יום שלישי, 17 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-17.3.15

היום בעדכון: גזר דין מוות למנהיג האחים המוסלמים במצרים • דאגה סעודית משיחות הגרעין • ונתניהו חוזר בו מנאום בר אילן
תמונת היום: חברי המיליציה השיעית הלוחמת בתכרית שבעיראק נערכים למתקפה על דאע”ש בעיר ביום שישי האחרון (צילום: AP)


מצרים
  • בית משפט במצרים הטיל גזר דין מוות על המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד בדיע, ועל 13 נידונים נוספים אתמול באשמת הקמת חמ”ל לכיוון פעילות התנועה לאחר ההפיכה הצבאית ביולי 2013. בית משפט אחר בצפון מצרים הטיל גזר דין מוות על שמונה מפעילי התנועה על הקמת “תא טרור”. בחודשים הקרובים יעברו שני גזרי הדין הליכי אישור וערעור.
  • מחוז סיני של דאע”ש פרסם תמונות של לוחמים שלו המחזיקים במה שלטענת הארגון הוא מנוע של טנק של צבא מצרים אותו תפסו במארב. צבא מצרים הכחיש את הדיווח.

איראן
  • סוכנות הידיעות AP דיווחה כי בשיחות בין הנציגים האיראנים לבין נציגי הממשל האמריקאי בלוזאן שבשוויץ העלו האיראנים את מכתב הסנטורים הרפובליקנים לאיראן לפחות פעמיים. איראן ביקשה הבהרות על האופן בו מתכוון הממשל להתייחס לעמדת הסנטורים לפיה לאחר עזיבת אובמה את הבית הלבן ניתן יהיה לבטל הסכם שלא אושר בקונגרס.
  • שרי החוץ של גרמניה, בריטניה, צרפת והאיחוד האירופי נועדו אתמול בערב בבריסל עם שר החוץ האיראני זריף. לקראת הפגישה קרא שר החוץ הגרמני למעצמות לנצל את ההזדמנות שנוצרה בתום עשר שנות משא ומתן ולהגיע להסכם בנושא הגרעין.
  • ראש המודיעין הסעודי לשעבר ששרת גם כשגריר הממלכה בוושינגטון, הנסיך תורכי אלפיצל, אמר בראיון אתמול כי סעודיה ומדינות נוספות ידרשו גם הן כל זכות שתוענק לאיראן במסגרת המשא ומתן בנושא הגרעין ובפרט את הזכות להעשיר אוראניום בשטחן. אלפיצל לא מחזיק כיום במשרה רשמית בממלכה אך עמדותיו מבטאות הלך רוח הקיים לפחות בחלק ממשפחת המלוכה הסעודית.

אזורי
  • ראש ממשלת תימן לשעבר שהתפטר בעקבות ההפיכה החות’ית במדינה בחודש ינואר הודיע אתמול כי שוחרר על ידי החות’ים ממעצר הבית בו היה נתון. הוא מסר כי שוחרר כמחווה של רצון טוב מצידם במסגרת התהליך הפוליטי המתפתח לפתרון המשבר במדינה.
  • שר הפנים העיראקי הודיע כי המתקפה על העיר תכרית לשחרורה מידי דאע”ש הוקפאה על מנת לאפשר לאזרחים שנותרו בעיר להמלט ממנה לפני התעצמות הקרבות. הוא הוסיף כי המתקפה השיגה את רוב מטרותיה וכי שטח השליטה של דאע”ש בעיר צומצם מאד, הגם שהתקדמות הכוחות חייבת להיות איטית לאחר שהארגון מלכד מבנים שונים בעיר.

סוריה
  • בראיון שנתן ביום ראשון רמז שר החוץ האמריקאי, קרי, לשינוי בעמדת ממשל אובמה ביחס למשטר אסד. קרי נמנע מלבקר את הלגיטימיות של אסד כפי שנהגו דוברי הממשל בעבר, ומסר כי נציגיו של אסד יצטרכו להיות שותפים למשא ומתן על תהליך העברת השלטון במדינה. אסד עצמו הגיב אתמול כי אין בכוונתו להתייחס לעמדות חיצוניות לסוריה בכל הנוגע לעתיד המערכת הפוליטית במדינה. בממשל האמריקאי הכחישו כי דברי שר החוץ מבטאים שינוי כלשהו בעמדתם.

הזירה הפלסטינית

  • ראש הממשלה, נתניהו, אמר אתמול לקראת הבחירות כי הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית משום שבכל שטח שתפנה מדינת ישראל יקומו ארגוני טרור שיתקפו את שטחה. עמדה זו מהווה חזרה רשמית של נתניהו מהעמדה שהביע בנאום בר אילן בשנת 2009 בו תמך בפתרון שתי המדינות.
  • שינויים במעורבות הבינלאומית בפתרון הסכסוך - האיחוד האירופי הודיע על מינוי דיפלומט האיחוד פרננדו ג’נטליני מאיטליה כשליחו המיוחד במזרח התיכון. במקביל, מתרבים הדיווחים לפיהם בכוונת ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, לעזוב את תפקידו כשליח הרביעייה לתהליך המדיני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה