יום ראשון, 24 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-24.1.2016

היום בעדכון: אבו מאזן במפגש עם כתבים ישראלים • סין תומכת במדינה פלסטינית בגבולות 67’ ובשדרוג יחסים עם איראן  • ופיצוץ גדול בקהיר הרג לפחות תשעה
תמונת היום: נשיאי איראן וסין בטהראן אתמול (צילום: AP)

ישראל-פלסטינים
  • פלסטינית בת 13 הגיעה אתמול לשער ההתנחלות ענתות חמושה בסכין ותקפה את מאבטח היישוב. המאבטח ירה בה למוות. משפחתה מדווחת כי יצאה לבצע את הפיגוע לאחר סכסוך משפחתי בעקבות הביעה רצון למות.
  • ביום חמישי נאם נשיא סין, שי ג’ינפינג בפני הליגה הערבית במצרים וקרא להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67’ שבירתה מזרח ירושלים.
  • ביום חמישי נועד אבו מאזן עם קבוצת כתבים ישראלים במוקטעה בראמאללה וביקש להמחיש את מחויבותו העקרונית לשלום. הוא טען כי בחודשיים האחרונים התנהלו מגעים לקיום פגישה בינו לבין ראש הממשלה, נתניהו, ואלה הופסקו ללא הסבר על ידי ישראל (בלשכת נתניהו הכחישו את הטענה). אבו מאזן שב והציע לכנס את ועדת ההסתה המשולשת בה אמורים להיות חברים ישראל, הפלסטינים וארה”ב והבהיר כי יקבל כל שיפוט בנושא ההסתה ברשות שיחרצו האמריקאים, תוך שעמד על כך שגם מהצד הישראלי ישנה הסתה. הוא הביע התנגדות לרצח ולאלימות של כל אדם באשר הוא. כמו כן, הצהיר כי בכוונת הפלסטינים ומדינות ערב לקדם מהלכים נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו”ם.
  • בתגובה לחשיפת ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, מאג’ד פרג’, לפיהם הרשות סיכלה כ-200 פיגועים בחודשים האחרונים, ניצל מטיף במסגד באזור חברון את הבימה שלו ביום שישי כדי לצאת נגד פרג’ על הסיוע לישראל. בתגובה, עצרו מנגנוני הביטחון את המטיף המשתייך לתנועה הסלפית, חזב אלתחריר.

מצרים
  • לפחות תשעה בני אדם נהרגו בליל יום חמישי בפיצוץ בבניין מגורים בגיזה שבפאתי קהיר. לפחות שישה מההרוגים הם שוטרים. הפיצוץ ארע לאחר שבפשיטה על המבנה למעצר חשודים בטרור התגלה כי הוא ממולכד והמטען הופעל בשעה שניסו לפרקו.
  • שתי קבוצות טרור נטלו אחריות לפיצוץ, מחוז סיני של דאעש וקבוצה בשם “עונש מהפכני” שטענה בפייסבוק כי אנשיה משכו את כוחות המשטרה לדירה בה הסתתרו שני מחבלים מתאבדים. הקבוצה הביע צער בשל הפגיעה באזרחים בפיצוץ, אמרה כי תפצה אותם ותמשיך בפיגועים נגד כוחות הביטחון. משרד הפנים המצרי האשים פעילי אחים מוסלמים בפעולה.
  • מחוז סיני של דאעש נטל אחריות לפיגוע ביום רביעי שעבר נגד עמדת ביטחון באלעריש בו נהרגו חמישה שוטרים מצרים ושלושה נפצעו.

איראן
  • בביקורו באיראן בסוף השבוע אמר נשיא סין שחתם בטהראן את ביקורו במזרח התיכון, כי הוא מקווה לפתוח פרק חדש של שדרוג היחסים בין שתי המדינות בעקבות הסרת הסנקציות מאיראן. מנהיג איראן, עימו נפגש הנשיא הסיני, הודה לסין על תמיכתה באיראן לאורך השנים בניגוד למערב שלא הצליח לדבריו לרכוש את האמון האיראני.
  • שר החוץ האמריקאי, קרי, נועד בשבת עם שרי החוץ של מדינות המפרץ במטרה להניח את דעתם בנוגע לסימני ההתחממות ביחסי ארה”ב עם איראן בעקבות יישום הסכם הגרעין. קרי ושר החוץ הסעודי דיברו שניהם לאחר הפגישה על הצורך בחזית מאוחדת נגד צעדיה “מערערי היציבות” של איראן. שר החוץ הסעודי תקף בחריפות את איראן, בעוד קרי מצידו התמקד במחויבות ארה”ב לעקוב אחרי פעולותיה השליליות של איראן ולהעניש אותה במקרה הצורך.
  • ביום חמישי אמר קרי בכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ארה”ב מודעת לכך שחלק מהכסף שישתחרר בעקבות הסרת הסנקציות יזרום לתמיכה בטרור. עם זאת, אמר כי אין סימנים לכך שכספים שכבר הגיעו לקופה הציבורית האיראנית עברו לידי משמרות המהפיכה ושם כבר מלינים על כך. קרי הוסיף והעריך שהסכומים שיזרמו לארגוני הטרור לא יהיו כאלה שבכוחם לגרום לשינוי משמעותי בתמונה האזורית בין היתר לאור הצורך בכסף לשיקום כלכלת איראן.

סוריה
  • מקורות בצבא סוריה טוענים כי ארה”ב מכשירה שדה תעופה בצפון מזרח המדינה במטרה לסייע לקואליציית הערבית-כורדית עימה היא פועלת בשיתוף פעולה נגד דאעש. בארה”ב לא אישרו את הדיווח אף שאמרו כי ארה”ב בוחנת דרכים להגברת האפקטיביות של הסיוע שלה.

עיראק

  • נשיא החבל הכורדי האוטונומי בעיראק, מסעוד ברזאני, אמר לגרדיאן הבריטי כי על המעצמות להכיר בכך שעבר זמנם של הגבולות במזרח התיכון שנקבעו בראשית המאה ה-20. בפרט הצביע על כך שסוריה ועיראק חדלו מלהתקיים בגבולותיהן הקודמים וכי במסגרת זאת יש לחתור לעצמאות כורדית משום שדו קיום בין עדות בעיראק לא יוכל להתרחש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה