יום ראשון, 24 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-24.7.2016

היום בעדכון: ההתפתחויות בטורקיה • משלחת סעודית בישראל • וחמאס הודיעה שתשתתף בבחירות המקומיות ברשות הפלסטינית
תמונת היום: “אל דאגה, אסיר בזהירות רק את החלקים החולים” (איור: KAL באקונומיסט)

טורקיה
  • האליס האנג’י, יד ימינו של פתחוללה גולן, איש הדת הגולה המואשם על ידי ארדואן בתכנון ההפיכה בטורקיה, נעצר בשבת בצפון מזרח טורקיה. על פי גורמי שלטון באנקרה הוא נכנס למדינה יומיים לפני ניסיון ההפיכה.  כמו כן נעצר אחיינו של גולן. 
  • בשורות מערכת הביטחון הוכרז על פיזור משמר הנשיאות ש-300 מ-2500 לוחמיו השתתפו בהפיכה. במקביל, נטען בטורקיה כי חיילים החלו להתוודות על חלקם בהפיכה, וזאת לצד שחרור כ-1200 חיילים זוטרים שהשתתפו בהפיכה על ידי בית המשפט, תוך שנראה שחלקם לפחות יעמוד למשפט בהמשך. ארגוני זכויות אדם מדווחים כי חלק מהעצורים עוברים עינויים ותקיפות מיניות בבתי הכלא.
  • אתמול חתם ארדואן על צו חירום ראשון במסגרת מצב החירום עליו הכריז בשבוע שעבר. במסגרת הצו התיר להחזיק עצורים במעצר מנהלי ללא כתב אישום למשך חודש והורה על סגירת כאלף מוסדות חינוך פרטיים, עשרות מוסדות צדקה ומוסדות נוספים.

ישראל
  • בשבוע שעבר ביקרה בישראל משלחת סעודית לא רשמית. בראשות המשלחת עמד הגנרל בדימוס אנוואר עשקי והשתתפו בה אנשי עסקים ואקדמיה שהגיעו במטרה לקדם בישראל מודעות ונכונות ביחס ליוזמת השלום הערבית. המשלחת קיימה פגישות גם עם בכירים בראמאללה ועם נציגי ממשלה ופוליטיקאים משני צידי המפה הפוליטית בישראל. עשקי השתתף לפני שנה בכנס עם מנכ”ל משרד החוץ, דורי גולד, שבא לאחר כמה פגישות בלתי רשמיות בין השניים. מדובר בביקור חריג, ועל אף שאינו נחשב לביקור רשמי, ספק אם נערך ללא אישור המשטר הסעודי.
  • ראש הממשלה, נתניהו, שוחח בשבת טלפונית עם נשיא רוסיה, פוטין, ודן עימו במאבק בטרור במזרח התיכון. על פי דיווחים ברוסיה, השיחה נערכה ביוזמת הצד הישראלי.
  • היועץ המיועד לביטחון לאומי, אבריאל בר יוסף, הודיע כי הוא מוותר על המינוי. זאת, לאחר כחצי שנה בה מתנהלת בדיקה בחשד לאי סדרים בהתנהלותו. את התפקיד ימשיך למלא יעקב נגל שהיה סגנו של היועץ הקודם, יוסי כהן שמונה לראש המוסד.

הזירה הפלסטינית
  • חמאס הודיעה כי תשתתף בבחירות המקומיות ברשות הפלסטינית שאמורות להתקיים בחודש אוקטובר הקרוב ותתיר לקיימן גם ברצועת עזה. זאת, לאחר שקודם לכן קראה לתומכיה להחרים הבחירות והודיעה כי לא תקיימן בעזה. לאור ההודעה, הגיעה בשבוע שעבר משלחת של ועדת הבחירות המרכזית לרצועה כדי לדון באופן קיום הבחירות.
  • אחיו של נשיא הרשות אבו מאזן נפטר בשבוע שעבר בקטאר. ביום שישי שוחח ראש הממשלה, נתניהו, עם אבו מאזן וניחם אותו על פטירת אחיו. גם ח”כ לבני שוחחה עם הנשיא הפלסטיני. אבו מאזן טס למפרץ להשתתף בלוויה.
  • האמיר של קטאר הודיע כי ישלם את משכורות חודש יולי. של עובדי ממשלת חמאס לשעבר ברצועת עזה. דרישת חמאס כי משכורותיהם ישולמו על ידי הרשות הפלסטינית מהווה סלע מחלוקת במגעים בין פתח לחמאס בשנתיים וחצי האחרונות. הפעם האחרונה בה הסכימו כל הצדדים הנוגעים בדבר להתיר לקטר לשלם את המשכורות הייתה בחודש אוקטובר 2014.
  • בלילה שבין יום חמישי לשישי בוצע ירי לעבר רכב ישראלי שנסע בין תקוע להר חומה. נגרם נזק לרכב אך לא היו נפגעים והיורים נמלטו.

סוריה
  • שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, הודיע ביום שישי כי יערוך סבב שיחות נוסף עם מקבילו הרוסי בימים הקרובים במטרה להגיע להבנות בנושא הסורי. השיחות בין הצדדים בימים אלה עוסקות בעיקר בהפסקת תקיפות המשטר הסורי נגד מורדים הנתמכים על ידי ארה”ב בתמורה לשיתוף פעולה אמריקאי כולל באמצעות העברת מודיעין לצד הרוסי לצורך תקיפות נגד דאעש וג’בהת אלנצרה. גורמים אירופאיים הביעו הסתייגות מהתוכנית המסתמנת לאור חוסר אמונם בצד הרוסי, וגם בתוך הממשל האמריקאי עצמו ישנם גורמים שהביעו בעילום שם חשש מהמהלך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה