יום ראשון, 1 בפברואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-1.2.15

היום בעדכון: בית משפט מצרי שב והוציא את חמאס מחוץ לחוק ובתנועה הגיבו באמירה כי לא יקבלו עוד תיווך מצרי מול ישראל • נמשכים חילופי האשמות אנונימיים בין ישראל לארה”ב סביב הנושא האיראני • ובסעודיה נדחה בפעם השלישית ביצוע גזר דין מלקות נגד בלוגר
תמונת היום: נצראללה נואם בוידאו בפני תומכי חזבאללה ביום שישי (צילום: AP)
מצרים
  • בתגובה לפיגוע שביצע מחוז סיני של דאע”ש ביום חמישי בו נהרגו למעלה מ-30 מצרים הצהיר נשיא מצרים סיסי כי בפני ארצו ניצב מאבק ארוך וקשה בטרור. הוא אמר כי מצרים נאבקת באחד מהארגונים החשאיים החזקים בעולם, במה שנתפס כרמז לתנועת האחים המוסלמים שאתה משטרה הדיח הצבא בראשות סיסי ביולי 2013.
  • בסוף השבוע תקפו מטוסי קרב מצרים מטרות של ארגוני טרור בחצי האי סיני והצבא המצרי הודיע על החלטה לפרוס כוחות מיוחדים בצפון חצי האי. צעדים אלה מבטאים עליית מדרגה בעצמת הלחימה באזור. במקביל, בסוף השבוע חייל מצרי נפצע מאש צלפים במרכז סיני ובצפון סיני נרצח נוצרי שנחשד בשיתוף פעולה עם הרשויות המצריות. ביום שישי התעמתו כוחות צבא עם ארגוני חמושים באזור ומהאש בין הצדדים נהרגו שני ילדים.
  • לאחר שבשבוע שעבר ביטל בית משפט במצרים החלטה שלו עצמו שקבעה כי חמאס הוא ארגון טרור, בסוף השבוע הוחזרה הזרוע הצבאית של חמאס לרשימת ארגוני הטרור המצרית. על פי החלטת בית משפט במצרים, חמאס הייתה קשורה לפיגועים בחודש אוקטובר בסיני בהם נהרגו כ-30 חיילים מצרים.
  • דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, גינה את ההחלטה “הפוליטית והבלתי מבוססת” לטענתו. מקורות בתנועה הבהירו כי בעקבות ההחלטה חמאס אינה מוכנה לקבל את התיווך המצרי מול ישראל עוד. יוזכר כי לאחר מבצע “צוק איתן” התנהלו שיחות על הפסקת אש קבועה בין ישראל למשלחת פלסטינית בהשתתפות חמאס בתיווך מצרי. שיחות אלה הופסקו על ידי מצרים לאחר הפיגועים באוקטובר ולא התחדשו רשמית מאז.

איראן
  • נמשך החיכוך בין ישראל לארה”ב סביב הנושא האיראני. גורמים ישראלים שלא הזדהו בשם האשימו בסוף השבוע כי ארה”ב הסכימה לדרישות איראניות שיותירו את המדינה במרחק זינוק למתקן נפץ גרעיני. בתגובה אמרו מקורות אנונימיים בארה”ב כי מדובר ב”שטויות לא מבוססות ושקריות”. בתגובה מקורות ישראליים מסרו לערוץ 10 כי ממשל אובמה “נתן לאיראנים  80% ממה שהם רוצים” בשיחות הגרעין. 

לבנון
  • בנאום משודר ביום שישי בפני תומכי חזבאללה אמר מזכ”ל חזבאללה, נצראללה, כי ארגונו אינו חושש ממלחמה עם ישראל וכי על ישראל להבין בעקבות התקיפה בה נהרגו שני לוחמי צה”ל בשבוע הבא כי הארגון אינו חושש להגיב לפעולות ישראל נגדו. נצראללה הוסיף כי הארגון יניח כי כל פעיל חזבאללה שיחוסל מעתה והלאה חוסל על ידי ישראל וכי יגיב בהתאם.
  • כמה שעות לאחר מכן, בעצרת של חזבאללה בביירות נאם מפקד משמרות המהפכה האיראניות, מחמד עלי ג’עפרי, כי ישראל למדה לקח מהתגובה של חזבאללה לתקיפה בה נהרגו פעילי הארגון וקצינים איראניים ברמת הגולן ב-18 בינואר. 
  • ישראל וספרד הסכימו ביניהן על חקירה משותפת של מותו של חייל יוניפי”ל הספרדי בתקרית בין חזבאללה לישראל ביום רביעי שעבר. החייל נהרג על פי החשד מאש התגובה של צה”ל. ראש הממשלה נתניהו התקשר למקבילו הספרדי כדי להביע את צערו על הריגת החייל.

סעודיה
  • נדחה בפעם השלישית ברציפות ביצוע 50 מלקות נוספות מתוך ה-1000 שנגזרו על בלוגר סעודי שהואשם בהעלבת האסלאם. העונש אמור היה להיות מוצא לפועל בסבבים של 50 מלקות מדי שבוע, אך רק סבב אחד יצא לפועל. בפעמיים הקודמות נדחה הביצוע מטעמים רפואיים, אך הפעם הוא כלל לא נבדק לפני שהוחלט על הדחיה. נראה כי הסיבה לדחיה היא הלחץ הבינלאומי נגד ביצוע העונש.

דאע”ש
  • דאע”ש הוציא להורג בעריפת ראש את השבוי היפני השני שהיה בידיו לאחר ששבוי ראשון הוצא להורג כשבוע קודם לכן. הארגון דרש את שחרורה של פעילת אלקאעדה שנידונה למוות בירדן ונראה היה כי משא ומתן לשחרורה בתמורה לשבוי היפני ולטייס הירדני שבידי הארגון מתקדם השבוע, אך המשא ומתן קרס בסוף השבוע. לא ברור מה מצבו של הטייס השבוי.
  • ביום חמישי הפיל דאע”ש מטוס של צבא סוריה שתקף עמדות של הארגון דרומית לדמשק.

סוריה
  • החל מיום חמישי מתרחשים קרבות בין מורדים פרו מערביים לארגון מזוהה אלקאעדה, ג’בהת אלנצרה, בפריפרייה של העיר חלב. בעוד בדרום סוריה משתפים ארגונים חילוניים ואסלאמיסטיים פעולה, בצפון סוריה מתרחשים בימים האחרונים עימותים בין תנועת חאזם לבין ג’בהת אלנצרה כששני הצדדים רושמים הישגים. ג’בהת אלנצרה האשימו שהקרבות החלו לאחר שלוחמי חאזם עיכבו שניים מאנשי הארגון הג’האדי והחרימו מידיהם נשק ותפסו משרדים של הארגון. עם זאת, נראה כי מדובר בתואנה שמטרתה להצדיק את הרחבת אזורי ההשפעה של הארגון בצפון המדינה.

ישראל-פלסטינים

  • ביום שישי פרסמה ישראל מכרזי בנייה ל-450 יחידות דיור מעבר לקו הירוק, כולל מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, וזאת לאחר מספר חודשים בהם לא פורסמו מכרזי בניה חדשים בשטחים. בחלק מהמקרים מדובר במכרזים שפורסמו בעבר, אך בוטלו לאחר שקבלנים לא ניגשו אליהם.
  • הפלסטינים גינו את ההחלטה וצאא’ב עריקאת, אחראי מחלקת המשא ומתן של אש”ף קרא לקהילה הבינלאומית להגיב להחלטה על ידי הכרה במדינה פלסטינית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה