יום שלישי, 19 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-19.1.2016

היום בעדכון: הוסרו הסנקציות מאיראן • הרמטכ”ל: הסכם הגרעין כולל גם הזדמנויות • וביקורת אמריקאית ואירופית על הבניה בהתנחלויות
תמונת היום: שרת החוץ ההודית מניחה זר על קבר ערפאת ביום ראשון (צילום: רויטרס)

איראן
  • לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרה כי איראן עמדה בהתחיבויותיה לצמצום תוכנית הגרעין שלה במסגרת הסכם הגרעין, הסירו ממנה המעצמות בשבת את הסנקציות שהוטלו על כלכלתה. 
  • מוקדם יותר בשבת ביצעו ארה”ב ואיראן עסקת חילופי שבויים. איראן שחררה ארבעה אזרחים אמריקאיים-איראנים שהיו בידיה בהם העיתונאי ג’ייסון רזיאן, וארה”ב שחררה שבעה בעלי אזרחות כפולה שנעצרו בשל הפרת הסנקציות על איראן.
  • לאחר שחרור האסירים האמריקאיים הודיעה ארה”ב על כניסתן לתוקף של סנקציות נגד 11 אישים וחברות הקשורים לתוכנית הטילים האיראנית בעקבות ניסוי הטילים שערכה איראן בחודש אוקטובר. הסנקציות היו מוכנות כבר לפני כמה שבועות אך ההכרזה עליהן נדחתה כדי לא לחבל בעסקת חילופי השבויים.
  • היום התייחס לראשונה מנהיג איראן להסרת הסנקציות וברך עליה. עם זאת, הוא הזהיר מפני “בוגדנות” ארה”ב וקרא להמשיך בעירנות כדי לוודא שהיא אינה מפרה את הסכם הגרעין.
  • בנאום בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי (ה-INSS) טען הרמטכ”ל אייזנקוט כי הסכם הגרעין עם איראן, לצד הסיכונים הכלולים בו כולל גם הזדמנויות. לדברי אייזנקוט, ההסכם איפשר לצה”ל להסיט משאבים מהתחום הגרעין האיראני שהוביל את מדרג האיומים בעשור האחרון לאיומים אחרים שגם בחלקם מעורבת טהראן. לדבריו, האיום המוביל כיום הוא חזבאללה הפועל תחת השפעה איראנית וסיוע שלה. הוא העריך כי הלחימה בסוריה תמשך עוד שנים רבות. הוא התייחס גם לקשיים שמעורר גל הטרור הנוכחי בזירה הפלסטינית, אך עמד על כך שלמרות הקושי לסכל טרור ללא התרעות ובקרב אוכלוסיות מעורבבות, יש לישראל אינטרס שלא לפגוע בחיי האוכלוסייה הפלסטינית משום שהמשך יציאתם לעבודה בישראל היא גורם מרסן.

ישראל-פלסטינים
  • אתמול נדקרה בתקוע מיכל פרומן, כלתו של רב הישוב שהיה תומך בהידברות ישראלית פלסטינית, מנחם פרומן ז”ל. פרומן ההרה נפצעה בינוני והמחבל בן ה-17 נורה ונפצע אנוש.
  • שלשום נדקרה למוות בפתח ביתה בעתניאל דפנה מאיר. הלילה נעצר בביתו שבכפר הסמוך לעתניאל חרבת כרמא המחבל שביצע את הפיגוע, מראד כראמה, בן ה-15. כרמא ככל הנראה הוסגר על ידי תושבי הכפר.
  • עקב החשד כי הדוקר של מאיר היה פועל פלסטיני ביישוב הוקפאה כניסת פלסטינים לעבודה בהתנחלויות. ההחלטה כעת נשקלת מחדש לאחר שהתברר כי הדוקר לא היה פועל.
  • השבוע נחשף כי לפני שבועיים עצרה הרשות הפלסטינית בכיר במשרדו של מזכיר הועד הפועל של אש”ף, צאא’ב עריקאת, בחשד כי שיתף פעולה עם ישראל ב-20 השנים האחרונות והעביר לה עמדות של הרשות הפלסטינית בסבבי משא ומתן שונים. עמדות אלה הועברו על פי החשד על ידי ישראל גם לארה”ב.
  • בשתי תקריות שונות ביום שישי שעבר נורו למוות שני פלסטינים מרצועת עזה שהשתתפו בהפרות סדר בהן חצו פלסטינים את גדר המערכת לשטח ישראל.
  • שרי החוץ של האיחוד האירופי פרסמו אתמול הצהרה המקבעת את הנוהל הקיים באיחוד לפיו כל הסכם עם ישראל יחול רק בתוך תחומי הקו הירוק. בנוסף, בהצהרת שרי החוץ הובעה התנגדות לבנייה בהתנחלויות ולהסתה. עם זאת, הדגישו השרים כי הם מתנגדים לחרמות על ישראל. ההצעה שהתקבלה בפועל היא גרסה מרוככת של החלטה שנידונה ונדחתה בגלל התנגדות יוון והונגריה בה נדרשו מדינות האיחוד להבחין בין ישראל לבין השטחים בהסכמים בילטרליים.
  • בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי (ה-INSS) התייחס שגריר ארה”ב בישראל, דן שפירו, למצב המשפטי בשטחים ואמר כי מחוץ לגבולות הקו הירוק מתקיים משטר משפטי נפרד לישראל ולפלסטינים וכי החוק נאכף בצורה מחמירה יותר נגד פלסטינים. שפירו ציין לחיוב בהקשר זה את החקירה של ההצתה בדומא הוא גינה את הטרור הפלסטיני ובפרט את פיגועי הימים האחרונים. בנוסף, הביע דאגה ו”אבדן עצות” נוכח המשך הבנייה בהתנחלויות והכשרת המאחזים. בלשכת ראש הממשלה, נתניהו, גינו את הדברים.
  • שרת החוץ ההודית הגיעה ביום ראשון לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. ממשלת הודו הצהירה כי הביקור יחל ב”מדינת פלסטין” והשרה פתחה את ביקורה בראמאללה בביקור בקברו של ערפאת, כנהוג בביקורים רשמיים שמארחים הפלסטינים.

סוריה
  • דאעש כבש שטחים מידי צבא סוריה באזור דיר אלזור שבמזרח סוריה לאורך סוף השבוע ושוב בימים האחרונים הודות למזג האוויר שהקשה על צבא סוריה והכוחות התומכים בו לבלום את המתקפה. על פי צבא סוריה, דאעש הוציא להורג באכזריות כ-300 בני אדם בסוף השבוע באזורים מהעיר דיר אלזור, בירת המחוז, אותם כבש. בחודשים האחרונים מנסה הארגון ללא הצלחה להשתלט על השטחים שבשליטת המשטר בעיר.

לבנון

  • סמיר ג’עג’ע שהיה מועמד מחנה ה-14 במרץ לנשיאות לבנון הודיע על תמיכתו במישל עון, מועמד חזבאללה ומחנה ה-8 במרץ לתפקיד. זאת, לאחר שראש מחנה ה-14 במרץ, סעד חרירי, העביר את תמיכתו לאחרונה לסלימאן פרנג’יה שחרירי קיווה כי יזכה גם לתמיכת חזבאללה. בפועל, הארגון נותר מחוייב למועמד שלו, עון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה