יום חמישי, 14 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-14.7.2016

היום בעדכון: ליברמן מנע כניסת ראשי יוזמת ז’נבה לראמאללה • לפי הפלסטינים צה”ל פוצץ מנהרה באזור רצועת עזה • ורוחאני מאיים ביום השנה להסכם הגרעין לחזור לפיתוח גרעין אם המעצמות יפרו את ההסכם
תמונת היום: ישיבת ממשלת איראן אתמול (צילום: הנשיאות האיראנית)

ישראל
  • כוח מג”ב ירה בפלסטיני חמוש בסכין שהתקרב לעבר הכוח יחד עם פלסטינים נוספים היום במהלך מעצר של פלסטיני במחנה הפליטים שועפט שבירושלים.
  • שר הביטחון, ליברמן, הורה בשבועות האחרונים לצה”ל, הריבון בשטחי הגדה, לאסור את כניסתם של ראשי יוזמת ז’נבה לראמאללה לפגישה עם אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית. זאת, לדברי לשכת ליברמן, בשל כוונתם להפגש עם מחמד אלמדני, שהיתר הכניסה שלו לישראל נשלל על ידי ליברמן בשל מעורבותו לכאורה, בפעילות פוליטית פנים ישראלית.
  • הותר לפרסום כי שמו של האזרח הישראלי שחצה את הגבול לרצועת עזה ביום שלישי הוא ג’ומעה אבו גנימה. לפי משפחתו הוא אינו בריא בנפשו.

הזירה הפלסטינית
  • ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, סלאם פיאד, פרסם שלשום תוכנית לפיוס פנים פלסטיני וניהול משא ומתן עם ישראל על בסיסו. התוכנית שהציג פיאד בכנס בראמאללה, זכתה לביקורת חריפה מהתקשורת הרשמית של הרשות הפלסטינית, כנראה משום שהיא נתפסת כערעור על מנהיגותו של אבו מאזן. על פי התוכנית, חמאס ופתח יכריזו על תקופת ביניים בה יסוכם מבנה להנהגה משותפת לכל הפלגים בחסות אש”ף. לאחר חצי שנה מתום תקופת הביניים תערכנה בחירות למוסדות הרשות ובמקביל להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל יתנהל משא ומתן בעל לוח זמנים ברור להסדר קבע.
  • שליח האו”ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, אמר אתמול כי פתרון שתי המדינות רחוק משהיה אי פעם והוא מוסיף להתרחק. הוא קרא לכל העוסקים בנושא להחלץ כדי לקדם פתרון מדיני משום שהחלופה לכך היא אלימות בלתי נגמרת בין ישראל לפלסטינים.
  • כלי תקשורת של חמאס דיווחו אתמול על סגירת מספר רב של דפי פייסבוק המזוהים עם התנועה ומשמשים להפצת מסרי אלימות נגד ישראל. זאת, לטענת חמאס, בתגובה לדרישות ישראל מפייסבוק לסייע במאבק בהסתה ברשת החברתית.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי צה”ל פוצץ במהלך הלילה מנהרה באזור הגבול של רצועת עזה עם ישראל.

מצרים
  • ראשי המדינות של מצרים, סודן ואתיופיה אמורים להפגש בשולי הפסגה האפריקאית המתקיימת בקיגאלי שברואנדה השבוע כדי לדון בסכר הרנסנס שבונה אתיופיה על הנילוס ושהקמתו מעוררת חששות כבדים במצרים. בשנים האחרונות גברה ההבנה בין שלוש המדינות בסוגיית הסכר והתקיימו מספר דיונים לגביו, אך מצרים מוסיפה להתנגד להקמתו.
  • יו”ר הפרלמנט המצרי, טען אתמול כי השלטונות המצרים הצליחו לנקות את רוב חצי האי סיני מטרוריסטים ומבריחים. כוחות הביטחון המצרים מתמודדים בשנים האחרונות עם איום ביטחוני מתמשך באזור שבמוקדו שלוחת דאעש באזור.

איראן
  • בישיבת של ממשלת איראן אתמול התייחס הנשיא רוחאני להסכם הגרעין שנחתם לפני שנה. הוא אמר כי איראן תעמוד במילתה, אך אם ההסכם יופר על ידי המעצמות, היא תשוב לפתח יכולות גרעין תוך זמן קצר. רוחאני התייחס בדבריו ללחץ הכלכלי הנמשך מצד המעצמות. רוחאני הוסיף ושיבח את החלטתה של איראן לפנות לפתרון דיפלומטי שישמור על זכויותיה והדגיש כי ארצו לא התכוונה בשום שלב לפתח יכולות גרעין צבאיות.
  • הסנטור הרפובליקני, בוב קורקר, שהוביל את מאמצי הביקורת של הקונגרס על הסכם הגרעין, עם שותפים דמוקרטיים, מקדם חקיקה חדשה שתטיל סנקציות על ישויות איראניות המעורבות בתוכנית הטילים האיראנית ובתמיכה בטרור ופגיעה בזכויות אדם. בנוסף, הוא מבקש להאריך בחקיקה את תוקף המסגרת החוקית שעתידה לפקוע בקרוב לסנקציות בנושא הגרעין, למקרה שאלה יושתו מחדש. עם זאת, קורקר נהנה מתמיכה דמוקרטית זניחה במקרה זה מה שעתיד למנוע את חקיקת החוק. זאת, בין היתר משום שהחוק המוצע מונע מכל נשיא עתידי אפשרות לבטל את הסנקציות במסגרת הסכם עם איראן שלא יאושר על ידי הקונגרס.
  • משרד החוץ האיראני זימן שלשום את השגריר הצרפתי לשיחת נזיפה לאחר שבשבת נערך בפריז כינוס של גוף האופוזיציה האיראני, מג’האדין חלק, בו קרא ראש המודיעין הסעודי לשעבר לחילופי משטר באיראן.

סוריה

  • במסגרת הנכונות הגוברת של ארה”ב לתאם את פעילויותיה בסוריה עם רוסיה, מסתמן כי ארה”ב תציע להקים מרכז פיקוד ושליטה משותף לשתי המדינות, כך חשף אתמול הוושינגטון פוסט. המרכז יוקם, אם תענה רוסיה להצעה, סמוך לעמאן שבירדן ויכלול גורמי מקצוע וקצינים בכירים משתי המדינות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה