יום שני, 25 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-25.7.2016

היום בעדכון: ישראל אישרה תשלום משכורות לעובדי חמאס בעזה • נתניהו השווה פינוי ההתנחלויות לטיהור אתני • ואיראן מחתה על הדלפת הסכם סודי בינה לבין סבא”א
תמונת היום: השמדת צלחות לווין המשמשות לקליטת שידורים זרים באיראן (צילום: AFP)

טורקיה
  • במסגרת מהלכי דיכוי האופוזיציה שהחלו לאחר כשלון ההפיכה הצבאית בטורקיה, פרסמו היום הרשויות בטורקיה צווי מעצר ל-42 עיתונאים.

ישראל
  • ישראל אישרה את העברת המשכורות לעובדי חמאס בעזה על ידי ממשלת קטר. הסכום יעבור דרך ממשלת הרשות הפלסטינית, אך נראה כי לא תהיה לה שליטה בהקצאתו.
  • בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בנושא מערך החוץ של ישראל, הבהיר ראש הממשלה ושר החוץ, נתניהו, כי הוא אינו רואה בעצמו או בקודמיו את האחראים לכך שלא הושג הסדר עם הפלסטינים ובמשתמע תלה בפלסטינים את האשמה. בפרט, התייחס לסוגיית פינוי ההתנחלויות ואמר כי אינו רואה מדוע יש צורך לפנות התנחלויות, משום שהן לדבריו, אינן המכשול לשלום וכי פינויין עולה לכדי “טיהור אתני”. הוא גם טען כי מאז מבצע “צוק איתן” הולך וגדל התיאום עם מדינות ערב.
  • בשעת שאלות בכנסת התייחס היום שר הביטחון למצב במעברים בגדה המערבית אותו הגדיר כ”פגיעה אנושית וביטחונית” בפלסטינים ובאזרחי ישראל שגרים בשטחים. הוא הביע תקווה להעביר תוכנית לשיפור הנעשה בשטח בתקציב הדו שנתי הבא שיוגש לכנסת בעוד שנתיים. בהתייחס למצב ההומניטרי ברצועה ולפיוס עם טורקיה הביע תמיכה בכל מהלך שיקל על הלחץ באזור ובתנאי שישראל תוכל להבטיח פיקוח מספיק על הסחורות הנכנסות לשטח.

דאעש
  • פליט מסוריה ביצע אתמול פיגוע התאבדות במסעדה בעיר הגרמנית אנסבך ופצע 15 בני אדם בהם שלושה קשה. המחבל תכנן לפגוע בפסטיבל מוזיקה סמוך אך כניסתו למקום נמנעה. על מכשירו הסלולרי נמצאה שבועת אמונים בוידאו לדאעש והארגון נטל אחריות לפיגוע. מדובר באירוע שלישי השבוע בגרמניה בהם תקפו מוסלמים כשבסוף השבוע רצח גרמני ממוצא איראני תשעה בני אדם במינכן ואתמול רצח פליט סורי אישה במצ’טה ברויטלינגן. בשני המקרים האחרונים לא ברור כלל כי מדובר באירועי טרור אסלאמי.

איראן
  • דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית הצהיר כי בכוונת איראן למחות בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הדלפת מסמך הסכם הצד להסכם הגרעין שסוכם בין הסוכנות לבין איראן בנוגע לתוכניות הגרעין של איראן לאחר השנה העשירית למימוש הסכם הגרעין. לדברי הדובר, איראן רואה בפרסום הפרה של ההתחייבות כי תוכניותיה לא יפורסמו בפומבי. בשבוע שעבר נחשף הסכם צד התואם את הנאמר בהסכם הגרעין עצמו, אך מוסיף לו כי לאחר השנה העשירית להסכם תוכל איראן להתקין צנטריפוגות מתקדמות במקום אלו מהדור הראשון בהן היא משתמשת להעשרת אוראניום כיום.
  • מיליציית הבסיג’ המשתייכת לכוחות השמרנים באיראן פתחה במבצע אכיפה נגד צלחות לווין הקולטות שידורים זרים באיראן בטענה כי הן מזיקות למוסר. עד כה נמסרו לטענת מפקד הבסיג’, מיליון צלחות ומאה אלף הושמדו. שר התרבות האיראני הביע התנגדות לחוק האוסר קליטת שידורי לווין, קרא לתיקונו וטען כי 70 אחוזים מהאיראנים מפרים אותו. מפקד הבסיג’ מתח ביקורת על האמירה של השר.
  • אתמול אישרה הרשות השופטת באיראן כי נעצר אזרח אמריקאי-איראני שביקר משפחה באיראן, אך לא מסרה את שמו או את החשדות נגדו. ביום חמישי הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית כי היא בוחנת את הדיווחים לפיהם איראן עצרה את רובין שהיני, אזרח בן 46, לאחר שמתח ביקורת על פגיעה איראנית בזכויות אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה