יום ראשון, 16 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-16.11.14

היום בעדכון: האיחוד האירופי דן בטיוטת סנקציות על בניה ישראלית בשטחים שתחצה “קוים אדומים”, פרטיה כנראה לא ידועים במלואם לישראל • איראן מתמודדת עם צניחה במחירי הנפט • וארדואן טוען שמוסלמים גילו את אמריקה
תמונת היום: הפגנה במחסום קלנדיה נגד כוחות צה”ל ביום שישי (צילום: AP)


הזירה הפלסטינית
  • האיחוד האירופי העביר לדיון בין המדינות החברות בו לפני שלושה שבועות טיוטת החלטה סודית על צעדי התגובה לבנייה ישראלית בשטחים באזורים הנחשבים כחציית קו אדום: אזור E1 בין ירושלים למעלה אדומים, גבעת המטוס והר חומה. מפרטים שחשף ברק רביד, עיתונאי “הארץ”, עולה כי בסנקציות המוזכרות בטיוטה נכללים: סימון מוצרי התנחלויות, צמצום שיתוף הפעולה עם ישראל ואפילו פגיעה בהסכם הסחר החופשי עימה.
  • מזרח ירושלים - תפילות יום השישי בהר הבית עברו בשלום לאחר שהוסרו מגבלות הגיל על המתפללים בעקבות פגישתם המשולשת של נתניהו, עבדאללה וקרי בשבוע שעבר. במוצאי שבת נפצע קשה פלסטיני בראשו בזירת עימותים בין פלסטינים לכוחות משטרה באל-טור שבמזרח ירושלים. 

איראן
  • בשל הירידה במחירי הנפט בחודשים האחרונים עד למחיר של פחות מ-80 דולר לחבית (ירידה של עשרות אחוזים ביחס למחיר הממוצע בשנים האחרונות) נפגע זרם ההכנסות של איראן הזקוקה למחיר חבית של כ-130 דולר כדי לאזן את תקציבה. כתוצאה מכך הודיע שר הנפט האיראני כי ארצו תסתמך על הון מקרן הפיתוח הלאומית בה מופקדים כ-62 מיליארד דולר כדי לשלם לספקים.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • ארגון המדינה האסלאמית פרסם היום סרטון בו מוצג ראשו הכרות של השבוי האמריקאי פיטר קסיג שהוא השבוי המערבי האחרון להיות מוצא להורג על ידי הארגון.
  • שלוחת המדינה האסלאמית במצרים אנצאר בית אלמקדס, פרסמה ביום שישי סרטון נטילת אחריות לפיגוע נגד צבא מצרים בסיני בחודש שעבר בו נהרגו כ-30 חיילים מצרים. בסרטון נראה המתאבד שלכאורה נהג ברכב התופת שהתנגש בעמדת הצבא, צילום של פיצוץ העמדה ושלל שנלקח ממנה. בנוסף, בסרטון בן 30 הדקות נטל הארגון אחריות לפעולות נוספות בהן פיצוץ צינור הגז לירדן שבוצע כנראה ב-15.10.

לבנון
  • מטען חבלה הופעל נגד סיור של צבא לבנון באזור ארסאל שבצפון מזרח המדינה אליו נמלטו מורדים סורים רבים. מהמטען נפצעו שלושה חיילים. סיור נוסף שנשלח למקום נתקל באש ממארב, אך לא היו לו נפגעים, ובמקום נמצאו שני מטענים נוספים. ארגון המורדים הג’האדי ג’בהת אלנצרה האשים את חזבאללה בהנחת המטענים.

טורקיה
  • בנאום טלווזיוני במהלך פסגה של מנהיגים מוסלמים מאמריקה הלטינית, טען נשיא טורקיה ארדואן כי מלחים מוסלמים הגיעו לאמריקה כבר ב-1178. מאות שנים לפני גילוייה על ידי נוצרים מאירופה. ארדואן הציע לבנות מסגד במקום הנחיתה לטענתו על חופי קובה.
  • ארה”ב וטורקיה הסכימו על אימון 2000 מורדים סורים בשטח טורקיה החל מחודש דצמבר. עם זאת, הצדדים לא הצליחו להסכים על אימון לוחמים כורדים בהם רואה המשטר הטורקי איום גם על האינטרסים שלו.

האחים המוסלמים

  • מדינת איחוד האמירויות הערביות פרסמה רשימת ארגוני טרור בה כללה גם את האחים המוסלמים לצד ארגונים דוגמת המדינה האסלאמית וג’בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה