יום ראשון, 17 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-17.7.2016

היום בעדכון: ניסיון הפיכה צבאית כושל בטורקיה • מחבל עם מטענים נתפס בירושלים • ואיראן ערכה ניסוי טילים כושל
תמונת היום: תומכי הממשלה בטורקיה מכים חיילים שנכנעו (צילום: גטי)

טורקיה
  • במהלך שבת התרחש ניסיון הפיכה צבאי כושל בטורקיה. בניסיון נהרגו 104 מהקושרים ו-161 אנשי ביטחון ואזרחים. 6000 בני אדם, בעיקר קצינים ואנשי מערכת המשפט, נעצרו בחשד למעורבות בניסיון. כ-3000 שופטים הודחו מתפקידם בעקבות הניסיון.
  • על פי ממשלת טורקיה, את המהלך הוביל מפקד חיל האוויר הטורקי לשעבר, ובנוסף אליו נעצרו חמישה גנרלים לפחות בהם שני מפקדי פיקודים ומפקד בסיס חיל האוויר של נאט”ו באינצ’רליק. הבסיס עצמו נותק והושבת ועימו התקיפות האמריקאיות נגד דאעש בסוריה.
  • בלילה שבין שישי לשבת השתלטו כוחות צבא על מוקדים ברחבי המדינה בהם משרדי המטה הכללי, שם שבו את הרמטכ”ל, ותחנת הטלוויזיה הממלכתית והודיעו כי השתלטו על המדינה כדי “להשיב את הסדר החוקתי, הדמוקרטיה, זכויות האדם והחופש, ולהבטיח כי שלטון החוק יושב למדינה”.
  • בתגובה, עלה הנשיא ארדואן, ששהה בחופשה במרמריס, לשידור בתחנת CNNטורק מעל מסך פלאפון וקרא לציבור הטורקי לצאת לרחובות ולמנוע הפיכה. אלפים רבים יצאו לרחובות ויחד עם לחימה מצד כוחות הצבא הנאמנים למשטר, השתלטו מחדש על המוקדים עליהם השתלטו המורדים. ארדואן עצמו הגיע במהלך הלילה לאיסטנבול כדי להפגין שלא נותק מהאירועים.
  • במהלך הלילה, מסוק צבאי של המורדים הופל בשמי הבירה, אנקרה, על ידי מטוס F16 שהופעל על ידי נאמני הממשלה משורות הצבא ולמעלה ממאה חמישים בני אדם נהרגו בלחימה ובירי של כוחות הצבא לעבר אזרחים באיסטנבול ובאנקרה. לחימה עזה נרשמה סביב הפרלמנט הטורקי שניזוק מתקיפה אווירית של המורדים ותומכי הממשלה תקפו וביצעו לינצ’ים נגד חיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה. הנוכחות הציבורית ברחובות נמשכה גם אתמול בלילה לבקשת צמרת המשטר הטורקי.
  • לאחר סיכול ניסיון ההפיכה נמלטו שמונה בני אדם ליוון במסוק צבאי טורקי. יוון הבהירה כי תשיב את המסוק לטורקיה, אך לא תשיב לבקשת ההסגרה הטורקית לפני שתדון בבקשת המקלט של השמונה.
  • נשיא טורקיה, ארדואן, ובכירים נוספים הטילו את האשמה בניסיון ההפיכה על יריבו הפוליטי, איש הדת הגולה בארה”ב, פתחוללה גולן וארדואן אף דרש בפירוש מארה”ב להסגירו תוך שהזכיר כי כבר דרש זאת בעבר. בנוסף, אמר כי הפרלמנט ידון בדרישות שהשמיע חלק מהציבור לדון למוות את הקושרים, למרות שעונש המוות בטורקיה בוטל לפני עשור.
  • קודם לכן, אמר שר החוץ האמריקאי, קרי, כי ארה”ב טרם קיבלה בקשת להסגיר את גולן, אך תסייע לטורקיה בדרכים לגיטימיות.
  • גולן עצמו הכחיש כל קשר לניסיון ההפיכה ואף גינה אותו, אך האשים כי המשטר הנוכחי בטורקיה פועל נגד יריביו באופן דומה למשטר הנאצי. הוא גם רמז כי ייתכן והניסיון הוא מזימה של המשטר הטורקי עצמו.
  • ברחבי העולם, כולל באירופה ובארה”ב גינו את ניסיון ההפיכה ומצד גורמים רבים נשמעו קריאות לארדואן וממשלתו לשמור על המסגרת הדמוקרטית במעלה הדרך. בפרט, הנשיא אובמה ושר החוץ, קרי, פרסמו גינוי להפיכה עוד במהלך הלילה שבין שישי לשבת כשנדמה היה שהיא עשויה להצליח. הנשיא פוטין התקשר לארדואן, הביע את תמיכתו באחרון וקבע להפגש עימו בחודש אוגוסט. זאת על רקע הפיוס בין רוסיה לטורקיה שחל בשבועות האחרונים. בישראל, הדגיש ראש הממשלה כי האירועים בטורקיה לא ישפיעו על קידום הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה.
  • במצרים ובסוריה שבעימות מתמשך עם המשטר הטורקי, מיהרה התקשורת לברך על ניסיון ההפיכה. מצרים אף מנעה הצהרה של מועצת הביטחון של האו”ם נגד ההפיכה ובזכות כיבוד המוסדות הנבחרים של טורקיה.

הזירה הפלסטינית
  • בירושלים סוכל היום פיגוע מטענים במרכז העיר. מאבטח של הרכבת הקלה זיהה פלסטיני בן 20 מאזור חברון המתנהג בצורה מעוררת חשד בתחנה במרכז העיר ועיכב אותו. בתיקו נמצאו שלושה מטעני צינור וסכין והוא נעצר.
  • ישראל הקפיאה בשבוע שעבר את שירות הדואר לרצועת עזה בשל ריבוי ניסיונות הברחה באמצעותו.

דאעש
  • ביום חמישי בערב, יום הבסטיליה, ביצע מחבל פיגוע דריסה באמצעות משאית בניס שבצרפת. בפיגוע נרצחו 84 חוגגים בהם עשרה ילדים ותיירים זרים רבים ונפצעו מאות. המחבל היה תוניסאי בשם מחמד בוהלאל בעל עבר של עבירות אלימות, שנורה על ידי שוטרים לאחר שנסע ופגע באנשים לאורך כשני קילומטר. דאעש פרסם נטילת אחריות לפיגוע בה טען כי בוהלאל היה לוחם בשורותיו. צרפת הכריזה על שלושה ימי אבל בתגובה לפיגוע, פרסה 120 אלף אנשי ביטחון ברחבי המדינה וגייסה 12 אלף שוטרים וחיילים למילואים. היום נעצרו חמישה בני אדם בחשד למעורבות בפיגוע.
  • בשבוע שעבר אישר דאעש כי בכיר הארגון ושר המלחמה שלו, עמר אלשישאני, נהרג בעיראק. צבא ארה”ב טען כי אלשישאני חוסל בחודש מרץ בתקיפה אווירית, אך עד כה הארגון לא אישר את הטענות.

סוריה
  • בסוף השבוע ביקר שר החוץ האמריקאי, קרי, ברוסיה ונפגש עם מקבילו, לברוב. קרי הכריז כי הושגו הבנות בנוגע לפעילות משותפת של שתי המדינות נגד ג’בהת אלנצרה בסוריה. הוא אמר כי אין בכוונתו לפרט את פרטי ההסכמות אך הן יובילו לפעילות רבה יותר נגד הארגון ולהפסקת התקיפות הסוריות “חסרות ההבחנה”. זאת, בהתייחס לתקיפות סוריה נגד מורדים שנתמכים על ידי ארה”ב שוושינגטון הבהירה כי היא רואה אותן בחומרה רבה. לפי טיוטות של ההסכם יתכן כי הוא כולל המשך פעילות עצמאית של שתי המדינות נגד דאעש והפסקת רוב התקיפות האוויריות על ידי משטר אסד. ביום חמישי הבהיר הפנטגון כי הוא מתנגד בעת הנוכחית להסכם עם רוסיה שהובילו קרי ואובמה.
  • משטר אסד הגיע היום לכביש האחרון המוליך לתוך חלקה של העיר חלב שבשליטת המורדים. לפני כשבועיים השתלט הצבא הסורי על שטחים השולטים על הכביש והצליח להגביל כמעט לחלוטין את השימוש של המורדים בו, אך כעת הוא שולט בציר עצמו.

איראן
  • על פי גורמי מודיעין איראן ערכה בשבוע שעבר ניסוי ירי טיל קרקע-קרקע לטווח של 4000 ק”מ המבוסס על טכנולוגיה צפון קוריאנית. הניסוי, הרביעי מאז חתימת הסכם הגרעין לפני שנה, נכשל על פי הפרסומים בנושא. תוכנית הטילים האיראנית אינה מפרה את הסכם הגרעין, אך כן את החלטת מועצת הביטחון שאימצה את ההסכם.
  • ביום חמישי אישר בית הנבחרים האמריקאי חקיקת סנקציות חדשה נגד איראן וחקיקה שתמנע מאיראן גישה למערכת הפיננסית האמריקאית ובכללה כל אפשרות לערוך עסקאות דולריות בעולם. עם זאת, כלל לא ברור האם ומתי החוקים יובאו לדיון בסנאט, שאישורו דרוש כדי שהם יכנסו לתוקף.


ישראל

  • שני חיילי צה”ל נהרגו ושלושה נפצעו בפיצוץ רימון במה שנראה כתאונה סמוך למג’דל שמס שבגולן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה