יום שלישי, 25 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-25.11.14

היום בעדכון: שיחות הגרעין הוארכו עד ה-30 ביוני 2015 • הרשות נחושה לפנות למועבי”ט לקבוע מועד לסיום הכיבוש • ושר ההגנה של ארה”ב התפטר בלחץ הנשיא אובמה
תמונת היום: נשיא מצרים, סיסי, בפגישה עם האפיפיור אתמול במסגרת ביקורו הראשון באירופה בתפקיד (צילום: רויטרס)


איראן
  • מועד הגג להשגת הסדר קבע בין איראן למעצמות בנושא הגרעין נדחה ב-7 חודשים עד ה-30 ביוני 2015. השיחות בין הצדדים צפויות להתחדש בחודש הבא. איראן צפויה להמשיך להנות בתקופת המשא ומתן מהקלות בסנקציות בשווי של כ-700 מיליון דולר בחודש, אך הסנקציות החריפות והשפעתן הקשה על התקציב האיראני ישארו בעינם, בפרט נוכח הירידה החדה במחירי הנפט בו תלויה איראן לאיזון תקציבה.
  • בארה”ב צפוי לגבור כעת הלחץ מצד הקונגרס להטיל סנקציות נוספות על איראן, בעוד ממשל אובמה עתיד להתנגד למהלכים מסוג זה שיקשו על ניהול המשא ומתן.

הזירה הפלסטינית
  • שר החוץ הפלסטיני, ריאצ’ אלמאלכי, הכריז אתמול כי הרשות הפלסטינית ממשיכה לקדם את הצעת ההחלטה במועצת הביטחון של האו”ם שיזמה הקובעת מועד יעד לסיום הכיבוש, והיא תושלם תוך כ-10 ימים ותובא להצבעה בהקדם ללא קשר לעמדה הצפויה של חברות המועצה. אלמאלכי אמר את הדברים כהכחשה לפרסום אתמול בבוקר לפיהם הרשות החליטה לדחות את הגשת ההצעה בשל חוסר עניין בינלאומי וסיכויי הצלחה נמוכים.
  • מזכ”ל האו”ם העריך אתמול כי המומנטום להכרה בינלאומית במדינה פלסטינית רק יגבר וקרא לצדדים “להתרחק מסף התהום” ולחזור למשא ומתן. בניגוד למהלכים במדינות אחרות באירופה, ביום שישי הכריזה קנצלרית גרמניה, מרקל, כי היא מתנגדת להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית. 
  • עוד בהקשר זה, ראש הממשלה, נתניהו, ביקר אתמול את כוונת הפרלמנט הצרפתי להצביע בעד הכרה במדינה פלסטינית ב-2 בדצמבר. נתניהו, תקף את ההחלטה בין היתר לאור הסירוב הפלסטיני להכיר בישראל כמדינה יהודית ולאור העובדה שזוהי תקופה של “עריפות ראשים” במזרח התיכון, בהתייחס להוצאות להורג המתוקשרות שמבצע ארגון המדינה האסלאמית.

ישראל-ארה”ב
  • מחלקת המדינה האמריקאית הביעה דאגה נוכח אישור חוק הלאום במליאת ממשלת ישראל. דובר במחלקת המדינה הצהיר כי “זהו רק תחילת התהליך ואני לא רוצה לנחש מה תהיה התוצאה. עמדתנו הכללית היא שאנחנו מצפים מכל חקיקה ישראלית שתהיה מחויבת לעקרונות הדמוקרטיה”.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • שר ההגנה האמריקאי, צ’אק הייגל, הודיע אתמול על התפטרותו. הייגל אולץ להתפטר על ידי הנשיא אובמה במענה לביקורת על התגובה הלא יעילה של הממשל נגד ארגון המדינה האסלאמית.

סעודיה

  • כוחות הביטחון הסעודים עצרו ארבעה חשודים בביצוע הפיגוע נגד מתפללים שיעים ביום העשוראא’ שחל ב-3 בנובמבר בו נהרגו שבעה בני אדם. בנוסף נעצרו עוד 73 בני אדם החשודים במעורבות בפיגוע אותו מייחסים השלטונות בסעודיה לארגון המדינה האסלאמית הסוני. במהלך המעצרים נהרגו שלושה חשודים ושני אנשי ביטחון סעודים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה