יום שלישי, 18 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-18.11.14

היום בעדכון: נהג אגד, פלסטיני מירושלים, נמצא תלוי באוטובוס שלו ומשפחתו טוענת כי נרצח על רקע לאומני; ממצאי נתיחה מעידים כי התאבד • מצרים תכפיל את רוחב אזור החיץ בגבול הרצועה בגלל מנהרות ארוכות • ובוינה יפתח היום סבב שיחות בין איראן למעצמות עם סיכויים נמוכים להסכם לפני ה-24.11
תמונת היום: צמיגים שהבעירו משפחות של חיילי צבא לבנון השבויים בידי דאע”ש בתגובה לאולטימטום שהציב הארגון לפיו יוציא 7 חיילים להורג אם לא יענו דרישותיו (צילום: חליל חסן)


הזירה הפלסטינית
  • נהג אגד, פלסטיני ממזרח ירושלים, נמצא תלוי שלשום בלילה באוטובוס בו הוא נוהג. משפחתו של הנהג, יוסף חסן אלרמוני, טענה כי הוא נרצח על ידי מתנחלים בעוד שבמשטרת ישראל קבעו כי אלרמוני התאבד. בנתיחה שלאחר המוות השתתף מנתח פלסטיני. בנתיחה נקבע כי אין בסיס לחשד שאלרמוני נרצח, אך המנתח הפלסטיני שנכח בנתיחה ערער על ממצאיה וטען כי לא השתכנע בטענות.
  • במהלך הלילה פרצו עימותים במזרח ירושלים בעקבות פרסום דבר מותו של אלרמוני, ונהגים פלסטינים של אגד הכריזו היום על שביתה בת שלושה ימים. משרד החוץ הפלסטיני הטיל את האחריות למעשה על כתפי ראש הממשלה, נתניהו. 
  • על פי ערוץ חדשות ערבי הפועל בבריטניה, שר החוץ האמריקאי, קרי, איים לאחרונה על אבו מאזן כי אם הרשות הפלסטינית אכן תממש את כוונתה לפנות למועצת הביטחון של האו”ם בבקשה להציב מועד גג לסיום הכיבוש, היא תענה בסנקציות מדיניות וכלכליות מצד ארה”ב.

מצרים
  • צבא מצרים החליט להכפיל את רוחבו של אזור החיץ שהיא מקימה בין רצועת עזה לבין רפיח המצרית כך שישתרע על קילומטר. זאת, בעקבות גילוי מנהרות החודרות לעומק של 800 עד 1000 מטר לשטח מצרים.

המדינה האסלאמית (דאע”ש)
  • ארגון המדינה האסלאמית הודיע אתמול כי יוציא להורג 7 חיילים של צבא לבנון ששבויים בידיו אם לא יבוטל עונש המוות שנגזר ביום שישי על פעילי הארגון המוחזקים במדינה עד אתמול בשעה ארבע. ההוצאה להורג נדחתה, כנראה הודות להחלטת הרשות השופטת בלבנון להמתיק את עונש הפעילים. בשעות שלאחר פרסום האולטימטום חסמו משפחות החיילים כבישים בבירות והבעירו צמיגים. 
  • 14 בני אדם נהרגו בשני פיגועים נפרדים בבגדד אתמול ונפצעו 31 נוספים.
  • ארגון זכויות האדם המרכזי העוקב אחר הלחימה בסוריה פרסם נתונים לפיהם ארגון המדינה האסלאמית הוציא להורג לפחות 1429 בני אדם בסוריה מאז ההכרזה על ח’ליפות אסלאמית ביוני האחרון. בהרוגים 880 אזרחים ורוב ההרוגים הם מוסלמים סונים, למרות שהארגון הוא סוני בעצמו.

איראן

  • היום יפתח בוינה סבב השיחות האחרון בין איראן לבין המעצמות לפני מועד הגג של ה-24 בנובמבר שנקבע להשגת הסדר קבע בנושא הגרעין. אתמול בערב התקשר שר החוץ האמריקאי, קרי, לראש הממשלה, נתניהו, במטרה להפיג במעט את חששותיו מפני הסכם. בשבועות האחרונים הביעו נציגים משני הצדדים ספקנות ביחס ליכולת להשיג הסכם ונראה כי לפחות חלק מהשחקנים, דוגמת רוסיה, יעדיפו להאריך את השיחות פעם נוספת מאשר להכריז על כשלונן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה