יום ראשון, 18 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-18.1.15

היום בעדכון: אובמה מאיים בוטו על חקיקת סנקציות חדשות בנושא האיראני • דאע”ש שחרר 300 יזידים מסיבה לא ברורה • ובסעודיה הוחלט לדחות ביצוע מלקות בבלוגר ליברלי מטעמים רפואיים
תמונת היום: יזידים ששוחררו במפתיע על ידי דאע”ש אתמול ממתינים לטיפול רפואי בעיראק (צילום: AFP)


מצרים
  • ביום חמישי קיבל הפרלמנט האירופי החלטה הקוראת למצרים לשחרר את כל האסירים הפוליטיים המוחזקים במדינה בהם גם בכירי תנועת האחים המוסלמים. מצרים הגיבה ביום שישי והאשימה את הפרלמנט האירופי כי פעל ללא היכרות עם העובדות בשטח וכי צעדים מעין אלה לא משרתים את היחסים הבילטרליים בין מצרים לאיחוד האירופי.
  • כוחות הביטחון המצרים הודיעו כי איתרו בשבת מנהרה בין רצועת עזה לרפיח המצרית שאורכה 1.2 ק”מ ומצאו בה פצצות מרגמה רבות וחומרי נפץ.
  • מכונית נפץ התפוצצה מחוץ לתחנת משטרה בעיר אלכסנדריה ביום שישי מבלי שגרמה לנזק או לנפגעים. כוחות הביטחון המצרים הפכו למטרה מועדפת עבור ארגוני טרור אסלאמיסטיים מאז ההפיכה הצבאית ביולי 2013.

איראן
  • במענה לכוונות הקונגרס הרפובליקני להעביר חקיקת סנקציות חדשה נגד איראן הצהיר הנשיא אובמה ביום שישי כי יטיל וטו על ההחלטה אם תתקבל בקונגרס. הוא קרא לסנאט להמתין להתפתחויות ולא לנקוט במהלך שיחבל לטענתו בשיחות עם איראן. לדברי אובמה, כלל לא בטוח שהשיחות יצליחו, אך שכשלונן עלול להכריח את ארה”ב לפעול צבאית באיראן וכי על הקונגרס לקחת זאת בחשבון קודם שיפעל. יו”ר בית הנבחרים הרפובליקני, ג’ון בהנר, הצהיר בתגובה כי הקונגרס לא ירתע בפני איומי הנשיא.
  • 205 חברי פרלמנט איראניים הביעו תמיכה בהצעה לפיה אם יכשלו שיחות הגרעין או שיוטלו על המדינה סנקציות נוספות היא תעשיר אוראניום לרמה של 60%. יוזכר, כי עד להסכם הביניים בנובמבר 2013 העשירה איראן אוראניום לרמה של 20% וכי לנשק גרעיני דרוש אוראניום ברמת העשרה של 90%. קצב ההעשרה גובר ככל שהחומר ממנו מתחילים מועשר יותר.
  • שרי החוץ של איראן וארה”ב נועדו בצרפת ביום שישי למספר שעות בהמשך לרצף פגישות שקיימו בנושא הגרעין בז’נבה ביום רביעי. היום צפויות להתחדש השיחות בז’נבה בין איראן למעצמות בדרג בכיר לאחר שבימים האחרונים התנהלו בדרג סגנים. 

דאע”ש
  • ביום שישי פתחו כוחות דאע”ש במתקפה הגדולה זה חודש נגד הכוחות הכורדים בעיר קובאנה שבצפון סוריה. דאע”ש תקף את הכורדים שהתקדמו בכיבוש מחדש של העיר בשבועות האחרונים, בארבע נקודות שונות אך נבלם בכולן. הכורדים מדווחים על המשך התקדמות איטית בהדיפת הארגון שכיום מחזיק רק ב-20% מהעיר.
  • דאע”ש שחרר אתמול בגבול שבין האזורים שבשליטת הארגון לבין אזורים כורדים בעיראק כ-300 יזידים בהם ילדים, זקנים ונשים, ללא התראה מוקדמת. כותרות בעיתונות הכורדית מדווחות כי המשוחררים מוחזקים במתקן שהייה במטרה לוודא שאין בשורותיהם סוכנית שנשתלו על ידי דאע”ש. לא ברור מה הרקע למהלך לאור העובדה שדאע”ש הבהיר בעבר פעמים רבות שהוא רואה ביזידים כופרים בני מוות.

סוריה
  • הסכם הפרדת כוחות בלתי רשמי בין כוחות משטר אסד לבין הכורדים בעיר חסכה שבצפון סוריה הופר אתמול לאחר שכוחות של המשטר נכנסו למבנה באזור שאמור היה להיות מפורז. כתוצאה מכך התפתחה לחימה עזה בין הצדדים ברחבי העיר. ככלל, על רקע הלחימה בדאע”ש נמנעים הכורדים וכוחותיו של אסד מלהלחם זה בזה.
  • רוב קבוצות האופוזיציה הסורית הפרו-מערבית מאותתות כי אין בכוונתן להשתתף בשיחות שיזמה רוסיה שאמורות להתקיים ב-26 בינואר במוסקבה. לטענתן, רוסיה לא הציגה סדר יום ברור למפגש והזמינה בעיקר קבוצות אופוזיציה הפועלות באישור משטר אסד. שר החוץ הרוסי מאידך, טען כי ההצהרות נועדו לשפר עמדות מבחינת ארגוני האופוזיציה וכי להערכתו הם יתייצבו בסופו של דבר לדיונים.
  • עובדי סיוע של האו”ם החלו ביום שישי באספקת מזון לאלפי בני אדם שהיו נצורים בעיר חומס בה הגיעו כוחות המשטר והמורדים להסכם הפסקת אש בסוף שבוע שעבר.

סעודיה
  • נדחה ביצוע סבב ההלקאה השני נגד בלוגר סעודי שנידון ל-10 שנות מאסר ו-1000 מלקות בהאשמה של העלבת האסלאם. ביצוע העונש נדחה כי רופא בית הכלא הכריע כי הבלוגר לא יוכל לעמוד ב-50 מלקות נוספות משום שטרם החלים מסבב המלקות הראשון ביום שישי לפני שבוע ויומיים. 

הזירה הפלסטינית

  • תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיעה ביום שישי כי בית הדין פתח בבדיקה לגבי האפשרות שבוצעו פשעי מלחמה בשטחים, וזאת כצעד פרוצדורלי לקראת הצטרפות הפלסטינים לבית הדין. הבדיקה אינה מהווה חקירה רשמית נגד ישראל, אך היא עשויה לשמש כצעד מקדים לחקירה. בדיקות דומות נערכות באשר ללחימה במספר מדינות נוספות בהן עיראק ואפגניסטן והן נמשכות כבר מספר שנים. ישראל וארה”ב מתחו ביקורת על ההחלטה בעוד שהפלסטינים ברכו עליה.
  • שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום, תקפה את מדיניות ישראל ביחס למדינות מערב אירופה שהחליטו להכיר במדינה פלסטינית. לדבריה, האופן בו ישראל בוחרת להתבטא “אינו מקובל” ו”הרגיז את ארה”ב ואת כל מי שיש לו קשר עם ישראל בימים אלה”. היא גם ביקרה את מדיניות ישראל ביחס לבניה בהתנחלויות. וולסטרום אמורה הייתה לבקר בישראל השבוע, אך ביטלה את ביקורה. לפי דיווחים בתקשורת, הסיבה לביטול הייתה הודעה מצד ישראל כי היא אינה רצויה כאן כעת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה