יום שישי, 30 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-30.1.15

היום בעדכון: כ-30 הרוגים ונזק רב במתקפת טרור של דאע”ש בסיני • חילופי גברי בסעודיה בחסות המלך הנכנס מחזקים את השבט שלו • ונתניהו שוחח עם בכירי הדמוקרטים במטרה לשכך הביקורת על נאומו הצפוי בקונגרס

תמונת היום: לוחם כורדי בקובאנה המשוחררת וההרוסה (צילום: רויטרס)

מצרים
  • מחוז סיני של דאע”ש הוציא במהלך הלילה לפועל פיגוע משולב במספר מוקדים בסיני נגד כוחות ביטחון מצרים בו נהרגו לפחות 27 בני אדם. זהו הפיגוע הגדול ביותר שביצע הארגון מאז המתקפה בה הרג למעלה מ-30 חיילים בחודש אוקטובר האחרון בעקבותיה פתח צבא מצרים בפעולה נרחבת בסיני. 
  • בשלב ראשון הותקפו במכונית תופת ובנשק תלול מסלול מפקדה צבאית, בסיס ומלון באלעריש. בתקיפה זו נהרגו 25 בני אדם, נפצעו כ-60 והושמד מבנה של העיתון הממסדי “אלאהרם”. בהמשך הערב חמושים חיסלו רב סרן בצבא מצרים ופצעו שישה חיילים נוספים במחסום ברפיח. לאחר מכן נהרג קצין משטרה ממטען חבלה בעיר סואץ ולבסוף הותקף מחסום דרומית לאלעריש. בתקיפה אחרונה זו נפצעו ארבעה חיילים.
  • כמאה נשים התאספו אתמול בקהיר בניגוד לחוק האוסר על הפגנות כדי למחות נגד הריגתה של פעילה ליברלית מאש משטרה בשבת שעברה. מעבר לכביש למפגינות נעמדו שוטרים וגברים שביצעו כלפי המפגנות תנועות מגונות וקראו לעברן קריאות גסות. 
  • ועדת הבחירות העליונה של מצרים הודיעה כי תחל ברישום מועמדיםלבחירות לפרלמנט החל מה-8 בפברואר. הבחירות עצמן תתקיימנה בשני שלבים. השלב הראשון יתקיים ב-23-21 במרץ והשני ב-27-25 באפריל.

סעודיה
  • מיד לאחר מותו של המלך עבדאללה בשבוע שעבר החל המלך הנכנס סלמאן בחילופי גברי שנועדו לחזק את שבט אלסודירי אליו הוא משתייך (מלכי סעודיה הם בנים מאמהות שונות למייסד הממלכה). במסגרת השינויים מונה בנו, מחמד לשר ההגנה ולמזכיר החצר המלכותית, שתי משרות בעלות תפקיד קריטי בניהול ענייני הממלכה. בנוסף, מינה סלמאן את מחמד בן נאא’ף, שר הפנים, ליורש העצר השני בתור לאחר יורש העצר הנוכחי הנסיך מוקרן במקום את בנו של המלך הקודם עבדאללה.

איראן
  • נציגים איראניים נועדו אתמול עם נציגים מצרפת, גרמניה ובריטניה לשיחות בנושא הגרעין באיסטנבול. סגן שר החוץ האיראני תאר את השיחות כמבטיחות, אך הבהיר שמוקדם להגיד שהושגה התקדמות של ממש.
  • ועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי אישרה אתמול, כצפוי, החלטת סנקציות חדשה. ההחלטה לא תובא להצבעה בסנאט עד ה-24 במרץ לפחות לאור נסיגת הסנטורית משורות המפלגה הדמוקרטית שתמכו בהצבעה מיידית. זאת, בעקבות לחץ מצד הבית הלבן ועל רקע המשבר שנגרם בשל הזמנת ראש הממשלה נתניהו לנאום בפני הקונגרס.

ישראל-ארה”ב

  • ה”ניו יורק טיימס” מדווח כי ראש הממשלה, נתניהו, שוחח עם מנהיגי המפלגה הדמוקרטית בסנאט ובבית הנבחרים, הארי ריד וננסי פלוסי בהתאמה במטרה לשכך את הביקורת על החלטתו לקבל את הזמנת יו”ר בית הנבחרים הרפבוליקני, בהנר, לנאום בפני הקונגרס. ריד אמר כי הבהיר לנתניהו שההענות להזמנה מזיקה לו, וכי לא נכון היה להזמינו כעת. עם זאת, הדגיש כי לא אמר לנתניהו לבטל את הביקור משום שאין זה באחריותו. פלוסי מצידה אמרה כי נאום מעין זה עלול להזיק למאמצים הדיפלומטיים לבלום את תוכנית הגרעין האיראנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה