יום חמישי, 20 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-20.11.14

היום בעדכון: ישראל הרסה את בית המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בירושלים לפני כחודש • סעודיה קרא למצרים להתפייס עם קטר • והפרלמנט הלבנוני נכשל בפעם ה-14 לבחור נשיא חדש למדינה
תמונת היום: הריסות דירתו של עבד אלרחמן שלודי שביצע את פיגוע הדריסה בגבעה הצרפתית לפני כחודש (צילום: אמיל סלמן, הארץ)


הזירה הפלסטינית
  • כוחות צבא ומשטרה הרסו אתמול את דירתו של עבד אלרחמן שלודי, שביצע את פיגוע הדריסה בגבעת התחמושת לפני כחודש בו נהרגה התינוקת חיה זיסל ברון והצעירה, קרן ימימה מוסקורה.
  • משפחות המחבלים שביצעו את הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף שלשום עתרו לבית המשפט בבקשה לקבל את גופתם. נציג המשטרה טען בדיון כי נבחנת האפשרות שלא להשיב את הגופות אלא לקבור אותן עצמאית בין היתר, במטרה להרתיע מחבלים עתידיים. השופט דחה את בקשת המשפחה לקבל את הגופות. 
  • ממשלת ירדן גינתה אתמול את הפיגוע בהר נוף וקראה לאיפוק ולהרגעת הרוחות בירושלים. חברים בפרלמנט הירדני לעומת זאת נעתרו לבקשת חבר פרלמנט אנטי ישראלי קיצוני וקראו פרקי קוראן לזכר המחבלים.

מצרים
  • עשרה הרוגים בני משפחה אחת מפגיעת טיל או רקטה בביתם בצפון סיני. תושבים באזור טענו כי הירי בוצע על ידי מסוק של חיל האוויר המצרי, אולם במערכת הביטחון המצרית טענו כי הבית נפגע מפצצת מרגמה שירו חמושים באזור.
  • מלך סעודיה, עבדאללה, קרא למצרים להצטרף למהלך של מדינות המפרץ מתחילת השבוע ולתקן את יחסיה עם הנסיכות המפרצית, קטר. מצרים פרסמה בהמשך היום הודעה המברכת על ההסכמות שהושגו, במה שמסתמן כהענות לקריאה הסעודית. מאז ההפיכה הצבאית ב-2013 הדרדרו מאד היחסים בין קטר למדינות ערב האחרות ובפרט למצרים על רקע תמיכת הנסיכות באחים המוסלמים והביקורת שהשמיעה תחנת אלג’זירה שבשליטתה על המשטרים הערביים.
  • התביעה המצרית ביקשה מבית המשפט לגזור עונש מוות על נשיא מצרים המודח, מחמד מורסי, במשפט שמתנהל נגדו בו הוא מואשם בריגול ובמסירת מידע מסווג לאיראן. יחד עם מורסי עומדים לדין בתיק זה עוד כ-30 פעילי אחים מוסלמים בהם בכירים בארגון. הדיון בתיק יתחדש ב-26.11.

לבנון
  • הפרלמנט הלבנוני נכשל אתמול בפעם ה-14 לבחור נשיא חדש למדינה. במעמד הבחירות הראשון שהתקיים בחודש אפריל נכח מספר חברי הפרלמנט הדרוש לקיום הצבעה, אך אף מועמד לא זכה ברוב הדרוש לבחירה. ב-13 ההזדמנויות הבאות לא התכנס מספר החברים המינימלי בשל חרם על הבחירות שמטיל מחנה ה-8 במרס אותו מובילה חזבאללה. יו”ר הפרלמנט קבע את סבב הבחירות הבא ל-10 בדצמבר.

או”ם
  • ועדת זכויות האדם של העצרת הכללית של האו”ם אישרה אתמול שתי החלטות המגנות את סוריה ואיראן על הפרת זכויות אדם. ההחלטה שעסקה בסוריה התמקדה בפגיעות של משטר אסד באזרחים ובשימוש שעשה בנשק כימי בעוד ההחלטה העוסקת באיראן הבליטה את העליה במספר ההוצאות להורג במדינה. רוסיה וסין התנגדו להחלטה.

טורקיה
  • הרשויות באיסטנבול הודיעו על כוונתן לשוב ולקדם את תוכנית הפיתוח של פארק גזי הסמוך לכיכר תקסים המרכזית בעיר, במסגרתו יהרס הפארק ויוקמו מחדש מבני שלטון שהיו בו בתקופה העות’מאנית. פיתוח הפארק מותנה באישור בית משפט ומשאל עם. מהומות שהתפתחו בעקבות כוונה להרוס את הפארק במאי 2013 תפחו עד שהשתתפו בהן מיליוני אנשים. בדיכויין נהרגו שמונה אנשים ונפצעו אלפים.

לוב
  • אתמול בשעות הבוקר הוכרזה הפסקת אש הומניטרית בת 12 שעות בקרבות בין כוחות הממשלה לאסלאמיסטים השולטים בעיר טריפולי. אף שהשקט לא נשמר באופן מלא, מדובר בהפסקה הראשונה בלחימה בה נהרגו כמעט 400 בני אדם מאז החלה מתקפת המשטר לכיבוש העיר לפני כחודש.

סוריה

  • ארה”ב תקפה בלילה שבין שלשום לאתמול כוחות של אלקאעדה בצפון מערב סוריה המתכננים פיגועים במערב. מדובר במתקפה הרביעית של ארה”ב נגד תא הטרור הזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה