יום שלישי, 10 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-10.3.15

היום בעדכון: בראיון לפוקס סיסי קרא לארה”ב להגביר הסיוע למצרים ללחימה בטרור • 47 סנטורים רפובליקנים במכתב גלוי לאיראן מזהירים שהסכם בחתימת אובמה ללא אישור הקונגרס לא יחייב את הנשיא הבא • המכתב זכה לתגובות חריפות מצד הממשל ומצד איראן
תמונת היום: פגישת שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר אתמול (צילום: רויטרס)


מצרים
  • בראיון לרשת פוקס האמריקאית קרא נשיא מצרים, סיסי, לארה”ב להגביר את הסיוע למצרים במלחמתה בטרור ואמר כי מצרים זקוקה לעזרה רבה מאי פעם. הוא רמז כי היחסים עם ארה”ב מתוחים מבעבר. כמו כן, קרא להקמת קואליציה אזורית שתקים כוח תגובה ערבי למלחמה בטרור האסלאמי ובפרט בדאע”ש, שצבא מצרים פתח במתקפה נגדו בלוב בחודש שעבר. בראיון סיסי שב על אמירותיו מהשבועות האחרונים לפיהן דרושה מהפכה באסלאם ומתח ביקורת על האסלאם הפוליטי ועל האחים המוסלמים בפרט על האופן בו הם הנהיגו שלטון פחד קודם להפיכה הצבאית שהביאה אותו לשלטון.
  • מזכיר הליגה הערבית ששרי החוץ של חברותיה נועדו אתמול בקהיר קרא להקמת כוח תגובה מהירה ערבי ללחימה בטרור, לשמירה על הסדר ולמשימות הומניטריות. הליגה הערבית צפויה לקיים פסגה בדרג מנהיגים בשרם אלשיח’ בהמשך החודש.
  • שר החוץ האמריקאי קרי אישר את השתתפותו בועידת ההשקעות שתפתח במצרים, בשרם אלשיח’ שבסיני, ביום חמישי ה-12.3.
  • שלושה חיילים מצרים נהרגו ואחד נפצע ממטען צד שהופעל נגדם בסיני אתמול. בתקרית נוספת אתמול בבוקר, נפצעו 25 שוטרים כשמחבל במכונית תופת ניסה לחדור למתקן צבאי באלעריש שבצפון סיני ופוצץ עצמו בשערי המתחם.

איראן
  • 47 סנטורים אמריקאיים, כולם משורות המפלגה הרפובליקנית, פרסמו ביום שני מכתב גלוי לאיראן בו הזהירו כי כל עסקה בנושא הגרעין שתחתם עם הנשיא אובמה תוכל להיות מבוטלת על ידי הנשיא הבא “במשיכת קולמוס” עם עזיבת אובמה את הבית הלבן אם ההסכם לא יובא לאישור הקונגרס שנחשב לניצי יחסית לנשיא בנושא.
  • הנשיא אובמה הגיב כי העובדה שגורמים בקונגרס מיישרים קו עם הקיצונים המתנגדים לשיחות באיראן היא “אירונית” ודובר הבית הלבן כמו גם דמוקרטים בכירים בקונגרס מתחו ביקורת חריפה על המהלך. גורמים שלא הזדהו בממשל טענו כי הגם שהמכתב לא ימנע הסכם בכוחות עצמו, הוא יקשה על הטלת האחריות על איראן במקרה של כשלון השיחות.
  • שר החוץ האיראני, זריף, ביטל את המכתב וביקר את כותביו. זריף מסר בתגובה כי המכתב הוא “מהלך תעמולה חסר בסיס חוקי” והוסיף כי הוא מעוניין להסב את תשומת לב הכותבים לכך ש”העולם איננו ארה”ב” והדין החל בין מדינות הוא הדין הבינלאומי לפיו מדינות מחוייבות לפעולות ולהסכמים עליהם חתמו ממשלותיהן.
  • נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ביקרו ביום שני באיראן ונפגשו עם מומחים איראניים להמשך דיון בחשדות הקהילה הבינלאומית כי בעבר עסקה איראן במחקרים אסורים בתחום הנשק הגרעיני. עד כה לא התייחסה איראן באופן מספק לטענות אלה שהקהילה הבינלאומית מצפה להתייחסות להן לפני חתימת הסדר קבע בנושא הגרעין.

דאע”ש
  • עשרות הרוגים לדאע”ש ולמליציה הכורדית בסוריה בקרב על העיירה תל תמר באזור חאסכה שעל יד הגבול עם עיראק בצפון סוריה. בשבת פתח דאע”ש במתקפה על העיירה הממוקמת אסטרטגית על ציר חשוב בדרך לעיר חאסכה ששליטה בה תתרום לרציפות השליטה של דאע”ש בין עיראק לסוריה. הכורדים הדפו את המתקפה.
  • כוחות צבא עיראק בסיוע מיליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן ממשיכים בהתקדמות לכיבוש מחדש של העיר תכרית. ביומיים האחרונים השתלט צבא עיראק מחדש על עיירות בקרבת העיר והא מוסיף להתקדם לעבר תכרית עצמה. אם תכבש העיר מחדש יהיה זה המקרה הראשון בו עיראק מצליחה לשחרר שטח משמעותי שכבש דאע”ש בהתקדמות שהחלה ביוני 2014.
  • בהתקפה על שדה נפט בלוב ביום שישי שבו כוחות דאע”ש תשעה אזרחים זרים. בנוסף, על פי דוברי צבא במדינה, הם ערפו את ראשם של שמונה ממאבטחי השדה ואדם תשיעי מת מהתקף לב כשצפה בהוצאות להורג.

הזירה הפלסטינית
  • בתגובה לטענה מצד נציגי הליכוד בשאלון שפורסם בעלון בתי הכנסת “עולם קטן” לפיו ראש הממשלה, נתניהו, חזר בו מנאום בר אילן, הבהיר הליכוד כי ראש הממשלה מחוייב לחזון שתי המדינות. עם זאת, הדגישו במפלגה כי נתניהו לא יסכים לנסיגה משום שטח מכיוון שכל שטח שתפנה ישראל יפול, לטענתו, לידי ארגוני הטרור וכוחות הנתמכים על ידי איראן.
  • במסגרת מאמציו להשיג תמיכה בינלאומית במהלכים הפלסטיניים בזירה הבינלאומית ביקר אתמול אבו מאזן בשוויץ ונועד עם הנשיאה, סימונטה סומארוגה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה