יום שני, 23 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-23.3.15

היום בעדכון: עלה ל-130 מספר ההרוגים בפיגועים בתימן ביום שישי, דאע"ש נטל אחריות • הפוגה בשיחות הגרעין ומשלחת ישראל בצרפת בנושא • ומצרים תחתום על הסכם חלוקת מי הנילוס עם אתיופיה וצפון סודן
תמונת היום: חוקרים בוחנים את שרידי אחד המסגדים שנפגעו בפיגועים שהתרחשו בתימן ביום שישי (צילום: רויטרס)

תימן
  • מספר ההרוגים בגל הפיגועים שפגע בתימן ביום שישי עלה ליותר מ-130 בני אדם. את האחריות על הפיגוע נטל ארגון טרור חדש שהכריז על עצמו כמחוז צנעא של דאע”ש ואיים כי מתקפה זו היא רק “קצה הקרחון” בפעולות שהוא מתכנן נגד החות’ים המשתייכים לאסלאם השיעי.
  • בעקבות הפיגועים וההדרדרות הביטחונית הכוללת בתימן בשבועות האחרונים החליטה ארה”ב לפנות מתימן כמאה אנשי כוחות מיוחדים אמריקאיים, אחרוני אנשי הצבא האמריקאי שעוד נותרו במדינה.

איראן
  • שיחות הגרעין בין איראן לבין המעצמות הופסקו ביום שישי והן עתידות להתחדש במהלך השבוע. הן הופסקו על רקע פטירתה של אימו של נשיא איראן רוחאני בסוף השבוע שעבר ועל מנת לאפשר לנציגי המעצמות לדון ביניהם על פרטי העסקה.
  • סוגיות המחלוקת המרכזיות על פי גורמים המעורבים במגעים הן: התעקשות איראן להסיר הגבלות על מחקר ופיתוח יכולות העשרה מתקדמות; דרישתה כי הסנקציות של מועצת הביטחון של האו”ם יוסרו מיד עם חתימת העסקה - תנאי לו מתנגדים נציגים אירופיים; משך העסקה - בעוד ארה”ב מאותת כי תסכים שאיראן תוגבל למשך 10-15 שנים, צרפת  דורשת הגבלות ארוכות יותר. שר החוץ הצרפתי אף טרח להצהיר בשבת כי ארצו חותרת להסכם חזק שימנע מאיראן יכולת גרעין צבאית.
  • לאור הדיונים שלח ראש הממשלה, נתניהו, את השר יובל שטייניץ ואת ראש המועצה לביטחון לאומי, יוסי כהן, לצרפת כדי ללחוץ עליה להתנגד לעסקה עם איראן. על האף המסרים הנוקשים מצד צרפת בנושא האיראני לאורך המגעים בנושא הגרעין בשנה וחצי האחרונות, גורמים צרפתים ביקרו בעילום שם את נאום נתניהו בקונגרס האמריקאי ומסרו ל”רויטרס” כי עמדות ישראל הלא ריאליות הפחיתו את השפעתה על מהלך השיחות. 
  • בנאום לרגל ראש השנה הפרסי בשבת התייחס מנהיג איראן, ח’אמנהי, לשיחות הגרעין ולמעורבות האזורית של איראן. הוא דרש כי הסנקציות על איראן יוסרו מיד עם גיבוש העסקה ולא כחלק מתהליך יישום מדורג. בנוסף, הבהיר כי השיחות לא ישפיעו על תפיסת איראן את מעורבות ארה”ב באזור והנכונות לשתף עימה פעולה משום שמטרות איראן וארה”ב “מנוגדות”. קהל האלפים שצפה בנאום הגיב בקריאות נגד ארה”ב. 
  • ראש ה-CIA, ג’ון ברנן, הביע אתמול דאגה בראיון עימו נוכח המעורבות הגוברת של איראן בלחימה בעיראק, ובפרט המעורבות האישית של מפקד כוח קדס של משמרות המהפיכה, קאסם סלימאני. ברנן הצהיר כי איראן נעשית “חלק מהבעיה”, אך העריך כי ניסיונותיה להשיג השפעה בעיראק ינחלו הצלחה מוגבלת לאור ההשפעה ההפוכה שמפעילה ארה”ב.

מצרים
  • נשיא מצרים, סיסי, צפוי היום לצאת לביקור בן שלושה ימים בצפון סודן ובאתיופיה במהלכו גם יחתום על הסכם לחלוקת מי הנילוס שאמור לסלול את הדרך להקמת סכר הרנסנס על ידי אתיופיה. בשנים האחרונות התנגדה מצרים מאד לתוכנית שהיא חוששת שתפגע באספקת המים שלה.
  • שני בני אדם נהרגו ואחד נפצע בשעה שניסו להניח מטען חבלה במחוז שרקיה שבצפון מצרים בשבת בשעות הערב.

סוריה
  • רוסיה הזמינה את הצדדים במלחמת האזרחים הסורית לשיחות שלום במוסקבה ב-6 באפריל. הקואליציה הלאומית הסורית, ארגון גג של מורדים פרו מערביים, הודיעה כי תחרים את השיחות שנועדו בראייתה לבצר את מעמדו של משטר אסד. זהו סבב שיחות שני ברוסיה, התומכת באסד, לאחר שסבב קודם התקיים בינואר ללא הישגים של ממש.
  • שר החוץ האמריקאי קרי הגיב במכתב חריף לדיווחים לפיהם ביום שני שעבר עשה משטר אסד שימוש בגז כלור נגד אזרחים. אחזקת כלור אינה אסורה על פי אמנת הנשק הכימי עליה חתמה סוריה ב-2013 בתהליך שהוביל לפירוק תוכנית הנשק הכימי שלה, אך שימוש בכלור כנשק מנוגד לאמנה. ארה”ב הבהירה כי היא מצפה למסקנות חקירה רשמית של ארגון הפיקוח של האו”ם של הדיווחים בעקבותיה תבחן את אופן התגובה לחצייה הסורית של הקו האדום שהציבה הקהילה הבינלאומית בנושא.

ישראל-ארה”ב

  • בראיון לאתר “האפינגטון פוסט” בשבת התייחס הנשיא אובמה לדברי ראש הממשלה נתניהו בנושא פתרון שתי המדינות והעריך כי “נתניהו התכוון לכך” כשאמר שלא תקום מדינה פלסטינית בתקופתו כראש ממשלה. נוכח זאת, סרב אובמה להתחייב כי ארה”ב תמשיך לבלום מהלכים פלסטיניים בזירה הבינלאומית. עם זאת, הבהיר הנשיא, כי יימשך שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. בהתייחס לקריאתו של נתניהו למצביעי ימין לצאת לקלפיות למול אחוזי הצבעה גבוהים בקרב ערביי ישראל, אמר אובמה כי הבהיר בשיחתו עם נתניהו שזו “רטוריקה הסותרת את המסורת הישראלית” וכי אמירות מסוג זה נותנות תחמושת למתנגדים להגדרת ישראל כמדינה יהודית ותורמות לשחיקה בדמוקרטיה הישראלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה