יום רביעי, 20 בינואר 2016

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-20.1.2016

היום בעדכון: שר החוץ הסעודי רומז לאופציה הגרעינית של ארצו • פסילה המונית של מועמדים רפורמיסטים באיראן • ונשיא סין במצרים
תמונת היום: שר הביטחון, יעלון, בכנס השנתי של ה-INSS (צילום: מוטי קמחי)

אזור
  • שר החוץ הסעודי פרסם אתמול טור דעה בניו יורק טיימס בו תקף בחריפות את איראן. תחת הכותרת “האם איראן יכולה להשתנות” האשים עאדל אלג’ביר את איראן כי היא מקדמת טרור באזור כולו, מבצרת את משטר אסד כדי להבטיח את ערוץ העברת הנשק לחזבאללה וחותרת להמשיך לקדם את רעיונות המהפכה האסלאמית. אלג’ביר מנה את התקפותיה של איראן על נכסים דיפלומטיים של מדינות זרות, שהאחרונה שבהם הייתה השגרירות הסעודית בטהראן ודחה את האשמות איראן כי סעודיה היא מדינה שמפיצה קיצוניות סונית.
  • בראיון לרויטרס נשאל אלג’ביר האם סעודיה שקלה להצטייד בנשק גרעיני במקרה שאיראן תפתח נשק כזה למרות הסכם הגרעין. הוא השיב כי סעודיה תעשה את “כל מה שידרש כדי להגן על עמה”, אך הוסיף כי אין זה סביר לצפות ממנו לאשר או לשלול בפומבי התעניינות סעודית בנשק גרעיני בתרחיש המדובר.
  • סגן שר החוץ האיראני יגיע היום לסעודיה כדי להשתתף בישיבה של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי שתעסוק בתקיפת השגרירות הסעודית בטהראן. מדובר בביקור ראשון של גורם איראני בכיר בסעודיה מאז הודעת האחרונה על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות לפני כשבועיים.

איראן
  • מועצת שומרי החוקה האיראנית פסלה כשני שלישים מתוך 12,000 המועמדים שביקשו להתמודד בבחירות לפרלמנט בחודש הבא. לטענת גורמים רפורמיסטים, מועמדים משורות המחנה נפסלו באופן דיספרפורציונלי ולטענת חבר המועצה הפוליטית הרפורמיסטים רק אחוז אחד מבין מועמדיהם, 30 מ-3000, אושר. יוזכר, כי הנשיא רוחאני קיווה להתחזקות הרפורמיסטים בפרלמנט בעקבות הצלחת הסכם הגרעין והסרת הסנקציות.
  • שר הביטחון, יעלון, אמר אתמול בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) כי איראן עודנה האיום מספר אחת מבחינת ישראל. זאת, ככל הנראה, בתגובה לדברי הרמטכ”ל שלשום לפיהם הסכם הגרעין מאפשר לישראל להתמודד עם איומים אחרים בעדיפות גבוהה יותר כיום וכי כעת חזבאללה הוא האיום המוביל בראייתו.

ישראל-פלסטינים
  • בראיון רחב ויוצא דופן התייחס מפקד המודיעין הכללי הפלסטיני, מאג’ד פרג’ למצבה של הרשות הפלסטינית, יחסה לישראל וגל הטרור הנוכחי. בין דבריו של פרג’ שהביע תסכול רב מהמצב בשטח בלטו דבריו בתמיכה במאבק בהקצנה ברחוב הערבי בכלל והפלסטיני בפרט, וטענתו כי הפלסטינים ימשיכו בתיאום הביטחוני עם ישראל משום שהדרדרות ביטחונית רק תזיק לחלום הפלסטיני להקים מדינה. פרג’ טען בפרט כי מאז חודש אוקטובר סיכלה הרשות כ-200 פיגועים ועצרה כמאה חשודים בתכנון פעולות טרור נגד ישראל.
  • בנאום אתמול בבית לחם התייחס אבו מאזן לפיגועים האחרונים ואמר כי הוא מתנגד להרג או פגיעה בכל אדם. הוא הוסיף כי הוא תומך בהתנגדות לכיבוש בדרכי שלום בלבד.
  • בעקבות דברי שגריר ארה”ב, שפירו, בהם טען לסטנדרטים מקלים יותר של אכיפת חוק נגד יהודים בשטחים, והביקורת החריפה עליהם מצד ראש הממשלה, נתניהו, נפגשו אתמול השניים לדיון בנושא.


מצרים

  • נשיא סין, שי ג’יאנפינג, יגיע היום לביקור בן יומיים במצרים. הביקור מציין 60 שנה לביסוס הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות ובמהלכו יחתמו הסכמים לשיתוף פעולה כלכלי בשווי כעשרה מיליארדי דולרים. בין היתר, תשקיע סין בהקמת הבירה החדשה של מצרים ממזרח לקהיר, בנמל אלכסנדריה ובתשתיות נוספות. זהו ביקור ראשון במצרים לראש מדינה סיני זה 12 שנים.
  • בית משפט במצרים דחה עתירה פרטית שהגיש עורך דין מצרי הדורשת למנוע את כניסתם של גורמי חמאס למצרים בשל מעורבות התנועה, לטענתו, בתקיפה בה נהרגו 16 חיילים מצרים ברפיח בשנת 2012. חמאס ברכה על ההחלטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה