יום ראשון, 10 ביולי 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-10.7.2016

היום בעדכון: גרמניה מדווחת על ניסיונות איראניים לרכש ציוד גרעיני לאחר חתימת הסכם הגרעין ולפני תחילת יישומו • דאעש הפיל מסוק רוסי בסוריה • ומצרים מגנה החלטת הבנייה בהתנחלויות
תמונת היום: תקיפה אווירית בעיר חלב אתמול למרות הפסקת האש עליה הכריז המשטר הסורי (צילום: AFP)

איראן
  • שירות ביטחון הפנים הגרמני פרסם דוח המסכם את שנת 2015 בו נקבע כי במהלך השנה שעברה המשיכה איראן במאמציה לרכוש ציוד דו-שימושי אסור שיכול לשמש את תוכנית הגרעין שלה. זאת, גם לאחר חתימת הסכם הגרעין בחודש יולי 2015, ואף שחלה ירידה קלה בהיקף עסקאות אלה, חלה עלייה בהיקף העסקאות המיועדות לרכש ציוד לתוכנית הטילים האיראנית. במשרד החוץ הגרמני והאמריקאי ובארה”ב קבעו כי אין מידע המצביע על אף הפרה, ובתוך כך ניסיונות רכש לאחר תחילת יישום ההסכם ב-16 בינואר 2016. דובר משרד החוץ הגרמני אף רמז כי ייתכן וגורמים המתנגדים להסכם באיראן מנסים לחבל בו. גורמי מודיעין גרמנים מסרו לוול סטריט ג’ורנל כי במהלך 2016 נרשמה ירידה חדה בניסיונות הרכש הלא חוקי האיראניים, אך לא פרטו מתי אלה התרחשו ומה היה כלול בהם. ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית הכחיש את הטענות כי איראן מנסה לרכוש טכנולוגיית גרעין בשוק השחור.
  • בתוך כך, מכון המחקר האמריקאי המתמחה בנושאי גרעין ובפרט במעקב אחר תוכנית הגרעין האיראנית ISIS, דיווח כי בחודשים האחרונים ניסתה איראן לרכוש סיבי פחמן שיכולים לשמש לייצור צנטריפוגות מתקדמות, אך המדינה ממנה ביקשה לרכוש אותם סרבה לכך. איראן עצמה דיווחה בדיעבד על המגעים לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. במכון העלו את הסברה כי האיראנים ביקשו לבחון את גבולות מנגנון רכש הציוד הגרעיני הכלול בהסכם הגרעין שלטענתם אמור להתיר עסקה כזו, אך ספק אם הפרשנות הזו הייתה מתקבלת על שאר הצדדים להסכם שצריכים לאשר כל רכש גרעיני איראן.
  • בסוף השבוע הגיב משרד החוץ האיראני לביקורת שהשמיעה קנצלרית גרמניה מרקל על ניסויי הטילים שביצעה בשנה החולפת כהפרה של החלטת מועצת הביטחון בנושא האיראני. בהודעת משרד החוץ נאמר שאיראן תמשיך לפתח את תוכנית הטילים שלה וכי זו מיועדת למטרות הגנה. בנוסף, ביום שישי דחתה איראן את טענות מזכ”ל האו”ם בנושא לאחר שנחשף כי חיבר דוח סודי בנושא המגנה את הפעילות האיראנית כפוגעת ברוח שיתוף הפעולה של הסכם הגרעין.
  • סגן מפקד משמרות המהפכה האיראניים, חוסין סלאמי, הצהיר ביום שישי כי עשרות אלפי טילים מוצבים ברחבי העולם המוסלמי ומכוונים לעבר ישראל וכי בידי חזבאללה כמאה אלף טילים שיכולים להיות משוגרים לישראל. טילים אלה לדבריו, יכולים לשמש למחיקת ישראל אם זו תטעה ותתקוף שוב מדינות באזור או אם המשטר האיראני יחליט כי יש לו אינטרס בכך.
  • בית הנבחרים האמריקאי אישר ביום חמישי דבר חקיקה שימנע מחברת בואינג למכור לאיראן מטוסים במסגרת עסקה שסוכמה בין הצדדים לרכש כמאה מטוסים אזרחיים. החקיקה צריכה כעת לזכות לאישור הסנאט. באיראן הגיבו כי הם מצפים מהממשל האמריקאי למנוע פגיעה בעסקה משום שהדבר יהיה מנוגד להסכם הגרעין.

הזירה הפלסטינית
  • אזרח ישראלי נפצע אמש קל עד בינוני מירי לעבר רכבו סמוך להתנחלות תקוע בגוש עציון. צה”ל כיתר את מחנות הפליטים אלערוב וסעיר בניסיון לאתר את היורה.

סוריה
  • דאעש בסוריה הצליח להפיל ביום שישי מסוק רוסי באמצעות טיל נגד טנקים לאחר שהמסוק השתתף בהפצצות נגד הארגון. המסוק נפל בשטח בשליטת המשטר הסורי ושני טייסיו נהרגו.
  • המשטר הסורי הכריז ביום על הארכת הפסקת האש עליה הכריז בשבוע שעבר לרגל עיד אלפטר בשלושה ימים נוספים. עם זאת, בפועל גם במהלך הפסקת האש המשיכו המשטר ובעלי בריתו לתקוף כוחות מורדים ואפילו ביום האחרון של החג הרגו כשישים אזרחים בתקיפה.

טורקיה
  • התקשורת הטורקית דיווחה כי מפקד בכיר במיליציה הכורדית ה-PKK שחזרה להלחם במשטר הטורקי בשנה האחרונה, פהמן חוסין, חוסל בשבת בפיצוץ ברכבו בקמישלי שבסוריה. המיליציה הכורדית הפועלת בסוריה, ה-YPG, הכחישה את הדיווח על החיסול שבא מפי קבוצת המורדים הסורית “פלוגות תל אלחמיס”.
  • אתמול פוצצו חמושים של ה-PKK מכונית תופת נגד עמדה של צבא טורקיה בדרום מזרח המדינה ותקפו את העמדה בנשק לאחר הפיצוץ. שני חיילים ואזרח נהרגו בפיגוע ועשרות נפצעו. יום קודם לכן חיסל הצבא הטורקי 19 חמושים של הארגון.

מצרים
  • המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים, מחמד בדיע, פונה בסוף השבוע לבית חולים בקהיר לאחר שמצבו הרפואי הדרדר בבית הכלא. על פי חלק מהדיווחים הוא אף נפטר, אף שאין לכך אימות. בדיע נאסר לאחר ההפיכה הצבאית במצרים ועומדים כנגדו מספר מאסרי עולם וגזרי דין מוות. 
  • משרד החוץ המצרי גינה ביום חמישי את החלטת ישראל לבנות מאות יחידות דיור במזרח ירושלים ובמעלה אדומים. בהודעת המשרד כונתה ההחלטה “בלתי מוצדקת ובלתי מובנת” לאור הניסיונות האזוריים והבינלאומים לייצר אווירה של אמון בין ישראל לפלסטינים.
  • שרידים של מטוס איג’יפט אייר שהתרסק בים התיכון בחודש מאי נסחפו לחופי ישראל ביום חמישי. השרידים הועברו למצרים ביום שישי. 

עיראק

  • ביום חמישי תקפו שלושה מחבלים מתאבדים של דאעש אתר קדוש לשיעים בבלד שמצפון לבגדד. 56 בני אדם נהרגו בפיגוע ויותר משבעים נפצעו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה