבריטי צפוי לדון בשבועות הקרובים בהצעה לדרוש מהממשלה להכיר במדינה פלסטינית שהניח על שולחנו חבר אופוזיציה ממפלגת הלייבור.



מצרים


* צבא מצרים הודיע כי חיסל מפקד בכיר ב”אנצאר בית אלמקדס” בשם מחמד אבו שתיה בעימותים בין כוחותיו לבין פעילי טרור בסיני אתמול. בעימותים חוסלו גם מספר פעילים אחרים שהיו מעורבים בפיגועים נגד כוחות צבא מצרים ונתפסו שני טונות חומר נפץ במנהרה.


* ממשלת מצרים שילמה חוב בסך 1.5 מיליארד דולרים לחברות אנרגיה זרות. מאז המהפכה ב-2011 תפחו חובותיה של מצרים לחברות זרות וגם לאחר התשלום האחרון הם עומדים על 5.9 מיליארד דולרים. מצרים מקווה שתשלום החובות יעודד חברות להשקיע במשק האנרגיה שלה שנפגע קשה בשנים האחרונות.


* הועבר מתפקידו השופט המצרי שהיה אחראי לגזרי הדין ההמוניים נגד פעילי האחים המוסלמים במדינה. יוזכר, שמוקדם יותר השנה גזר בית המשפט במצרים את דינם של מאות בני אדם במשפטים המוניים ובלתי מספקים.



המדינה האסלאמית (דאע”ש)


* הפרלמנט הטורקי אישר לממשלה להפעיל כוחות צבא מעבר לגבול בסוריה ובעיראק נגד כוחות המדינה האסלאמית. בנוסף, אישר הצבה של כוחות זרים במדינה לשם מלחמה בארגון ושימוש שלהם במתקני צבא.


* נמשכת התקדמות המדינה האסלאמית לכיבוש העיר הכורדית קובאנה שבצפון סוריה. לוחמי הארגון מקיפים את העיר משלושה צדדים ומוסיפים להפציץ אותה.


* במקביל, במחוז אנבאר שבמערב עיראק שחלקים גדולים ממנו בשליטת הארגון התקדמו אתמול כוחותיו מול שבטים סונים וכוחות משטר עיראקיים לכיבוש העיר חית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה