יום רביעי, 15 באוקטובר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-15.10.14

היום בעדכון: צרפת עשויה להכיר במדינה פלסטינית • האיחוד האירופי שוקל צעדי לחץ על ישראל להפסיק בניה בהתנחלויות • ונצראללה ביקר בבקעה וקשר בין הפיצוץ בהר דב לפיצוץ מתקן האזנה ישראלי בדרום לבנון בספטמבר
באן קי מון במנהרה

תמונת היום: מזכ”ל האו”ם במנהרה ששימשה לחדירת לוחמי חמאס לישראל סמוך לעין השלושה (צילום: דובר צה”ל)



הזירה הפלסטינית
* שר החוץ של צרפת, לורן פאביוס, הצהיר אתמול בפני חבריו לממשלה כי סביר שממשלת צרפת תכיר במדינה פלסטינית ב”מועד המתאים”. פאביוס הדגיש כי עד כה תמכה צרפת בהסדר דרך משא ומתן, אך אם יתברר סופית כי משא ומתן בלתי אפשרי צרפת תשנה את מדיניותה.
* גורמים באיחוד האירופי הודיעו כי הם שוקלים צעדי לחץ על ישראל להפסקת הבנייה בהתנחלויות. בין היתר על הפרק, רשימת סנקציות אישיות על 200-100 מתנחלים שהורשעו באלימות. כמו כן, נידונים צעדי לחץ כלכליים על בסיס הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאיחוד מ-1995 וחיוב סימון מוצרי התנחלויות. שרי החוץ של האיחוד יפגשו ביום שני לדיון תקופתי וייתכן כי הקשר עם ישראל ידון בפגישתם.
* מזכ”ל האו”ם, באן קי מון, ביקר בישראל. בפגישותיו אתמול ושלשום, נועד עם ראש הממשלה, עם שר החוץ, עם יו”ר האופוזיציה ועם גורמים נוספים. אתמול ביקר באן בעוטף עזה ונלקח לבקר במנהרה סמוך לעין השלושה. הוא אמר כי ירי רקטות ומנהרות התקפיות הן דבר “לא מקובל”. בפגישתו עם הנשיא ריבלין, גינה באן את מכרזי הבניה בגבעת המטוס.

איראן
* שרת החוץ של האיחוד האירופי, אשטון, נפגשה אתמול עם מקבילה האיראני, זריף. היום יצטרף לשיחות גם שר החוץ האמריקאי קרי. לקראת הפגישות אמר זריף כי הוא אינו צופה פריצת דרך בשיחות השבוע, אך הוא מקווה להתקדמות. קרי הצהיר כי על אף הפערים בין הצדדים הוא מאמין כי קיים סיכוי להשיג הסדר קבע עד תאריך הגג של ה-24 בנובמבר.
* ביום שני הצהיר נשיא איראן, רוחאני, כי הסכם בין איראן למעצמות הוא “ודאי”, בין אם יושג עד ה-24 בנובמבר ובין אם יהיה צורך להאריך את השיחות.
* סגן שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאלליהן, הגיב להאשמות שר החוץ הסעודי כי “איראן היא חלק מהבעיה” בסוריה, בתימן ובעיראק ואמר שאם הסעודי צוטט נכונה, דבריו יפגעו ביחסים בין שתי המדינות. עבדאלליהן הוסיף והאשים כי המעורבות הסעודית בבחרין, שם שולט מיעוט סוני ברוב שיעי, מונעת פתרון למשבר הפוליטי במדינה.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
* קציני צבא בכירים מ-22 מדינות החברות בקואליציה שמובילה ארה”ב נגד המדינה האסלאמית נועדו אתמול בוושינגטון לדיונים על עתיד הלחימה בארגון.
* בפגישה בין שר החוץ הרוסי, לברוב, לבין שר החוץ של ארה”ב, קרי, בפריז אתמול הסכימו השניים לשתף פעולה ולחלוק מודיעין במסגרת הלחימה בארגון המדינה האסלאמית. זאת, על אף המתח הנמשך בין שתי המדינות על רקע המשבר באוקראינה.
* אתמול ושלשום הגבירה הקואליציה את תקיפותיה נגד המדינה האסלאמית באזור קובאנה. במסגרת זאת, ביצעו מטוסי המדינות החברות 21 יעפי הפצצה באזור העיר שבלמו את התקדמות הארגון בעיר.
* בימים האחרונים הוציא ארגון המדינה האסלאמית לפועל גל פיגועים בבגדד בהם נהרגו עשרות בני אדם. בפרט, בפיגוע אתמול נהרגו 23 בני אדם בהם אחמד אלחפאג’י, ששימש כחבר הפרלמנט העיראקי וכמנהיג מליציה שיעית.

מצרים
* מטען חבלה מאולתר פוצץ אתמול בלב קהיר בסמוך לבית המשפט העליון המצרי. 12 בני אדם נפצעו בפיצוץ.
* מגיש ברשת אלג’זירה, אחמד מנצור, נשפט בהיעדרו במצרים ונידון ל-15 שנות מאסר באשמת עינוי עורך דין בכיכר תחריר במהלך ההפגנות שהובילו להפלת משטר מבארכ בשנת 2011. ברשת התקשורת הקטרית טענו כי זהו צעד נוסף בניסיון המצרי לחבל בעבודת העיתונות.

לבנון
* מזכ”ל חזבאללה, נצראללה, ביקר אתמול בבקעה ודיבר עם לוחמי הארגון באזור. נצראללה ניצל את הופעתו הפומבית יוצאת הדופן כדי להבטיח ללוחמים שהארגון ינצח את ארגוני הטרור הסונים בהם הוא נלחם. 
* עוד במהלך הביקור, התייחס נצראללה לפיצוצו של מתקן האזנה ישראלי בדרום לבנון בראשית ספטמבר, בו נהרג פעיל בארגון. יוזכר, כי החוליה שהניחה את המטען בגבול לבנון ממנו נפצעו שני חיילי צה”ל בשבוע שעבר נקראה על שם הפעיל שנהרג בפיצוץ המתקן. 
* הבחירות לפרלמנט הלבנוני שאמורות היו להתקיים לפני סוף השנה ידחו לשנת 2017 בשל חוסר היציבות הפנימי במדינה, כך הצהיר אתמול אחד מחברי הממשלה בלבנון.

טורקיה

* לראשונה מאז נחתמה בשנה שעברה הפסקת אש בין טורקיה לבין ארגון ה-PKK הכורדי, הפציצו אתמול מטוסים טורקים יעדים של הארגון באזור הגבול בין טורקיה לעיראק. זאת, בתגובה לירי של לוחמי הארגון על תחנת משטרה טורקית במזרח המדינה. בשבועות האחרונים הדרדרו היחסים בין המשטר הטורקי למיעוט הכורדי בשל חוסר הנכונות הטורקית לפעול נגד המדינה האסלאמית בקובאנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה