יום רביעי, 13 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-13.7.2016

היום בעדכון: פורסם דוח של הסנאט על האופן בו כסף אמריקאי סייע בעקיפין לפעילות V15 • סקרים מצביעים על אכזבה איראנית מפירות הסכם הגרעין • וראש המודיעין האיטלקי ביקר בסוריה

תמונת היום: שיעור האיראנים התומכים בהסכם הגרעין בשנה החולפת (צילום מסך)

ישראל
  • האיחוד האירופי מתח אתמול ביקורת חריפה על חקיקתו של חוק העמותות המסמן באופן חריג עמותות הנשענות על מרכיב משמעותי של מימון מדינתי זר. בעמותות הנכללות רוב מוחלט לעמותות שמאל העוסקות בזכויות אדם. האיחוד טען כי החוק מרחיק לכת מעבר לדרישות שקיפות ונראה כי מטרתו להגביל את פעילות הארגונים אליהם הוא מכוון. בכך, לפי האיחוד, הוא מערער על הערכים המאפיינים את ישראל כ”דמוקרטיה תוססת ובעלת חופש ביטוי”.
  • תת ועדה של הסנאט האמריקאי פרסמה אתמול דוח המסכם בדיקה שערכה בדבר שימוש במימון של מחלקת המדינה לפעילות פוליטית בישראל של ארגון V15 שפעל להחלפת ראש הממשלה, נתניהו, בבחירות האחרונות. ממצאי הבדיקה הראו כי כ-300 אלף דולר שהועברו לארגון One Voice שפעל לקדם הסדר בין ישראל לפלסטינים שימשו לבניית מסדי נתונים. המענק לארגון הסתיים בנובמבר 2014 ובסוף אותה שנה קלט One Voice לתוכו את V15 שנעזר במסד הנתונים לצורך פעילותו. הדוח קבע כי לא היה מימון אמריקאי ישיר לפעילות בבחירות בישראל, אך שתנאי השימוש במענק שניתן קודם לפיזור הכנסת ולבחירות, איפשרו שימוש בתשתיות שהוקמו בכסף אמריקאי לצרכים פוליטיים.
  • במהלך פעילות של מג”ב, צה”ל והמשטרה לאיתור מחרטה לייצור נשק במזרח ירושלים הלילה, זיהה כוח מג”ב רכב מאיץ לעברו וירה לעבר הרכב. מהירי נהרג אדם אחד, אדם נוסף נפצע ושלישי נעצר.

איראן
  • לקראת מועד השנה לחתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, סקר שנערך באיראן מגלה ירידה בתמיכה הציבורית בהסכם. משיעור של 75.5% תמיכה בהסכם (43% תומכים מאד) ירדה התמיכה ל-63% (22% תומכים מאד). 74% מהנסקרים אמרו כי לא חל כל שיפור במצבם הכלכלי וכשלושה רבעים מהנסקרים האשימו את ארה”ב בפעולה מכוונת למניעת שיפור ביחסים הכלכליים בין מדינות העולם לבין איראן.
  • הומה הודפאר, אזרחית קנדית איראנית, פרופסורית לאנתרופולוגיה, הואשמה ביום שני בהאשמות שטיבן לא התפרסם. הודפאר נעצרה בחודש יוני לאחר שיציאתה מאיראן עוכבה על ידי השלטונות במדינה מחודש מרץ.

מצרים
  • המשטר המצרי פרסם אתמול הנחיה לפיה מטיפים במסגדים במדינה יחוייבו להקריא דרשה אחידה שתכתב על ידי גורמים שונים בחסות המשטר. נושאי הדרשות המותרים הוגבלו מאז שנת 2014, אך המהלך הנוכחי מונע כל סטיה מהטקסט המוכתב. זאת, במסגרת שמנהל המשטר המצרי בהקצנה הדתית המתרחשת בחלקה במסגדים.
  • שישה שוטרים מצרים נידונו למאסר בעקבות הרג עצור בלוקסור בחודש נובמבר שעבר. שוטר אחד נידון לשבע שנות מאסר וחמשת האחרים לשלוש שנות מאסר. נגד המשטרה במצרים נפוצות תלונות רבות על אלימות, בעיקר נגד גורמי אופוזיציה אך לא רק. 
  • ארגון זכויות האדם “אמנסטי” פרסם דוח חדש הטוען כי מאות בני אדם הועלמו על ידי המשטר המצרי, המשתמש בחטיפת אזרחים וגורמי אופוזיציה ועינויים ככלי מרכזי בדיכוי התנגדות למשטר. המשטר המצרי הכחיש את הטענות.

סוריה

  • ראש המודיעין האיטלקי ערך בשבוע שעבר ביקור חשאי בסוריה בו נפגש עם מקביליו ועם הנשיא אסד, וזאת שבוע לאחר שבכיר במודיעין הסורי  הנמצא ברשימת הסנקציות האישיות ביקר ברומא. מדובר במגעים ראשונים מסוגם בין בכירים אירופיים לבין משטר אסד ועל פי דיווחים בעיתונות, הם מגיעים על רקע הצעת אסד לסייע למדינות אירופה בלחימה בג’האדיסטים השבים מהלחימה בסוריה בתמורה לנורמליזציה ביחסים עם דמשק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה