יום חמישי, 21 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-21.1.2016

היום בעדכון: נשיא סין ממשיך בביקורו במזה”ת • נחשפה חולייה פלסטינית שהונחתה על ידי חזבאללה  • והפגנות בתוניסיה על רקע המצב הכלכלי
תמונת היום: הפגנות בתוניסיה אתמול על רקע המצב הכלכלי (צילום: רויטרס)

אזורי
  • לאחר שביקר בסעודיה ובמצרים, צפוי נשיא סין להמשיך בביקורו המזרח תיכוני  בן חמשת הימים לאיראן. הביקור מבטא את העניין הגובר שיש לסין במזרח התיכון כיעד להשקעה וכמקור לאנרגיה.
  • בכינוס הפורום הכלכלי בדאבוס אמר שר החוץ האיראני כי ארצו פתוחה להדברות עם סעודיה, אך “דרושים שניים לטנגו”. הוא קרא לסעודיה להתעשת, לסיים את המשבר עם איראן ולהבין כי יש לה “עתיד טוב בהרבה בשיתוף פעולה עם איראן”. זריף הביע צער וחרטה על הפגיעה בשגרירות הסעודית בטהראן.
  • מנהיג איראן, ח’אמנהי, התייחס אתמול לפגיעה בשגרירות סעודיה בטהראן לפני שבועיים בעקבות הוצאתו להורג של איש הדת השיעי נימר באקר אלנימר. ח’אמנהי כינה את האירוע “רע מאד” ו”מזיק למדינה ולאסלאם”.

ישראל-פלסטינים
  • אתמול הותר לפרסום כי השב”כ חשף חוליית טרור בת חמישה חברים מטול כרם שהופעלה על ידי חזבאללה במטרה לבצע פיגועים נגד ישראלים. החולייה כבר רכשה נשק עימו התכוונה לבצע פיגוע ירי וקיבלה הנחיות לבצע גם פיגועי התאבדות. ראש החולייה גוייס על ידי ג’ואד נצראללה, בנו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה.
  • הרשות הפלסטינית מגנה את כוונת ישראל להפקיע 1500 דונם באזור יריחו ולהפוך אותם לאדמות מדינה של ישראל. ההחלטה נחשפה אתמול בגלי צה”ל.
  • משרד החוץ האמריקאי הודיע שלשום כי הוא מגבה את דברי שגריר ארה”ב בישראל ביום שני, שאמר כי ישראל מקיימת סטנדרטים שונים של אכיפת חוק מול יהודים ופלסטינים בשטחים, וכי דברי השגריר לא מבטאים עמדה חדשה.
  • היום אמור היה ראש הממשלה, נתניהו, להפגש בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס עם סגן נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, ועם שר החוץ האמריקאי, קרי, ולדון עם קרי בדברי שפירו ובנושא הישראלי פלסטיני בכלל.
  • בראיון ל-CNN מדאבוס התייחס נתניהו לצעדי האיחוד האירופי נגד ההתנחלויות לאחרונה וטען כי אמר לראשי האיחוד שיחסן של מדינות ערב לישראל טוב מזה של אירופה כיום. נתניהו אמר כי חלה התקרבות למדינות ערב בשל האינטרסים המשותפים נגד איראן ודאעש והציע כי אולי מדינות המפרץ יסכימו להתקרב לישראל קודם לחתימת הסכם שלום עם הפלסטינים ובכך יסייעו בהשגתו של הסכם כזה.

סוריה
  • נראה כי שיחות השלום בז’נבה שאמורות היו להחל ב-25 בינואר תתעכבנה בשל חוסר יכולת בשורות ארגוני האופוזיציה להסכים על הרכב המשלחת שלהן. זאת, לאחר שארגון מורדים אחד הנתמך על ידי סעודיה הודיע כי לא ישתתף בשיחות לצד אחד מארגוני המורדים האחרים. ברוסיה ובארה”ב הביעו חוסר רצון לדחות את השיחות, אך דובר משרד החוץ האמריקאי הכיר בכך שיתכן עיכוב של מספר ימים בתחילתן.
  • 500 תושבים של שכונת קדם בדרום דמשק שבו אתמול לבתיהם לאחר שהתמלאו תנאיו של הסכם הפסקת אש מקומי בין משטר אסד לארגוני המורדים השולטים בשכונה שנחתם באוגוסט 2014 וקבע כי יוכלו לשוב לאחר שיקום תשתיות השכונה. התושבים לא הורשו להשאר בבתיהם אלא לבקר בהם בלבד בשלב ראשון וכעת נבחנים הצעדים הבאים שיאפשרו חזרה קבועה של העוזבים, נוסף על הרחבת מספר השבים.

מצרים
  • תושבים בקהיר מדווחים שלקראת ה-25 בינואר, יום השנה למהפיכה שהפילה את שלטון מבארכ, עורכים שוטרים פשיטות אקראיות על דירות בעיר וחוקרים את יושביהן על חשבונות הפייסבוק שלהם. זאת, בשל החשש כי ארגוני אופוזיציה משתמשים ברשתות חברתיות כדי לתאם מחאות נגד המשטר. ברקע לכך, בשבועות האחרונים הוגברו צעדי האכיפה נגד מנהלי עמודי פייסבוק ופעילים שהשלטון חושש כי ישחקו תפקיד בארגון מחאות.
  • חמישה שוטרים מצרים נהרגו ושלושה נפצעו בפשיטת חמושים על עמדת בידוק של משטרת מצרים באלעריש שבצפון סיני אתמול בלילה.

לבנון
  • יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, ברך על החלטת סמיר ג’עג’ע לתמוך במועמד חזבאללה לנשיאות, מישל עון, אולם לא ברור לדבריו שתמיכה זו תספיק כדי לבחור את עון לתפקיד. לדברי ברי, היריבות בין ג’עג’ע לעון הייתה הקשה ביותר בקרב פוליטיקאים נוצרים מרונים שמשורותיהם צריך להבחר הנשיא, ולכן ההודעה היא התקדמות. עם זאת, ללא תמיכת מחנה ה-14 במרץ שמוביל הפוליטיקאי הסוני, סעד חרירי, לא יסכים ברי להורות על כינוס הפרלמנט שכבר ניסה לבחור נשיא יותר משלושים פעם בשנתיים האחרונות ללא הצלחה בשל החרמת הבחירות על ידי פלגים שונים.

תוניסיה

  • 250 בני אדם נפצעו, בהם אנשי ביטחון ואזרחים, בעימותים בין אזרחים לשלטונות בעיר קסריין ובמוקדים נוספים ברחבי תוניסיה אתמול במחאה על המצב הכלכלי במדינה. הממשלה הגיבה והבהירה כי היא מבינה את מצוקת הציבור, אך אין בידה “שרביט קסמים” שיכול לתקן את המצב בקסריין, שם המצב הכלכלי קשה במיוחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה