יום חמישי, 12 במרץ 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-12.3.15

היום בעדכון: נמשך העימות בין הבית הלבן לקונגרס על מכתב הסנטורים לאיראן • צבא עיראק והמיליציות המסייעות לו נכנסו לעיר תכרית • וחברת החשמל הפלסטינית מבטלת עסקה לרכישת גז מישראל
תמונת היום: לוחמי מיליציה עממית עיראקית המשתתפת במתקפה על תכרית אתמול (צילום: גטי אימג’ס)


איראן
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, תקף בעדות שמסר בפני הקונגרס אתמול את מכתב 47 הסנטורים לאיראן בו טענו כי הסכם שלא יאושר על ידי הקונגרס יוכל לעבור שינויים לאחר עזיבת אובמה את הנשיאות. קרי אמר בעדותו כי לקונגרס אין סמכות לשנות הסכמים שחתם הנשיא וכי פרסום המכתב הכה אותו תדהמה.
  • בעימות עם הסנטור הרפובליקני, מרקו רוביו, בועדת יחסי החוץ של הסנאט הבהיר קרי כי ארה”ב אינה מכפיפה את מהלכיה בלחימה נגד דאע”ש למטרה שלא לפגוע באינטרסים האיראניים בנושא. כמו כן, דחה קרי את טענות רוביו לפיהן ההתנהלות האמריקאית מול איראן אינה מקובלת על מדינות המפרץ והבהיר כי אלו אמנם חוששות מפני איראן, אך סומכות על ניהול המשא ומתן עימה ומעודכנות על ידי ארה”ב.
  • באיראן נשקל בימים אלה מהלך חקיקה שנועד להגביר את הילודה במדינה המתמודדת עם שיעור ילודה נמוך ואוכולוסיה מזדקנת. החוק המוצע יקשה על גירושים, יעניק עדיפות בהעסקה לעובדים בעלי ילדים, יאסור הליכים וולנטריים לעיקור ויבטל סובסידיות ממשלתיות לאמצעי מניעה. החוק עבר אישור בקריאה ראשונה בפרלמנט האיראני ונמצא בדיונים לקראת קריאה שנייה בחודש הבא.

דאע”ש
  • כוחות צבא עיראק בסיוע מיליציות שיעיות ויועצים איראניים נכנסו אתמול לעיר תכרית משניים מצדדיה והחלו להלחם בכוחות דאע”ש בתוך העיר. המתקפה על תכרית שזכתה לתנופה בימים האחרונים היא המתקפה הראשונה שעורך צבא עיראק לשחרור שטחים שכבש דאע”ש בהתפשטותו המהירה באמצע השנה שעברה.

לבנון
  • הפרלמנט הלבנוני נכשל אתמול בפעם ה-20 לבחור נשיא למדינה. בפעם ה-19 ברציפות לא התאסף להצבעה המספר המינימלי של חברי פרלמנט הדרוש כדי לערוך אותה. יו”ר הפרלמנט קבע את ניסיון ההצבעה הבא, הצפוי גם הוא להכשל אלא אם יחול שינוי דרמטי בנסיבות הפוליטיות במדינה, ל-2 באפריל.

טורקיה
  • אתמול התרחשו עימותים בין כוחות משטרה למאות מפגינים באיסטנבול ובאנקרה שיצאו לרחובות לציין את יום השנה למותו של ברקין אלוואן, נער שנפצע קשה מירי משטרה כשחלף באזור ההפגנות נגד הריסת פארק גזי באיסטנבול בשנת 2013 ושכב לאחר מכן כתשעה חודשים בתרדמת. הנשיא ארדואן, שהיה אז ראש הממשלה, טען בעבר כי לאלוואן היו קשרים לארגוני טרור, בעוד שעבור האופוזיציה לשלטון הטורקי הוא נתפס כסמל במאבקם.

הזירה הפלסטינית


  • חברת החשמל הפלסטינית הודיעה על ביטול עסקה בשווי 1.2 מיליארד דולר לרכישת גז טבעי ממאגר “לוויתן”. ברקע להודעה, עיכובים בפיתוח המאגר והחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל על פירוק השותפות המחזיקה במאגר בין חברת דלק לחברת נובל אנרג’י. ביטול העסקה יכנס לתוקף בתוך 30 יום אם לא יפתרו סוגיות מנהליות הנוגעות למיצוי המאגר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה