יום ראשון, 8 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-8.3.15

היום בעדכון: מתגבש הסכם מצרי-סודני-אתיופי על חלוקת מי הנילוס • צרפת סבורה כי ההסכמות האיראניות בנושא הגרעין אינן מספקות בשלב זה • וגוף מרכזי של אש”ף החליט על הפסקת התיאום הביטחוני וכעת ההחלטה עוברת לאישור אבו מאזן
תמונת היום: בשבוע שעבר נענש לראשונה בעקירת עינו איראני שעיוור אדם אחר (בתמונה) בתקיפת חומצה לפני חמש שנים (צילום: חשבון הפייסבוק של הנתקף)

מצרים
  • מצרים, סודן ואתיופיה הודיעו ביום שישי כי הגיעו להסכם עקרונות בנושא השימוש במי הנילוס בשיחות שנסובו סביב הקמת “סכר הרנסאנס” של אתיופיה. מצרים חששה בשנים האחרונות כי הקמת הסכר ההידרו-אלקטרי על ידי אתיופיה תפגע בזרימת המים המגיעה אליה בנהר המהווה את עורק החיים המרכזי של מצרים. ההסכם צריך לעבור כעת את אישור ראשי שלוש המדינות.
  • חברת הנפט הבריטית BP הודיעה ביום שישי כי תשקיע יחד עם שותפות נוספות כ-12 מיליארד דולר בפיתוח שדות גז לחופי מצרים בשנים הקרובות. ההפקה מהשדות צפוייה להתחיל בשנת 2017 ואמורה לספק את הביקוש העצום לאנרגיה במצרים שהפכה מיצואנית גז ליבואנית מוצרי אנרגיה מאז המהפיכה בפברואר 2011.
  • שר הפנים המצרי, מחמד אבראהים, הוחלף ביום חמישי על ידי קצין צבא לשעבר שהיה ממונה על יחידה למאבק בקיצוניות אסלאמית במשרד הפנים ששמו, מג’די עבד-אלע’פאר. בתקופת אבראהים חלה הדרדרות במצב הביטחוני במצרים ומספר רב של אנשי ביטחון נפגעו בפיגועים של אסלאמיסטים. החילופין בוצעו במסגרת מהלך רחב יותר של חילופי גברי בו הוחלפו שמונה שרים בסך הכל.
  • במסגרת הלחימה בארגוני הטרור בסיני חיסל צבא מצרים לפחות 25 חמושים בסוף שבוע שעבר. זאת, לאחר שבמהלך חודש פברואר חיסל כמאתיים לוחמי ג’האד.
  • אתמול הוצא להורג לראשונה נאשם הקשור למשפטים שנפתחו בעקבות אירועי ההפיכה הצבאית ב-2013. שמו של המוצא להורג הוא מחמוד חסן רמצ’אן, והוא הורשע ברצח לאחר שהשליך אדם מגג במהלך ההפגנות האסלאמיסטיות בתגובה העממית להפיכה הצבאית ביולי 2013. רמצ’אן לא היה חבר באחים המוסלמים.

איראן
  • שר החוץ הצרפתי, לורנס פאביוס, הביע ביום שישי חשש כי ההתחייבויות שמציעה איראן במסגרת הסכם הגרעין המתגבש עם המעצמות אינן מספקות, בפרט בהגבלות על היקף העשרת האוראניום באיראן, הסדרי הפיקוח ומשך ההסכם. 
  • על רקע זה, נערכו בפריז במהלך סוף השבוע פגישות בין נציגי המערב בשיחות עם איראן. אתמול, בעקבות השיחות, הכריזו פאביוס ושר החוץ של ארה”ב, קרי, כי שוררת הסכמה בין מעצמות המערב וכי אם ההסכמות האיראניות היו מספקות כבר היה הסכם עימה.
  • מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט האמריקאי, מיץ’ מקונל, החליט לדחות את ההצבעה על חוק שיחייב את הנשיא אובמה להעביר לאישור הקונגרס כל הסכם עם איראן בנושא הגרעין. זאת, לאחר שיוזמיו הדמוקרטים של החוק הודיעו כי יתנגדו לו לאחר שמקונל האיץ את המהלכים לחקיקתו כשעתיים לאחר נאום נתניהו וניסה לעקוף דיון מסודר בועדת יחסי החוץ של הסנאט. הדמוקרטים האשימו מקונל בפוליטיזציה של יחסי ישראל-ארה”ב בעוד שדוברו של מקונל מתח ביקורת מרומזת על עמדת הדמוקרטים. 
  • בשבוע שעבר בוצע לראשונה עונש של “עין תחת עין” באיראן. במסגרת העונש נעקרה עינו של אדם שהשליך חומצה על אדם אחר לפני חמש שנים ועיוור אותו. הנאשם נידון לעקירת שתי עיניו, לעשר שנות מאסר ולתשלום קנס. הנפגע, שזכאי לחון את הפוגע על פי החוק האיראני ביקש לדחות את עקירת עינו השניה של הנאשם בחצי שנה.
  • איראן הודיעה כי חילצה דיפלומט שלה שנלקח בשבי בתימן לפני כשנה וחצי בתימן במבצע מיוחד שנערך בתימן בשבוע שעבר. הדיפלומט ששהה כנראה בשבי אלקאעדה בתקופה זו חזר לאיראן ביום חמישי.

סוריה
  • המפקד הצבאי של ג’בהת אלנצרה חוסל ביום חמישי בתקיפה אווירית של צבא סוריה במחוז אידליב שבצפון סוריה. זו הייתה האחרונה בסדרת תקיפות בשבועיים האחרונים בהן נהרגו מפקדים בכירים בארגון השוקל בימים אלה את המשך קשריו לאלקאעדה נוכח הצעת תמיכה אלטרנטיבית מקטר.
  • מועצת הביטחון של האו”ם גינתה רשמית ביום שישי את השימוש שנעשה בלחימה בסוריה בגז כלור כנשק כימי. אחזקת כלור אינה אסורה על פי החוק הבינלאומי בשל שימושיו האזרחיים, אך השימוש בו בלחימה נחשב להפרה של הדין הבינלאומי. ההצבעה עברה ברוב של 14 תומכות, כולל רוסיה שהצטרפה להחלטה שלא האשימה ישירות את המשטר הסורי במעשים. הנמנעת היחידה הייתה ונצואלה.

הזירה הפלסטינית

  • המועצה המרכזית של אש”ף החליטה להשעות את התיאום הביטחוני עם ישראל בשל הפרות חוזרות ונשנות של ההסכמים בין הצדדים. עם זאת, ההחלטה צריכה עדיין לעבור את אישור אבו מאזן קודם שתכנס לתוקף.
  • מעבר רפיח המחבר בין רצועת עזה למצרים יפתח השבוע למשך יומיים. זו תהיה הפעם הרביעית בה יפתח המעבר, המהווה את נתיב היציאה המרכזי לתושבי עזה, מאז הפיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים בחודש אוקטובר האחרון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה