יום רביעי, 28 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-28.1.15

היום בעדכון: מצרים מגנה ביקורת מערבית על הרג מפגינה בשבת • אובמה בביקור בסעודיה • וכמעט ואפסו הסיכויים לחקיקת סנקציות נוספות בארה”ב בעקבות נסיגת דמוקרטים מתמיכה בה בעיתוי הנוכחי
תמונת היום: הנשיא אובמה ומלך סעודיה הנכנס, סלמאן, בביקור אובמה וסנטורים אמריקאיים נוספים בריאד אתמול (צילום: רויטרס)

מצרים
  • משרד החוץ המצרי גינה את הביקורת הבינלאומית שנשמעה על הריגתה של מפגינה ליברלית בשבת מאש שוטרים, שתמונות שלה מדממת לאחר שנורתה הכו גלים בעולם. בהודעת משרד החוץ הלינה מצרים על כך שלא ניתן דגש מספק בדיון על העובדה שיום למחרת הריגתה נהרגו 18 בני אדם בעימותים בין כוחות ביטחון לבין תומכי האחים המוסלמים, שמעידה על האתגר עימו מתמודדת מצרים. כמו כן, הלינה מצרים על כך שלא הוקדשה תשומת לב להחלטת משרד הפנים לפתוח בחקירה על נסיבות מותה.
  • אדם אחד נהרג מפיצוץ מכונית תופת מחוץ לתחנת משטרה באלכסנדריה אתמול, ושני בני אדם נפצעו. תחנת משטרה נוספת באלכסנדריה הותקפה בבקבוקי תבערה ועלתה באש, אך לא היו בה נפגעים.

סעודיה
  • הנשיא אובמה קיצר את ביקורו בהודו והגיע אתמול לביקור ניחומים בסעודיה לרגל פטירת המלך עבדאללה ונפגש עם המלך הנכנס, סלמאן. בפגישה, אליה הצטרפו שר החוץ קרי ומשלחת חברי קונגרס משתי המפלגות, נידונו הנושא האיראני והמדיניות הסעודית בשוק הנפט. המלך התחייב להמשיך במדיניות הנוכחית התורמת למחיר הנפט הנמוך, ולא הביע התנגדות למשא ומתן בנושא הגרעין עם איראן.

איראן
  • נבלמה חקיקת הסנקציות בקונגרס האמריקאי - בעקבות לחץ מצד הבית הלבן ועל רקע המשבר בין הנשיא אובמה לקונגרס הרפובליקני על רקע הזמנת ראש הממשלה נתניהו לנאום בקונגרס, הודיעו 10 חברי סנאט דמוקרטיים לנשיא אובמה במכתב כי לא יתמכו בחקיקה בעת הנוכחית. בין החתומים על המכתב, הסנטור בוב מננדז, מיוזמי החקיקה שהודיע כי יעביר אותה בועדת הבנקאות של הסנאט אבל ימנע מלהצביע בעדה במליאת הסנאט עד ה-24 במרץ, התאריך שנקבע כיעד לסיכום מסגרת הסכם הקבע בנושא הגרעין בין איראן למעצמות. חלק מתומכיו הרפובליקנים של החוק הבהירו כי החוק לא יובא להצבעה מכיוון שהם מעוניינים להציג חזית אחידה בסוגייה.
  • סגן שר החוץ האיראני הודיע אתמול כי איראן העבירה באמצעות ארה”ב לישראל אזהרה כי בתקיפה שביצע צה”ל בגולן הסורי חצתה ישראל את הקווים האדומים ועליה לצפות לתוצאות המעשה. ארה”ב מצידה הכחישה מייד לאחר ההודעה כי העבירה הודעה כזו.

דאע”ש

  • דאע”ש פרסם אתמול סרטון בו הוא מאיים כי יוציא להורג את הטייס הירדני השבוי בידיו ואת השבוי היפני השני שבידיו (הראשון הוצא להורג בסוף השבוע שעבר) אם תוך 24 שעות לא תשוחרר מחבלת הממתינה לביצוע גזר דין מוות המוטל עליה.
  • הזרוע של דאע”ש בלוב נטלה אחריות לפיגוע בטריפולי שבלוב אתמול במלון יוקרה בו נהרגו ארבעה זרים וחמישה אנשי ביטחון. הפיגוע כלל פיצוץ מכונית תופת ומחבלים חמושים שנאבקו עם כוחות הביטחון במשך מספר שעות עד שהתאבדו באמצעות רימון שהרג גם איש ביטחון אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה