יום שלישי, 13 בינואר 2015

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-13.1.15

היום בעדכון: זוכו 26 המצרים שנעצרו בבית מרחץ בקהיר בחודש דצמבר בחשד שקיימו יחסי מין הומוסקסואליים • שגרירת ארה”ב באו”ם קוראת לקונגרס להמנע מחקיקת סנקציות נגד איראן • ואובמה שוחח אתמול עם נתניהו בנושא הפלסטיני והאיראני
תמונת היום: ארדואן ארח אתמול את אבו מאזן בארמון 1000 החדרים שחנך באנקרה באוקטובר. מאחוריהם 16 חיילים בלבוש היסטורי המסמל את האימפריות הטורקיות השונות (צילום: AP)


מצרים
  • בית משפט מצרי זיכה והורה לשחרר 26 גברים שנעצרו בבית מרחץ בקהיר בחודש שעבר. הגברים, שנעצרו בחשד ליחסי מין הומסקסואליים הואשמו בהוללות מאחר ויחסי מין בין בני אותו מין אינם אסורים על פי החוק המצרי.
  • מעבר רפיח המחבר בין רצועת עזה לבין סיני יפתח לשלושה ימים החל ממחר למקרים מיוחדים כגון זקוקים לטיפול רפואי וסטודנטים. המעבר ככלל סגור מאז הפיגוע בחודש אוקטובר בו נהרגו כ-30 חיילים מצרים והפלסטינים לוחצים לפתוח אותו.

איראן
  • שגרירת ארה”ב באו”ם, סמנת’ה פאוור, התייחסה אתמול בנאום באוניברסיטה אמריקאית לניסיונות הרפובליקאים בקונגרס להעביר חקיקת סנקציות חדשה נגד איראן. היא טענה כי במקום לבודד את איראן, מהלך כזה בעיצומו של משא ומתן עלול דווקא לבודד את ארה”ב. היא קראה לקונגרס לשתף פעולה עם מדיניות הבית הלבן בנושא, והבהירה שאם יתברר שלא ניתן להגיע לעסקת גרעין הממשל יצטרף לקונגרס ויתמוך בהטלת סנקציות נוספות.

לבנון
  • על אף נטילת האחריות של ג’בהת אלנצרה לפיגוע בסוף השבוע בבית קפה בשכונה שיעית בטריפולי, שר הפנים הלבנוני הודיע כי הממשלה חושדת כי המפגעים באו משורות דאע”ש.
  • בהקשר זה, בעקבות יירוט שיחות המעידות על אכוונת הפיגוע מכלא רומיה שבמדינה פשטו כוחות משטרה על אחד מאגפיו המאכלס אסירים מהארגונים האסלאמיסטיים, שהצליחו להשיג מכשירי תקשורת ולפרוץ את המחיצות בין התאים. הפינוי יצא לפועל במבצע שתוכנן במשך שלושה חודשים, בסיוע כוחות צבא, ובמהלכו הופרדו האסירים והוחרמו טלפונים ומכשירים עם גישה לאינטרנט שהיו ברשותם. 

טורקיה
  • נשיא טורקיה ארדואן, אירח את מקבילו הפלסטיני, אבו מאזן, באנקרה אתמול. ארדואן ניצל את המפגש כדי לתקוף את ראש הממשלה נתניהו. ארדואן הצהיר כי אינו מבין איך נתניהו “העז להגיע” לצעדה נגד הטרור בפריז ואמר ש"אין לו זכות לצעוד ולמחות נגד הטרור כשהוא בעצמו אחראי למותם של כ-2,200 פלסטינים, רובם אזרחים, בקיץ האחרון במהלך המבצע הישראלי בעזה”.

ישראל-ארה”ב

  • הנשיא אובמה שוחח אתמול עם ראש הממשלה נתניהו טלפונית והבהיר כי ארה”ב מתנגדת לפניה הפלסטינית להצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי וכי היא אינה רואה ברשות הפלסטינית מדינה. עוד אמר אובמה לנתניהו כי ארה”ב חותרת לעסקה עם איראן שתבטיח כי האחרונה לא תשיג נשק גרעיני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה