יום שני, 17 בנובמבר 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-17.11.14

היום בעדכון: דקירה בירושלים, כנראה פיגוע • צעדי פיוס ראשונים בין מדינות המפרץ לבין הנסיכות המפרצית קטר בעקבות נכונותה להענות לחלק מדרישותיהן הפוליטיות • ובטהראן התאסף הקהל הגדול ביותר מאז מחאת 2009 ללווית כוכב פופ
תמונת היום: אלפי איראנים, הקהל הגדול ביותר שהתאסף בטהראן מאז המחאה ב-2009 יצאו אתמול לרחבות ללווייתו של כוכב פופ שנפטר בשבת (צילום: MEHR)


הזירה הפלסטינית
  • אתמול בשעות הערב נדקר גבר במרכז ירושלים בגבו באמצעות מברג. הנדקר נפצע קל עד בינוני והדוקר, ככל הנראה צעיר פלסטיני, נמלט לכיוון שער שכם. 

אזורי
  • סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין הודיעו כי ישיבו את שגריריהן לקטר לאחר שהאחרונה הסכימה להפסיק את הביקורת על המשטרים הערביים האחרים ברשת אלג’זירה שבשליטתה ועל פי חלק מהדיווחים גם להפסיק את פעילות הנהגת האחים המוסלמים משטחה. כל זאת, לאחר שבחודש מרץ השיבו מדינות המפרץ האחרות את שגריריהן מקטר על רקע תמיכתה באחים המוסלמים והביקורת הטלוויזיונית עליהן.

מצרים
  • חמישה סטודנטים שנעצרו בחודש ינואר באשמה שהציתו חלק ממחלקת ההנדסה באוניברסיטת אלאזהר בקהיר הועברו למשפט בבית דין צבאי בהסתמך על חוק שאושר לאחרונה על ידי הממשלה המתיר לשפוט אזרחים בערכאות צבאיות.

איראן
  • הקהל הגדול ביותר מאז מחאת הבחירות ב-2009 (“המהפיכה הירוקה”) התאסף ברחובות טהראן אתמול לרגל הלוויתו של כוכב הפופ מרתצ’א פשאי. פשאי נפטר בשבת בגיל 30 מסרטן והמונים הצטרפו ללוויתו עד שמספרם הגיע לאלפים. לרוב, כוחות הביטחון האיראנים מונעים התכנסויות בקנה מידה כזה מחשש שיהפכו למחאה אנטי משטרית.
  • בראיון לרשת CBS האמריקאית לקראת כניסה לישורת השיחות האחרונה בין איראן למעצמות לפני מועד הגג של ה-24 בנובמבר הזהיר ראש הממשלה, נתניהו, כי איראן אינה בעלת ברית אלא אויב וקרא להזהר מפני חתימה על עסקת גרעין רעה עימה. הוא קשר בין נושא הגרעין למצב במזרח התיכון ואמר כי בהנתן הכוחות האלימים הפועלים באזור כיום “הדבר האחרון שאנו רוצים שיהיה בידיהם” הוא נשק להשמדה המונית.

לבנון

  • התובע בבית הדין המיוחד בנושא רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי בפברואר 2005 הפועל מהאג ביקש לראשונה להביא ראיות הקושרות את נשיא סוריה אסד לפרשה בפני בית הדין. עד כה, נמנעה התביעה שהגישה תיקים נגד חמישה פעילי חזבאללה בהם בכירים בארגון, מלערב את סוריה במשפט, אף שמקובל להאמין כי חרירי שנחשב למנהיג אנטי-סורי בולט חוסל בתיאום עם דמשק. בזמנו, הרצח הוביל למחאת ההמונים שכונתה “מהפיכת הארזים” שהובילה ליציאת הכוחות הסורים מלבנון ב-2005.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה