יום שלישי, 26 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-26.7.2016

היום בעדכון: טורקיה לקראת שינויים בחוקה • איזנקוט: שחיקת מעמד צה”ל מבית מסוכנת מאיומים חיצוניים • וג’בהת אלנצרה עומדת להתנתק מאלקאעדה
תמונת היום: הרמטכ”ל היום בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ)

טורקיה
  • ראש ממשלת טורקיה, בינאלי ילדרים, הודיע אתמול על שורת צעדים בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל במדינה. לדבריו, ביום חמישי תתכנס המועצה הצבאית העליונה ותקבע את כל שינויי כוח האדם בשורות הצבא ביום אחד. בנוסף, הודיע על הכפפת המשטרה ומשמר החופים לפיקוד משרד הפנים ועל קידום “שינויים קטנים בחוקה” המוסכמים על כל המפלגות למעט מפלגת האופוזיציה הכורדית. ילדרים לא חשף את תוכן השינויים בחוקה, אך בעבר ניסה הנשיא, ארדואן, לקדם העברת סמכויות השלטון לידיו והפיכת טורקיה למשטר נשיאותי. בפן הסמלי הודיע ילדרים על שינוי שם בואזיצ’י שבאיסטנבול ל”גשר השהידים של ה-15 ביולי”. לבסוף, קרא לציבור להמשיך ב”משמרות הדמוקרטיה” שהתכנסו ברחובות טורקיה בלילות שמאז ההפיכה.

ישראל
  • בהופעה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת היום אמר הרמטכ”ל איזנקוט, שהאיום הגדול ביותר שניצב בפני צה”ל כיום הוא האיום באבדן אמון הציבור בצבא. זאת, על רקע התערבות של גורמים פוליטיים בנעשה בתוך הצבא וההשתלחויות בו ובמפקדיו. הרמטכ”ל כיוון את דבריו בפרט להתנהלות המערכת הפוליטית סביב פרשת אלאור אזריה שירה למוות במחבל מנוטרל בחברון.
  • חילופי האשמות בין ראש הממשלה, נתניהו, לשר החינוך בנט סביב מידת העדכון של הקבינט המדיני-ביטחוני באיום המנהרות קודם למבצע “צוק איתן”. אתמול טען ראש הממשלה כי אין שחר לטענה שהקבינט לא תודרך כראוי בנושא. הוא טען כי בקבינט התקיימו שמונה דיונים בנושא המנהרות כבר בראשית 2013. בנוסף, הדף את הקריאות להקמת ועדת חקירה למבצע ואמר כי תוצאות המבצע היו טובות ולא היו כשלים בהתנהלות הדרג המדיני או הביטחוני. בתגובה אמר בנט, כי נתניהו מתנער מאחריות וקרא לו להפיק לקחים מהמבצע.

הזירה הפלסטינית
  • בנאום בפני הליגה הערבית שהוקרא על ידי שר החוץ הפלסטיני, קרא אבו מאזן למדינות ערב לתמוך בפלסטינים בהגשת תביעה נגד בריטניה על הצהרת בלפור. זאת, לקראת ציון מאה שנים למתן ההכרזה בשנת 1917.
  • בעקבות דיווחים על מהלכים ברמה המוניציפלית בירושלים לקידום בנייה בעיר, הצהיר מזכ”ל הועד הפועל של אש”ף, צאא’ב עריקאת, כי ההחלטה מבטאת את כוונת ישראל “לקבור את פתרון שתי המדינות” ואת כשלון הקהילה הבינלאומית בעצירת הבנייה הישראלית בשטחים.

סוריה
  • ג’בהת אלנצרה צפוייה להודיע בקרוב מאד על פיצול מאלקאעדה ועל שינוי שמה לג’בהת פתח אלשאם. הכוונה מאחורי המהלך היא ככל הנראה ללחוץ על קבוצות אסלאמיסטיות אחרות הנלחמות בסוריה להצטרף לקואליציה בהובלת הארגון. מומחים ללחימה בסוריה מעריכים כי המהלך נעשה בתיאום עם הנהגת אלקאעדה ולא כשבר עימה.
  • רקטה התפוצצה אתמול בשטח ישראל סמוך לגדר המערכת ברמת הגולן, וכנראה מדובר בזליגת ירי מהלחימה הפנים סורית באזור. בתגובה תקפה ישראל עמדות של צבא סוריה באזור הגבול.
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, נפגש היום עם מקבילו הרוסי, לברוב,  והודיע כי הוא מקווה שניתן יהיה להכריז בתחילת אוגוסט על פרטי הסכם לשיתוף פעולה רחב יותר בין ארה”ב לרוסיה. בכירי משרד ההגנה האמריקאי אמרו אתמול כי בראייתם הסכם כזה עם רוסיה לא ישען על אמון אלא על נהלים שיבטיחו את האינטרסים האמריקאיים.

דאעש
  • שני מחבלים של דאעש חמושים בסכינים נכנסו הבוקר לכנסיה בצפון צרפת, לקחו חמישה בני ערובה ושיספו את גרונם של שניים מהם. כומר בן 85 מת מפצעיו ואדם נוסף מאושפז ונשקפת סכנה לחייו. כ-40 דקות לאחר שנלקחו בני הערובה חוסלו המחבלים על ידי שוטרים.

מצרים

  • האפיפיור הקופטי, המיעוט הנוצרי במצרים המונה כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה במדינה, הזהיר אתמול כי גוברות ההתקפות נגד נוצרים במדינה. הוא אמר את הדברים במפגש עם מחוקקים מצרים. דבריו באים בין היתר על רקע סדרת תקיפות נגד נוצרים בדרום מצרים בשבועות האחרונים שכללו הצתות בתים ואף רצח של נוצרי אחד בשל סכסוך אישי.
  • חמושים של מחוז סיני של דאעש ירו למוות בשוטר מצרי בעיר אלעריש ביום בלילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה