יום רביעי, 19 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-19.11.14

היום בעדכון: חמישה הרוגים בפיגוע בירושלים • הפרלמנט הספרדי הצביע בעד הצעת החלטה הקוראת להכיר במדינה פלסטינית • וסבב שיחות הגרעין האחרון לפני מועד הגג של ה-24.11 החל באופטימיות זהירה ועם פערים גדולים בין הצדדים
תמונת היום: מנקים את זירת הפיגוע בהר נוף אתמול (צילום: גטי אימג’ס)


הזירה הפלסטינית
  • חמישה הרוגים ושבעה פצועים בפיגוע משולב אתמול בבוקר בבית כנסת בשכונת הר נוף בירושלים. ארבעה מההרוגים הם ממתפללי בית הכנסת והחמישי הוא שוטר שנפצע כשהתעמת עם המחבלים ומת מפצעיו בשעות הערב. את הפיגוע ביצעו שני מחבלים שהיו חמושים באקדחים, גרזנים וסכינים. השניים נורו למוות על ידי שוטרים שהגיעו למקום.
  • לאחר הפיגוע התעמתו צעירים פלסטינים עם כוחות הביטחון בשכונת ג’בל מוכבר ממנו יצאו המפגעים. המתפרעים ידו אבנים והבעירו צמיגים. באזור השער החדש של העיר העתיקה הותקף רוכב אופניים יהודי במוט ברזל על ידי שני פלסטינים ופונה לבית חולים במצב בינוני. המשטרה עצרה שני חשודים במעשה.
  • באזור גשר המיתרים בכניסה לירושלים הפגינו מאות צעירים בהובלת ראשי ארגון להב”ה ופעילי כהנא חי. המפגינים ניסו להגיע למשרדו של שר הפנים אהרונוביץ’ הנמצא באזור, אך הוא כבר לא היה שם. כמו כן, ניסו כמה מהמפגינים לחסום את הרכבת הקלה, אך נבלמו על ידי המשטרה.
  • ראש הממשלה, נתניהו הורה בתגובה לפיגוע להרוס את בתי המפגעים. תושבים בג’בל מוכבר איימו כתגובה חריפה אם המהלך יצא לפועל. נתניהו ושרים נוספים האשימו את אבו מאזן והרשות הפלסטינית כי הסיתו לפגיעה ביהודים ויצרו אווירה שהובילה לפיגועים. מאירך, ראש השב”כ, יורם כהן, אמר בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי אבו מאזן אינו מעודד טרור בגלוי או בחשאי.
  • בקהילה הבינלאומית גינו את הפיגוע. בין המגנים: שר החוץ האמריקאי, קרי, ומזכ”ל האו”ם, באן קי מון. אבו מאזן הצהיר כי הוא "מגנה את המתקפה על יהודים במקום התפילה שלהם ומגנה הרג של אזרחים, בלי קשר לזהות האחראים לו מכל צד שהוא”. בנוסף, שב הנשיא הפלסטיני וקרא “להפסיק את הפלישות למסגד אל-אקצה ואת הפרובוקציות של המתנחלים ואת ההסתה של חלק מהשרים בממשלת ישראל”.
  • רוב מוחלט של בבית התחתון של הפרלמנט הספרדי הצביע בעד החלטה הקוראת לממשלת ספרד להכיר במדינה פלסטינית שתוקם בפועל על ידי “שיחות בין הצדדים”. בעד ההחלטה הצביעו 319 חברי פרלמנט, 2 התנגדו ואחד נמנע. לפני ההצבעה גינו חברי הפרלמנט את הפיגוע בירושלים ועל רקע הפיגוע הצליחה מפלגת השלטון  לרכך את נוסח ההחלטה שיזמה האופוזיציה, כך שלא יקרא להכרה מיידית במדינה פלסטינית אלא יקשור בין ההכרה לתהליך מדיני. משרד החוץ הישראלי מסר בתגובה כי צעדים מעין אלה מצערים משום שהם מרחיקים את הפלסטינים משולחן המשא ומתן.

איראן
  • היום החל סבב שיחות הגרעין האחרון בין המעצמות לבין איראן לפני המועד שנקבע לפקיעתן ב-24 בנובמבר. הצדדים מביעים אופטימיות זהירה ביחס לסיכוי להגיע להסכם, אך נראה שבפועל הפערים עדיין גדולים והתוצאה הסבירה היא הארכה של הזמן המוקצב להשגת הסדר קבע בנושא הגרעין.

לבנון
  • התביעה הצבאית הלבנונית הורתה לשחרר את עבדאללה אלרפעי, קצין בכיר בארגון המורדים הפרו מערבי “צבא סוריה החופשי”, שנעצר לפני כעשרה ימים כשהוא ניסה להסתנן ללבנון לבוש כאישה. 
  • על פי דיווחים בלבנון, ממשלת לבנון הסכימה לשחרר למעלה ממאה עצורים משורות ארגוני הג’האד במסגרת עסקת חילופין עם כוחות המדינה האסאלמית וג’בהת אלנצרה, המחזיקים 27 חיילים ושוטרים לבנונים כבר שלושה חודשים. שלושה חיילים הוצאו להורג על ידי הארגונים והשבוע הם איימו בהוצאות נוספות להורג. על פי הדיווחים, אישור העסקה תלוי בהסכמה סורית לשחרר עוד 50 אסירים אסלאמיסטיים הנמצאים בידי משטר אסד ונציג של ממשלת לבנון יסע השבוע לבחון את אפשרות שחרורם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה