יום ראשון, 30 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-30.11.14

היום בעדכון: חסני מבארכ זוכה מאשמת קשירת קשר להרג מפגינים • ירדן תגיש למועבי”ט הצעת החלטה לקבוע מועד לסיום הכיבוש • ודאע”ש תקפו את קובאנה משטח טורקיה
תמונת היום: כוחות ביטחון מצרים בעיירה בפאתי קהיר בה נהרגו שלושה מפגינים ביום שישי (צילום: EPA)

מצרים
  • נשיא מצרים שהודח ב-2011, חסני מבארכ, זוכה בשבת על ידי בית משפט בקהיר במשפט חוזר שנערך לו מאשמת קשירת קשר להרג מפגינים בהפגנות שהביאו להדחתו, ומאשמת שחיתות בשל עסקאות מכירת גז במחירים נמוכים ממחירי השוק. השופט פסל את ההאשמות בטענה כי הן פוליטיות ועל כן לא נתונות לסמכותו וביטל את מאסר העולם שהוטל עליו. יחד עם מבארכ זוכו בכירים במשטרו ושני בניו. מבארכ ממשיך לרצות מאסר בגין שימוש לרעה בכספי ציבור.
  • במחאה על הזיכוי, שנתפס על ידי פעילים אסלאמיסטים וליברלים כניסיון להחזיר לאחור את גלגלי המהפכה, יצאו כאלף בני אדם להפגין במרכז קהיר. בעימותים שהתפתחו במקום נהרגו שני מפגינים.
  • שישה בני אדם נהרגו בעימותים האלימים שהתפתחו סביב ההפגנות, שלא היו גדולות בהרבה מהרגיל, להן קראו גורמים אסלאמיסטיים קיצוניים ביום שישי האחרון. שני קציני צבא בכירים נורו למוות בשתי תקריות ירי בקהיר ובעיירה קלוביה בצפון מצרים, ושוטר נהרג בגיזה מחוץ לקהיר. בנוסף, שלושה מפגינים נהרגו במאטריה שבפאתי קהיר, כשנים עשר מפגינים נפצעו ועוד כ-200 בני אדם נעצרו ברחבי המדינה. משטרת מצרים דיווחה כי ניטרלה 10 מטענים במקומות שונים במדינה. 
  • ממשלת מצרים שילמה 2.5 מיליארד דולר לקטר כצעד נוסף בהחזר חוב שגובהו המקורי היה 6 מיליארד. כעת נותר למצרים רק חוב של 500 מיליון דולר לנסיכות המפרצית שתמכה במשטר האחים המוסלמים נגדו ביצע צבא מצרים הפיכה ביולי 2013. קטר, דרשה לאחרונה ממצרים להחזיר לה את הכספים שהלוותה לה ומצרים עמדה בתשלומים, בין היתר בסיוע סעודיה ואיחוד האמירויות התומכות במשטר הנוכחי ומתנגדות לאחים המוסלמים.
  • דובר של צבא מצרים הודיע כי בפעולה צבאית בשבוע שעבר, חיסל הצבא שלושה טרוריסטים, עצר 21 נוספים והשמיד כלי רכב ומבנים המשמשים את ארגוני הטרור בסיני.

הזירה הפלסטינית
  • בסוף השבוע התקיימה ישיבה של שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר. בעקבות הישיבה הכריז מזכ”ל הליגה כי ירדן, החברה במועצת הביטחון של האו”ם, תגיש למועצה בימים הקרובים את הצעת ההחלטה הפלסטינית הקוראת לקבוע מועד לסיום הכיבוש הישראלי בשטחים.
  • הפרלמנט הצרפתי דן ביום שישי בהצעת החלטה שהגישו חברים במפלגת השלטון הסוציאליסטית להכיר במדינה פלסטינית. ההצעה תובא להצבעה בבית התחתון של הפרלמנט ב-2.12 וצפויה לעבור בקלות. 
  • נשיא רוסיה, פוטין, שלח מכתב לאבו מאזן לרגל יום הסולידריות הבינלאומית עם העם הפלסטיני שחל ב-כ”ט בנובמבר בו הוא מאשר את תמיכת רוסיה בהקמת מדינה פלסטינית בגיבוי בינלאומי. יוזכר, כי בשבוע שעבר הכריז סגן שר החוץ הרוסי, כי ארצו תתמוך בהצעה הפלסטינית במועצת הביטחון.

לבנון
  • חזית אלנצרה חזרה בה מהאיומים להוציא להורג אחד מ-27 אנשי צבא לבנון המוחזקים על ידה בלילה שבין יום שישי לשבת אם לא תשוחרר פעילת אלקאעדה שנתפסה בחודש פברואר בלבנון כשהיא נוהגת ברכב תופת. ביטול ההוצאה להורג הושג הודות למגעים בין ממשלת לבנון לחוטפים.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • ארגון המדינה האסלאמית ביצע בשבת מתקפה נרחבת על העיר הכורדית קובאנה בצפון סוריה שהפכה לסמל בניסיון של הארגון להשיג ריבונות באזור הגבול בין סוריה לעיראק. במסגרת המתקפה, ניסו לראשונה לוחמי הארגון לפרוץ לעיר גם מצפון משטח טורקיה ורכב תופת שלטענת הכורדים הגיע מצידו הטורקי של הגבול התפוצץ במעבר הגבול בין טורקיה לסוריה בצד הסורי. טורקיה מכחישה כי כוחות המדינה האסלאמית עשו שימוש בשטחה למתקפה.

טורקיה

  • האפיפיור השתתף אתמול בתפילה במסגד הכחול באיסטנבול וביקר בהאגיה סופיה, כנסיה שהוסבה למסגד בעקבות הכיבוש המוסלמי של ביזנטיון במאה ה-15, וכיום משמשת כמוזיאון. האפיפיור קרא להגברת ההבנה בין מוסלמים לנוצרים, ולמוסלמים לגנות את האלימות שנעשית בשם דתם. בנוסף, נפגש האפיפיור אתמול עם ראש הכנסיה האורתודוקסית היושב באיסטנבול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה