יום ראשון, 4 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-4.5.14

היום בעדכון: ספינה שנועדה לפרוץ את הסגר על עזה עברה חבלה סוזן רייס בדרך לישראל לתאם בנושא האיראני והתחיל קמפיין הבחירות במצרים


Gaza's Ark


תמונת היום: ספינת המשא "Gaza’s Ark" שאמורה היתה להפליג מעזה לאירופה ועברה חבלה בשבוע שעבר (צילום: טוויטר)



ישראל-פלסטינים


* בלילה שבין יום שני לשלישי בשבוע שעבר חובלה ספינת משא שאמורה הייתה להפליג מעזה לכיוון אירופה במטרה לפרוץ באופן סמלי את הסגר הימי על הרצועה. קודם לפיצוץ מטען חבלה קטן שהוצמד לספינה, קיבל שומר הלילה אזהרה מטלפון חסוי להתרחק ממנה. לספינה נגרם נזק כבד בפיצוץ והפעילים שאחראים להכנתה מעריכים כי ישראל היא שעומדת מאחורי הפעולה. הפעילים שהכשירו את הספינה קיוו בכך לעקוף את טענות ישראל על כך שקיים צורך למנוע שיט לתוך עזה מסיבות ביטחוניות.



איראן


* היועצת לבטחון לאומי של ארה"ב, סוזן רייס, תגיע השבוע לביקור ראשון בישראל שמטרתו לתאם עמדות לקראת הסכם הקבע בין איראן למעצמות בנושא תוכנית הגרעין.


* כמה אלפי מפגינים שמרנים התאספו לפני המבנה בו פעלה שגרירות ארה"ב בטהראן כדי למחות על הסכם הביניים בין איראן למעצמות שנחתם בנובמבר האחרון.


* הגוף האחראי באיראן על סינון אתרים הורה על חסימת תוכנת המסרים המיידיים "ווטסאפ" בשל תכנים "לא מוסריים" המועברים בה. ההחלטה הועברה לביצוע משרד התקשורת המתנגד לה והחלטה סופית בעניין צריכה להתקבל על ידי מועצת הסייבר העליונה שבראשות הנשיא, רוחאני. זוהי דוגמה נוספת למאבק בין כוחות שמרנים במדינה לבין ניסיונה של הממשלה לרופף את ההגבלות על שימוש ברשתות חברתיות.


 


מצרים


* החל קמפיין הבחירות לנשיאות במצרים שיערכו ב-27-26 במאי.


* מפגינים תומכי אחים מוסלמים התעמתו עם כוחות משטרה בערים הגדולות במצרים ביום שישי. בין היתר, באלכסנדריה נהרגו שני מפגינים מאש המשטרה שטוענת כי נורתה לעברה אש חיה מתוך ההפגנות.


* סך הכל שלושה בני אדם נהרגו בפיגועים ביום שישי במצרים. שניים באירועים נפרדים בקהיר ועוד אחד בפיגוע בסיני.


* 102 תומכי אחים מוסלמים הורשעו בשבת בקהיר באלימות במהלך הפגנות ונידונו לעשר שנות מאסר כל אחד.


 


סוריה


* שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, הכריז בסוף השבוע כי שוחח עם עמיתו הרוסי על העיכוב בפינוי 8% האחרונים של החומרים הכימיים מסוריה, וכי השניים הסכימו שאין לעכב עוד את הוצאתם. בארה"ב מעריכים כי סוריה משתמשת בשאריות החומר כמנוף במשא ומתן מול הקהילה הבינלאומית במטרה להביא להוצאת משלחת הפיקוח מהמדינה עם תום הליכי הפינוי.


* מנהיג אלקאעדה, אימן אלזוהירי, קרא לארגון "מדינת עיראק האסלאמית" לעזוב את זירת הלחימה בסוריה ולהתמקד בלחימה בעיראק. הוא אמר שמהלך כזה ימנע "מפל של שפיכות דמים" בסוריה ושהוא נחוץ משום שצעדיו האכזריים של הארגון בסוריה גרמו לאסון פוליטי לארגוני הג'האד במדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה