יום שישי, 16 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-16.5.14

היום בעדכון: בשל פיצוץ המו”מ גרמניה לא תסייע לישראל במאות מיליוני דולרים ברכישת ספינות טילים  ארה”ב נזהרת מלאשר שסוריה השתמשה בנשק כימי ושני פלסטינים נהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה


עידוד חבישת חג'אב באיראן


תמונת היום: פוסטר באיראן מעודד חבישת רעלה: אישה היא כמו שוקולד, טוב יותר עם עטיפה (צילום: טוויטר)


ישראל


* ממשלת גרמניה הודיעה לישראל כי על רקע פיצוץ המגעים המדיניים, לא תעניק לישראל מענק בגובה כ-300 מיליון דולר שאמור היה לכסות שליש ממחירן של 3-4 ספינות טילים שישראל תכננה לרכוש מגרמניה. בישראל מאשימים כי הצעד הגרמני בא בעקבות הבעת תסכול של הנשיא אובמה בפני הקנצלרית מרקל, מצעדי ישראל במהלך המגעים. ארה”ב מכחישה את הטענה וגורמים מממשלת גרמניה הבהירו כי הם חוששים שהפרלמנט הגרמני יסרב לאשר את המענק לאור הבנייה הישראלית בהתנחלויות.


* שר ההגנה האמריקאי, צ’אק הייגל, הגיע לביקור בישראל במסגרת ביקור אזורי.


סוריה


* במענה לשאלת עיתונאים, אמר שר הביטחון, יעלון, כי סוריה ממשיכה להשתמש בחומרים כימיים נגד אזרחיה וציין בפירוש את השימוש בכלור. זאת בהמשך לטענות של גופי אופוזיציה ושל שר החוץ הצרפתי בעת האחרונה על שימוש של המשטר בנשק זה נגד אזרחים.


* בלונדון אתמול, בשולי פגישת “ידידות סוריה”, קבוצת מדינות התומכות בהסרת אסד מהשלטון, אמר שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, שאם אכן יוכח השימוש בכלור נגד אזרחים, מדובר יהיה בהפרה של הסכם פירוק סוריה מנשק כימי. הוא לא הבהיר כיצד תגיב ארה”ב לכך, לאחר שבקיץ נמנעה מתקיפה בסוריה הודות להשגת הסכם הפירוק. הוא הוסיף כי בפגישה הוסכם על העצמת כל מרכיבי ההתערבות הבינלאומית במדינה, אך לא פרט כיצד.


הזירה הפלסטינית


* שני פלסטינים נהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה באזור מחסום ביתוניא. עימותים נרשמו גם בשער שכם בירושלים ובחברון שם נפצעו מספר פלסטינים.


* היומון הלונדוני “אלשרק אלאוסט” טוען כי בסבב שיחות בין חמאס לפתח שהתקיים בעזה ביום רביעי גובשה הצעה לאיוש ממשלת האחדות בת 15 המשתתפים, ושזו תועבר לאישור אבו מאזן שנמצא ברצף ביקורים מחוץ לשטחי הרשות בימים אלה.


* אבו מאזן נפגש אתמול עם שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, לפגישה ראשונה מאז קריסת התהליך המדיני בחודש שעבר. בכירים במחלקת המדינה האמריקאית אמרו שהפגישה תעסוק בעיקר ב”קשר המתמשך” עם העם הפלסטיני ובמשתמע, כי אין לצפות לחידוש השיחות בעקבותיה.


לבנון


* מקורות בחזבאללה טוענים שבשל צמצום התמיכה הכספית בארגון מאיראן, הוא נאלץ לבצע קיצוצים. הירידה בתמיכה בשל המצב הכלכלי הקשה בטהראן, כופה על הארגון להפחית את הפעילות הצבאית מחוץ לגבולות לבנון ולפטר עובדים במנגנונים האזרחיים של הארגון. בנוסף, נשקלת האפשרות לסגת מהלחימה בסוריה בה הארגון חש כי הושג היעד של ביצור שלטון אסד. עם זאת, לשם כך ידרש אישור איראני.


איראן


* בשבועות האחרונים הולכת ומתפשטת מחאת נשים באיראן נגד אכיפת החוק האסלאמי במדינה ובפרט החוק הדורש לבישת רעלה. בין היתר, למעלה מ-133,000 נשים הצטרפו לעמוד פייסבוק התומך במאבק, ובקרונות נשים ברכבת התחתית בטהראן, נשים מתירות לעצמן להסיר את כיסויי הראש.


טורקיה


* עשרות אלפים הפגינו בערים שונות ברחבי טורקיה בקריאה לממשלת ארדואן להתפטר בעקבות אסון המכרה בסומה בו נהרגו כמעט שלוש מאות איש. המפגינים טוענים כי חוסר פיקוח מצד הממשלה הוא שהוביל לאסון.


ביקור האפיפיור (26-24 במאי)


* האפיפיור סרב להצעת גורמי ביטחון במזרח התיכון כי במהלך ביקורו ישתמש ברכב ממוגן ירי. בניגוד לקודמיו שנסעו, אפילו ברומא, ברכב ממוגן, פרנציסקוס נוהג להשתמש ברכבים רגילים במסעותיו. בתוך כך, גורמים בותיקן הבהירו כי בניגוד לפרסומים בישראל על חשש לפשעי שנאה נגד נוצרים במהלך הביקור בישראל הם אינם מודעים לאיומים קונקרטיים.


מצרים


* החלה ההצבעה בבחירות לנשיאות בשגרירות מצרים בסעודיה, בה יש כשני מיליון עובדים זרים מצרים. שיעור ההצבעה המדווח גבוה, וההצבעה תמשך ארבעה ימים. הבחירות במצרים עצמה יתקיימו רק בסוף החודש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה